Siteclinic: Orange Kids Foundation

Siteclinic: Orange Kids Foundation
, Hardcopy
@davidbrinks

Namens Siteclinics.nl bekijken wij vijven, allen professioneel bezig met internet, elke twee weken op Marketingfacts.nl een site van iemand die zich aangemeld heeft en geven daar feedback op. We zeggen wat er goed aan is, wat er slecht aan is en wat de belangrijkste verbeterpunten zijn die je concreet kunt doorvoeren. De eerste site die we op Marketingfacts onder de loep nemen is die van Orange Kids Foundation.

Roy Huiskes:
Als eerste een positief punt: op de site worden de canonical tags goed gebruikt. Maar er zijn meer punten waar je mee bezig moet zijn als je goed aan SEO wilt doen. Daarvoor moet je eerst weten op welke termen je goed gevonden wilt worden. In dit geval moet je nog een stap verder terug en jezelf afvragen of je überhaupt wel bezig moet zijn met SEO op termen als ‘donateurs’, ‘gift’ en ‘stichting’. Laten we eerlijk zijn: wie zoekt er nu in Google op zulke termen om een goed doel te vinden waar hij geld aan kan overmaken? Juist, niemand.

Dan over de pagina Bestuur: hier wordt goed gebruik gemaakt van de Facebook-pagina’s van de bestuursleden. Doordat de namen van de bestuursleden direct doorlinken naar hun Facebook-pagina, wordt het meteen een stuk persoonlijker. Het zou natuurlijk nóg persoonlijker worden als er op de pagina Bestuur foto’s van de leden te vinden waren.

Richard Theuws:
Aangezien wij ‘nogal wat’ sponsoraanvragen van dergelijke stichtingen ontvangen (letterlijk tussen de 10 en 20 per week), benader ik de website vanuit dat oogpunt. Ik zou direct naar ‘De organisatie’ gaan en aangezien ik daar een subpagina zie met de naam Betrouwbaarheid, die als eerste mijn aandacht trok, zou ik daarop klikken.

Op die pagina zie ik een logo van de ANBI, maar als ik daar op klik zie ik alleen een uitvergroting van dat logo. De kleine ‘lees verder’ link brengt me naar een blogpost, maar ik word nergens rechtstreeks doorverwezen naar de pagina van Orange Kids Foundation óp de ANBI-site. Zou ik wel doen.

Daarnaast is de rest van de informatie op de pagina Betrouwbaarheid erg summier; er staan alleen resultaten van 2010. Gekoppeld aan de twitterhandle (orangekids2010) wekt dat enigszins de indruk dat het een project in dat jaar was. Ik zou daar zeker nog wat actuelere informatie bijzetten.

Tot slot valt me op dat onder ‘Wat kunt u doen’ er een subpagina met ‘vacatures’ is, naast een pagina met ‘vrijwilligerswerk’. Ik zou er dan ook vanuit gaan dat het hier betaalde functies betreft, wat me sponsortechnisch toch wel af zou stoten. Mochten het géén betaalde functies zijn dan kun je deze pagina wellicht samenvoegen met de vrijwilligerspagina.

David Brinks:
Wat me direct opvalt als ik op de site kom is dat er vier call-to-actions aan de rechterkant staan. Je kunt donateur worden, je kunt een gift doen, je kunt vrijwilliger worden en je kunt als school meehelpen. Eigenlijk vraag je daar aan je bezoekers om te kiezen tussen vier verschillende dingen waarbij je ze vier keer tot actie wilt aanzetten. Misschien dat je daar wat duidelijker kunt aangeven welke actie je écht belangrijk vindt. Wil je vooral een financiële bijdrage van je bezoekers? Maak daar dan één knop voor (het verschil tussen donatie en gift maak je later wel duidelijk) en zorg dat deze niet te missen is. Nog een extra tip: de url achter de knop Word vrijwilliger is orangekidsfoundation.com/wat-kunt-u-doen/vrijwillergswerk/. Deze spelfout kun je gemakkelijk aanpassen in WordPress door de permalink te bewerken.

Op de pagina Ontstaan valt weinig te lezen over de beweegredenen van de oprichters om te starten met de Orange Kids Foundation. Dit lijkt me nu juist een belangrijk punt. Zorg ervoor dat jullie bevlogenheid overgedragen wordt op de lezer. Zeker in combinatie met de Camel Trophy-achtige foto kunnen potentiële donateurs nu denken dat jullie vooral bezig zijn met het financieren van je volgende reis naar Afrika of naar het volgende WK in Brazilië.

