MKB’ers zetten met sociale media in op branding en sales

17 februari 2012, 05:02

Unique en TNO hebben voor de MKB Marktmonitor 2011/2012 onderzoek naar het gebruik van en de visie op de inzet van sociale media door MKB’ers. Bijna driekwart van ondernemend Nederland ziet social media als een kans (pas op: hoog open-deuren gehalte). LinkedIn is bij uitstek het meest populaire medium (59%), gevolgd door Twitter (39%) en Facebook (26%). Het belangrijkste doel voor ondernemend Nederland is profilering van het bedrijf (49%). Mooi om te zien is dat sales op de tweede plek is terug te vinden. Meer dan 1 op de 3 ondernemers zet sociale media in om meer verkopen te behalen.

Dat het behalen van meer directe sales niet zo eenvoudig is, is wel terug te zien bij de resultaten die de ondernemers behalen met sociale media. De ondernemers breiden met succes hun netwerk uit (34%), behalen een grotere naamsbekendheid (27%) en vinden nieuwe medewerkers (18%). Eén op de tien scoort nieuwe prospects, en 8 procent geeft aan meer omzet te boeken. Kennisdeling en blogs zijn beduidend minder in trek.

Activiteit

Een kwart van de ondernemers is wekelijks actief op social media. 21 procent is dat zelfs dagelijks. Ook is nog steeds een groep ondernemers, bijna 30 procent, zelden tot nooit te vinden op social media. Gebrek aan kennis is hiervoor de meest aangedragen reden (26%). Andere ondernemers zien er het nut niet van in (12%) of hebben te weinig tijd (8%). Met de opkomst van social media is ook het besef gekomen dat een verkeerd geplaatst bericht veel impact kan hebben. 4 procent van de ondernemers vindt social media dan ook te risicovol.

Medewerkers

Ondernemers lijken zich aan te passen aan nieuwe tijden waarin het gebruik van social media een steeds grotere plek inneemt. Een ruime meerderheid, bijna 60 procent, laat medewerkers vrij om tijdens werktijd social media te gebruiken, 24 procent van de ondernemers staat alleen zakelijk gebruik toe en 16 procent wil dat medewerkers tijdens werktijd helemaal niet actief zijn op social media.

Om het zakelijk gebruik van social media in goede banen te leiden, is 18 procent van de ondernemers bezig met het ontwikkelen van een social media-beleid. Daarnaast heeft 18 procent reeds grove richtlijnen uitgewerkt en laat 9 procent van de ondernemers medewerkers bewust helemaal vrij.

“In het kader van aantrekkelijk werkgeverschap hebben we ook onderzoek gedaan naar wat werkend en werkzoekend Nederland belangrijk vindt. Hieruit blijkt dat vrijheid in gebruik van social media het werkplezier verhoogt. Social media is een onderdeel geworden van de lifestyle van veel werknemers. Het afremmen of zelfs verbieden van het gebruik, is als aantrekkelijk werkgever dus geen goed idee”, aldus Raymond Puts, algemeen directeur bij Unique.

Over het onderzoek

De MKB Marktmonitor geeft reacties en bevindingen van 3.880 ondernemers weer. Zij gaven in de maanden juni tot en met september 2011 in een persoonlijk interview antwoord op verschillende vragen over de economische ontwikkelingen en aantrekkelijk werkgeverschap in nieuwe tijden. Dit jaar is de MKB Marktmonitor aangevuld met een onderzoek onder werknemers.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Riël de Groot

    “Mooi om te zien is dat sales op de tweede plek is terug te vinden. Meer dan 1 op de 3 ondernemers zet sociale media in om meer verkopen te behalen.” Ik weet niet of dat zo mooi is en vraag me af in hoeverre dat ook tot sales resultaten heeft geleid. Belangrijk is om de aard en de waarde van social media goed te begrijpen. Social media leent zich naar mijn mening niet voor directe verkoop. Toch is het uitermate belangrijk voor bedrijven om een social media strategie te hebben, gericht op relevante interacties met klanten en het creëren van engegament m.b.t. je merk. Als je daar goed in slaagt, stimuleer je enthousiasme onder je klanten, met als gevolg dat ze het merk of product gaan aanbevelen aan hun vrienden, kennissen en collega’s, o.a. via social media. Social media is dus uitermate belangrijk voor het stimuleren van INdirecte verkoop.


