De consument is klaar voor m-commerce, nu de retailers nog

6 februari 2012, 05:38

Alles wijst erop dat 2012 hét jaar wordt van m-commerce. Het gebruik van smartphones en tablets neemt sterk toe, steeds meer mobiele aankopen worden geregistreerd maar de retailers blijven achter. Voor de consument is mobiel internet dagelijkse kost, terwijl retailers zich vooralsnog lijken te richten op het traditionele internetkanaal. Daarbij worden mobiele oplossingen nog niet als een integraal onderdeel van de strategie gezien, een gemiste kans voor de retailers. Het inrichten van mobiele betalingsoplossingen, mobile toegeruste webshops en cross-mediale oplossingen zijn nodig om aan te sluiten op deze groeiende behoefte van de consument.

Het afgelopen jaar werden er voor het eerst meer smartphones en tablets verkocht dan computers. Het gerenommeerde onderzoeksbureau Gartner verwacht dat in 2016 meer dan 900 miljoen tablets in gebruik zullen zijn. Het totale aandeel van smartphones op de Europese markt ligt op 42 procent, een groei van 13 procent ten opzichte van vorig jaar aldus marktonderzoeker comScore. In hetzelfde onderzoek wordt aangetoond dat mobiele commercie op dit moment sterk groeit. Het aantal mobiele shoppers binnen de grootste markten van Europa is met 85 procent gestegen vergeleken met vorig jaar. In 2010 kochten 13,6 miljoen mensen een product via hun mobiel.

Growth of Mobile Retail Users comScore

Mobile Performance Barometer

Uit de ‘zanox Mobile Performance Barometer’ van december 2011 werd ook duidelijk dat mobiele commercie niet iets is van de toekomst, maar nu al volop benut wordt. Uit de barometer blijkt dat ruim drie procent van de totale omzet binnen e-commerce van zanox-M4N in Nederland komt van mobiele devices. Ten opzichte van vorig jaar is dit een groei van 536 procent. Nederland lijkt binnen m-commerce samen met Scandinavië voorop te lopen binnen Europa. Met kerstmis werd binnen Europa in Zweden de meeste omzet behaald binnen mobiel shoppen, op de voet gevolgd door Nederland. Binnen deze transacties is er een speciale rol weggelegd voor de iPad, zo blijkt uit de barometer. De m-commerce en e-commerce transacties waren gelijk over de week verdeeld, maar de iPad transacties piekten, met name op de ‘iPad Mobile Sundays’. De tabletcomputer is het apparaat bij uitstek dat op rustdagen erbij wordt gepakt voor entertainment, maar dus ook voor koopdoeleinden, waarbij het aantal transacties zichtbaar toeneemt.

zanox Performance Barometer graph Nov-Dec 2011

7 miljard mobiele betalingen

Daarnaast blijkt uit de cijfers van PayPal dat betalen via een mobiele telefoon mensen niet meer afschrikt om mobiel te shoppen. Dit jaar verwacht de leverancier van het online betaalsysteem rond de zeven miljard mobiele betalingen te verwerken. De adverteerders lijken deze ontwikkelingen ook op te merken. Zo voorspellen de experts van eMarketer dat de één biljoen dollar grens gehaald gaat worden binnen mobiel adverteren in 2012.

Ondanks al deze cijfers en onderzoeken die een explosieve groei impliceren van m-commerce, dringt mobile nog niet genoeg door in de hedendaagse e-commerce strategieën van bedrijven. Meer dan 60 procent van alle performance programma’s in het Europese netwerk van zanox laten mobiele transacties zien, maar het aantal webwinkels met goede mobiele weboplossingen zijn nihil.

Integraal onderdeel marketingstrategie

Consumenten bewegen zich meer en meer richting mobiel internet en 2012 wordt een belangrijk jaar voor e-commerce. Voor retailers moet dit genoeg reden zijn om hun mobiele toepassingen een integraal onderdeel van de marketingstrategie te maken. Hierbij moet gekeken worden naar de toegankelijkheid van de webshop via de mobiele telefoon, die bij veel retailers onvoldoende geoptimaliseerd is. Ook de mobiele betalingsoplossingen moeten hierbij onder de loep genomen worden. Veiligheid is hierbij hoofdzaak. Daarnaast moeten retailers steeds meer denken aan cross-mediale oplossingen, bijvoorbeeld online bestellingen via een telefoonnummer beschikbaar stellen. Goede marketing valt of staat tenslotte bij het bereiken van de juiste doelgroep. Het is belangrijk voor een retailer om deze doelgroepen via alle mogelijke kanalen tot dienst te kunnen zijn. Kortom, de consument is klaar voor m-commerce, nu de retailers nog.

Yoteng Pat
Head of Marketing bij Relay42

Categorie
Tags

3 Reacties

    Yoteng

    Beste Norman,

    Volgens het zanox-onderzoek loopt Nederland wel degelijk voorop met m-commerce. Naar mijn weten is het meest recente Forrester onderzoek gepubliceerd in juni 2011. Onze cijfers zijn afkomstig uit november en december 2011. Dat Nederland in het Paypal-onderzoek geen goede resultaten laat zien,valt goed te verklaren. In Nederland is Paypal niet echt aangeslagen. 5% van de Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan Paypal als betalingsmiddel, terwijl iDeal bij 54% de voorkeur geniet.

    Dat gezegd hebbende, ben ik het helemaal met je eens dat de Nederlandse banken of een payment provider snel goede m-commerce betaalmethoden beschikbaar moet stellen. Het scheelt dat de grote banken hier al druk mee bezig zijn. Als iDeal net zo omarmd wordt bij m-commerce als bij e-commerce, dan gaan we een interessante ontwikkelingen zien.

    Leuke blogpost over agile commerce van Forrester trouwens!

    Vriendelijke groet,

    Yoteng


    7 februari 2012 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!