Arjan Snaterse:
Aanhakend op het punt van David dat de call-to-actions aan de rechterkant erg verwarrend zijn, kunnen ook de formulieren die daarachter zitten beter.

Allereerst wordt er best veel informatie gevraagd. Lange formulieren schrikken echter af. Is deze informatie echt allemaal op dit moment noodzakelijk? Of kunnen jullie volstaan met alleen een naam, e-mail/telefoon en het bedrag/rekeningnummer? Dat zou het invulproces een stuk versnellen en dan is de kans dat iemand het invult een stuk toegenomen. Eventuele extra gegevens kun je dan later vragen (nabellen of e-mail sturen) als het proces is afgerond.

Daarnaast is het goed dat jullie een aantal suggesties doen voor de bedragen, echter zit hier nu ook meteen een beperking in. Wat nu als ik €50,- per maand wil storten? Maak hiervoor een extra veld ‘ander bedrag’, waarbij dan een extra veld wordt geopend waar je zelf een bedrag kunt invullen. Mocht dat niet makkelijk gaan met de huidige plugin voor formulieren, kijk dan eens naar Gravity Forms. Dat zou ook het gebruik van een captcha overbodig maken.

Overigens zou ik de formulieren voor een gift en een donatie samenvoegen tot 1 formulier. Als ik op ‘word donateur’ klik met het idee om een eenmalig bedrag te schenken, dan loop ik daar vast. Je moet er namelijk niet vanuit gaan dat elke bezoeker het verschil tussen een donatie en een gift kent.

Over de sitestructuur: het menu is best groot. Zijn al deze pagina’s nodig? Of kunnen jullie ook goed volstaan met een fractie daarvan en informatie to-the-point aanbieden? Ik zou in ieder geval de uitklapmenu’s beperken tot één niveau diep. Veel diepere menu’s worden eigenlijk alleen maar onhandig. Daarnaast creëer je op elke pagina zoveel links dat dit nadelig kan zijn voor je SEO. Hoe meer links op je pagina hoe minder waarde er per link doorgegeven wordt.

Joost de Valk:
Als ik de code van de website bekijk, zie ik dat er te veel plugins worden gebruikt die CSS en JavaScript toevoegen. Mijn tip is: even kijken of die plugins wel allemaal nodig zijn. Als het antwoord ja is, kijk dan of de invulling van CSS en JavaScript ook anders kan. Zijn de plugins niet allemaal nodig, bekijk dan of er alternatieven zijn.

Om je site sneller te maken kun je Use Google Libraries toevoegen. Deze plugin vervangt ‘lokale’ jquery-bestanden door versies die op de servers van Google staan. Dat scheelt je heel wat laadtijd.

Nog een laatste dingetje: ik zou orangekidsfoundation.nl registreren en deze redirecten naar .com. Of natuurlijk gewoon de .nl gebruiken, aangezien je een Nederlandse stichting bent.

Ter afsluiting:
Er zijn vast nog wel meer punten te noemen waarop de site van Orange Kids Foundation verbeterd kan worden, maar we proberen het hier beknopt te houden. Heb je nog aanvullingen? Zet ze in de comments!

Wie is de volgende?
Voor volgende week hebben we natuurlijk weer een nieuwe site nodig. Enkele enthousiaste ondernemers hebben ons hun url al toegestuurd via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), maar we zijn altijd op zoek naar nieuwe deelnemers. Mail gerust!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Beste Site-clinicers,

    Bedankt voor jullie begrijpelijke analyse van deze website. Als aanvulling zou ik nog willen opmerken dat er nu Nederlandse en Engelse teksten door elkaar worden gebruikt. Het is een Nederlandse stichting, de 'voertaal' op de website is voornamelijk Nederlands en dan zie ik teksten als 'View full post' en 'Read More'. Ik zou dit omzetten naar Nederlands.

    Succes met de de Siteclinics, ik ben benieuwd naar de volgende!

    geplaatst op
  • Bedankt voor de handige en bruikbare tips Siteclinics. @virgil ook bedankt!

    We kunnen hier zeker wat mee en zullen komende maand aan de slag gaan om de website te verbeteren.
    Succes met Siteclinics.nl

    Mvg
    Frank
    Orange Kids Foundation

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.