Marketingfacts gaat op studiereis naar Brazilie!

6 april 2010, 14:40

Brazilië het land van de toekomst! Klinkt misschien raar als je het alleen kent van het uitbundige carnaval, de heupwiegende schaars geklede dames en een geschiedenis vol met misdaad en corruptie. Toch laten recente cijfers zien dat Brazilië hard bezig is om zich te meten met de groten der aarde. Tuurlijk is de crisis Brazilië ook niet in de koude kleren gaan zitten en was carnaval 2009 misschien nog wel schaarser dan normaal. De Braziliaanse economie zag een daling van 0.7% in 2009, maar mede door een industriële groei van 16% zijn ze de recessie succesvol door gekomen. Er heerst een stabiele economische situatie met een verwachte groei van 6% in 2010.

Sociale hoofdstad: Orkut

De Brazilianen zijn bij uitstek sociale netwerkers. De sociale netwerkpenetratie bedraagt 85%, ter vergelijking, in Nederland is dit “slechts” 62%. De populariteit komt doordat Brazilianen op zich al een erg communicatief en expressief volk zijn. Bovendien verhuizen veel young proffesionals naar de grote steden waardoor social media hét communicatiemiddel is om in contact te blijven met het thuisfront. Wanneer je dan denkt aan social media is Facebook meestal de naam die alle lijstjes aanvoert. Fout, Facebook mag dan over de hele wereld het meest gebruikte social medium zijn, in Brazilië laat Orkut met 80% market share het blauwe boek ver achter zich. Van de gemiddeld 30 uur per maand die op internet word gespendeerd gaat er 6 uur naar Orkut, wat Brazilianen het meest “sociale” volk ter wereld maakt.

Twiziliaan

Ook al laat Orkut zeker geen geringe cijfers zien, het is nog niet het populairste sociale medium. Want dan mag Orkut het blauwe boek wel links hebben laten liggen, het blauwe vogeltje uit Amerika vliegt in Brazilië hoog boven de rest. Met een groei van 1382% in 2008 plant hij zich met enorme snelheid voort. Uit een recent onderzoek van E.life blijkt dat 68% van de Braziliaanse internet gebruikers Twitter het meest gebruikt, gevolgd door Orkut (62%) en Youtube (28,7%). Ook in het doorbrengen op Twitter blinken Brazilianen uit. Gemiddeld fluit een Braziliaan 36 minuten per maand. Bovendien bekijkt 51% van de twitteraars de site via zijn handheld wat ons gelijk bij het volgende interessante topic brengt: Mobiel.

Internet in krottenwijk

In een land met 198 miljoen (getelde) mensen waar verschillen tussen rijk en arm enorm zijn verwacht je geen mobiele penetratie van 91%. Toch blijkt uit recente cijfers dat er ruim 175 miljoen mobiele telefoons in omloop zijn. Dit komt voornamelijk door de hoge prijzen van breedband internet en de relatief lage mobiele prepaid kosten. Uiteraard speelt infrastructuur hierbij ook een grote rol. Een glasvezel kabel door een krottenwijk trekken is namelijk minder ideaal dan 1 centrale mobiele zendmast.

Innovatiereis

Een land met meer dan 175 miljoen mobiele telefoons, een mobiele penetratie van 91%, een verwachtte economische groei van 6% en een bevolking die zich helemaal suf Twittert vraagt natuurlijk om aandacht. Daarom gaat de jaarlijkse media innovatiereis van Marketingfacts, Coincide en InterimIC dit jaar naar Brazilië. Met een selecte groep van 20 tot 30 man bezoeken we Sao Paulo en Rio de Janeiro om zo onze kennis te verrijken en uit te wisselen met dit uiterst sociale volk. Heb je serieuze interesse om mee te gaan? Mail ons dan even op {encode=”info@marketingfacts.nl” title=”info@marketingfacts.nl”}.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    arjanharing

    Marco, gisteren heb ik gegeten met Andrë Braz. User Experience Manager bij Globo.com in Rio de Janeiro. Volgens mij een erg interessante club (onderdeel van media conglomeraat). Mocht je het interessant vinden stel ik hem graag aan je voor.


    26 april 2010 om 05:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!