• Usability & design
    wordt gesponsord door

Gamification: Serious Business

Gamification: Serious Business
, 3sixtyfive
@j0hn

Gamification, ofwel het inbrengen van game-elementen en -denken binnen (marketing) communicatie. Weer zo’n mooi woord dat langzaam in ons vocabulaire is geslopen. Bij gebrek aan beter, ook nog eens een slechte benaming aangezien het veelal geassocieerd wordt met games en dus minder “serieuze” zaken. Terwijl de inzet ervan gewoon tot keiharde resultaten als loyalty, registraties, leden of engagement kunnen leiden. Mits juist ingezet.

Volgens de geweldige keynote van Seth Priebatsch (SCVNGR) op SXSW 2011 staat het echter voor de grootste verandering in communicatie van de komende tijd. Waar het volgens hem de afgelopen 10 jaar ging om het ontstaan van een ‘social layer’ rondom het web, zullen de komende 10 jaar juist gaan om de ‘game layer’.

Presteren

Of het zo radicaal gaat worden, moeten we nog bezien. Maar er is wel een aantal zaken die wijzen op een belangrijke rol van gamification in communicatie en concepten als het gaat om het betrekken en gemotiveerd houden van je doelgroep, of zelfs bij het oplossen van problemen.

Het principe is simpel en van natuurlijke oorsprong: Als wij als mens iets gepresteerd hebben, geeft dit een gevoel van tevredenheid. Je hersenen schijnen dan een kleine hoeveelheid dopamine af te geven die dit gevoel veroorzaken. En een prestatie -daar komt ‘ie- kan dus ook het behalen van een level, ranking of score zijn.

Termen uit games, die we dus ook meer in communicatie gaan terug zien. Denk hierbij aan badges en mayorships, maar ook aan andere elementen die mensen aansporen actie te ondernemen. Elementen die we inmiddels al in vele alledaagse sites terugzien en ons motiveren ons profiel compleet te maken, anderen ergens voor uit te nodigen, in te checken, of binnen een bepaalde tijd laten reageren.

Gamification in vogelvlucht

Nu is er op Marketingfacts al vaker over gamification geschreven, maar ik kreeg erg veel positieve response op mijn presentatie die ik eind vorig jaar gaf over een korte introductie tot gamification dat ik op verzoek van @DannyOosterveer deze hier met jullie wil delen:


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.