    17 februari 2012 om 11:31
    DannyOosterveer

    @Riël, dan vat je het anders op dan ik bedoelde. Ik denk dat het een gedachte is die ondernemers snel hebben bij sociale media. Mooi weer een kanaal waar ik m’n producten kwijt kan… De resultaten laten dan ook wel zien dat het zo niet werkt, en dat direct sales het niet zo goed doen als doel.


    17 februari 2012 om 11:47
    gluyendijk

    Leuk artikel, wel eentje die lastig te interpreteren is. Wat me opvalt

    is dat een zeer beperkte groep ondernemingen (direct) sales genereert

    maar de dat bijna 1 op de 5 wel een social media beleid opstelt en

    medewerkers vrij laat om actief te zijn. Houdt dit überhaupt verband

    met elkaar?

    In het onderzoek staat niet uit welke categorieën de deelnemende

    bedrijven komen. Dat heeft natuurlijk enorme impact op de sales

    resultaten. Onlangs kwam ik een mooi voorbeeld tegen van Lensexprsss

    op facebook! Optimale inzet van social media om directe sales op te

    leveren!

    Tenslotte wordt social media voornamelijk ingezet om in dialoog te

    treden met je consument en dan sluit ik me 100% aan bij het onderzoek;

    een onderneming moet dat alleen ambiëren als daar beleid en visie over

    is. Anders is het gedoemd te mislukken en werkt het averechts! Leuk

    artikel @danny


    20 februari 2012 om 09:26
    Laura Oosterbroek

    Ik ben het wel met @gluyendijk eens. Dit vraagt zeker nog wel om vervolg onderzoek.

    Omdat het gebruik van Social Media Strategie nogal nieuw is, is het logisch dat ondernemers nog niet altijd succesvol zijn in het genereren van sales. Dit is ook het onderscheidende aan de traditionele marketing methodes. Vroeger had de ondernemer wat directere controle over wat hij communiceerde naar de klant, tegenwoordig is dat veel minder controleerbaar door de invloed van communicatie van consument naar consument op deze sociale media.

    Daarom moeten ondernemers leren om consumenten te sturen in hun discussies in zo een manier dat deze consistent is met de organisatie zijn doelen.

    Meer onderzoek naar hoe bedrijven kiezen voor een bepaalde social media strategie onder bepaalde marktinvloeden en hoe deze strategie dan in de praktijk uitgevoerd wordt is van belang.

    Binnen de sociale wetenschap wordt hier ook zeker onderzoek naar gedaan en over gepubliceerd.


    23 februari 2012 om 17:18
    jarnoduursma

    ben het met Riël de Groot eens, en zo vatte ik het ook op. Ik lees de reactie van Danny Oosterveer en ik ben weer gerustgesteld.

    Ik doe regelmatig social media strategie voor bedrijven en ik zie TE vaak (quote Danny) “Mooi weer een kanaal waar ik m’n producten kwijt kan… “. Social Media wordt te vaak gezien als gewoon weer een extra marketingskanaal. Het is een andere tak van sport dan marketing, ….. ‘social business’ roep ik dan altijd.. (“watte?” zegt opdrachtgever). Ach.. ik zou er eens een blog over moeten schrijven. 😉


    5 juni 2012 om 10:35
    Solyn

    Please clarify “most of us people had more faith in Romney.” —“us people”, must be “mormon code” for Mormons.In Utah, whenever anyone speaks of religion Mormons glibley assert that “The Church” has done this or that, and then are highly offended when someone might ask, “which church” ?This is simply passive/aggressive arrogance expressing the encoded assumption that, for them, there exists NO OTHER church even worthy of the word, and also that you are definitely #2;ignernt&18287; and rude.


    9 augustus 2016 om 04:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!