Welkom in het Twittermoeras!

Welkom in het Twittermoeras!

Toen ik twee jaar geleden een zelfgeschreven beginnersboekje over Twitter op mijn website zette, had ik geen flauw idee of iemand daarop zat te wachten. Het leek me gewoon leuk om iets terug te doen voor alles wat Twitter me brengt. Vandaag, duizenden downloads verder, verschijnt de vierde editie van “Aan de slag met Twitter”. Meer dan drie keer zo dik als de eerste. Nageplozen door een heel team van proeflezers. Natuurlijk nog steeds gratis. Wat is er nieuw?

Een nieuwe twitter.com
Eind vorig jaar heeft Twitter de gebruikersinterface weer eens stevig onderhanden genomen. Is het er beter op geworden? Sommige dingen wel, andere dingen niet, zou ik zeggen. Het is wat gemakkelijker geworden om conversaties terug te lezen en om media te bekijken. Je kunt ook beter zien wat mensen met jouw tweets doen (retweeten, aan hun favorieten toevoegen) en of iemand je volgt. Aan de andere kant zijn privéberichten en lijsten bewust naar de achtergrond gewerkt, ook op je mobiele telefoon. Dat vind ik onhandig. Hoe dan ook, een hoop aanpassingen aan mijn boekje.

Moet ik dat allemaal lezen?
Tijdens de Twitterworkshops die geef, is er altijd wel iemand die vraagt: “Waar haal ik de tijd vandaan om dat allemaal te lezen?” Starters denken vaak dat tweets te vergelijken zijn met mailtjes of sms’jes. Een soort taakjes, dus. Er zijn meer van dit soort misverstanden. In deze editie van mijn boekje heb ik daarom extra aandacht gegeven aan hobbels die mensen in de praktijk tegenkomen.

Veilig twitteren en zakelijke profielen
Er is meer nieuws. Met dank aan Michiel Berger (@michielb) heb ik een item toegevoegd over het versturen van spam via je Twitteraccount, en wat je daar tegen kunt doen. Michiel had daar op Marketingfacts al eens een prima verhaal over geschreven.

Op marketinggebied tevens aandacht voor de zakelijke profielen (enhanced profile pages) die door Twitter zijn aangekondigd.

Nederlands
De meeste mensen die nu beginnen met Twitter, kiezen voor Nederlands als schermtaal op twitter.com. Er is daarom niet langer een aparte editie voor de schermtaal Engels. Om dat een beetje goed te maken, komt er dit voorjaar wel een volledig Engelstalige versie.

With a little help from my friends
Ook deze keer was een kleine oproep op Twitter voldoende om een mooie ploeg proeflezers te verzamelen. Hun correcties, opmerkingen en waardevolle aanvullingen hebben gezorgd voor een veel beter eindresultaat dan ik in mijn eentje had kunnen bereiken. Anja Brunt (@princesnet) verzorgde, zoals altijd, de illustraties rondom het project. Mijn dank grenst aan hondsdolheid!

Hebben?
Editie 4 van “Aan de slag met Twitter” is vanaf vandaag gratis te downloaden op paulusveltman.nl. Gebruik het om je oma van 94 op Twitter te krijgen, om Twitterles mee te geven of gewoon voor jezelf. Laat me weten wat je ervan vindt en wat nog beter kan. Veel plezier in het Twittermoeras!

 

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Een heul handig boekje, Paulus! Vooral voor beginners. Mooie cover weer van Anja! EWat ik me afvraag: zou er ook zon'n boekje zijn te schrijven met hele gevorderde tips? Daar zou ik wel belangstelling voor hebben..

    geplaatst op
  • @Kitty Dank voor je compliment. Ik werk aan een boekje voor gevorderden. Tot die tijd vind je hier misschien wat extra tips: http://www.slideshare.net/paulusveltman/20111012-professioneel-twitteren-marketing-rslt-social-media-school

    geplaatst op
  • Kon me niet langer inhouden, hier slaat de WC-eend-meter dus behoorlijk van op tilt. Sorry Paulus, niets persoonlijks, principekwestie. Laat zoiets door een ander plaatsen, zet er 'advertorial' bij of plaats een 'onafhankelijke' review. Zoiets. Een auteur die eigen werk aanprijst slaat gewoon nergens op.

    geplaatst op
  • @postma Het spijt me dat je het zo opvat, Erwin, maar dat staat je natuurlijk vrij. Zo aan de reacties te oordelen, doe ik vooral heel veel mensen een plezier met mijn boekje. Natuurlijk heeft het delen van kennis op een groot weblog altijd wel iets van een advertorial, maar ik heb werkelijk mijn best gedaan om die indruk te vermijden.

    geplaatst op
  • Hi Erwin,

    Veel van de bloggers zijn zelf actief in de online marketing. Dit is enerzijds de kracht maar anderzijds ook de achilleshiel. Vanuit de redactie laten we bloggers schrijven over eigen werk, campagne, bedrijf e.d. op Marketingfacts. Sterker nog, de bloggers weten vaak als geen ander de details over zaken en die willen we graag op Marketingfacts hebben. Als betrokkene heb je veelal meer kennis over de zaken., wie kan het beter vertellen dan de auteur zelf?

    Natuurlijk er grenzen. Moet duidelijk vermeldt zijn dat de auteur er zelf bij betrokken is, geen PR bericht slang zijn of aanprijzen van eigen betaalde producten of documenten. Het artikel dat Paulus nu heeft geschreven is voor een groot gedeelte een feitelijke opsomming van hetgeen er gewijzigd is omtrent Twitter, zonder te pushen.

    Hoor graag wat je er inhoudelijk van vindt, gr!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.