De connected consument geeft de voorkeur aan (mobiele) websites

23 januari 2012, 05:43

Voor wie inmiddels het spoor bijster is met betrekking tot alle benamingen voor de verschillende generaties, de connected consument in het kort: ze lopen met smartphones op zak, browsen erop los op hun tablet en staan continu in contact met hun vrienden via Facebook. Kortom, on- of offline bestaat niet meer en ze zijn áltijd connected.

Zmags heeft onderzoek gedaan (n=1500) naar het online surf- en koopgedrag van deze connected consumenten en kwam met een aantal interessante conclusies. Allereerst: ze is 40.

Vrouwen zijn connected

Waarschijnlijk denk je bij connected consumenten direct aan jongeren die volledig online zijn opgegroeid. Maar niets blijkt minder waar, want maar liefst 52% van deze consumenten is vrouw, heeft 40 keer kaarsjes mogen uitgeblazen en heeft een gemiddeld huishoudinkomen van $63.000. Uiteraard nemen jongeren een stevige tweede plaats in met 43%, maar voorlopig geven de dames de jongeren nog het nakijken.

Websites versus apps

Hoewel apps en de appification van het web in zo’n beetje elke vooruitblik zijn benoemd tot trend voor 2012, de shoppende connected consument heeft er nog niet veel mee op. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 4% de voorkeur geeft aan shoppen via een branded app. Apps leggen het daarbij af tegen shoppen via de desktop, laptop, winkel, mobiele website en ja, … zelfs de telefoon. Dat betekent niet dat apps niet interessant kunnen zijn, maar het benadrukt nog eens dat merken vooraf goed moeten nadenken over wat ze precies willen bereiken met een eigen app (mobiel is tenslotte meer dan een app) en welke rol deze moet krijgen in de totale marketing- en salesmix. Een app ontwikkelen in de hoop meer producten te verkopen, lijkt het (vooralsnog) alleen mooi op papier te doen.

Social, social en social

Het onderzoek laat ook een interessante kans zien voor het gebruik van Facebook. Zo heeft meer dan 75% van de connected consumenten een Facebookprofiel en is maar liefst 50% hiervan ook ingelogd op Facebook tíjdens online shoppen. Een snelle link met aan je vrienden vragen wat ze van potentiële aankopen vinden is snel gemaakt: nog maar eens een social shopping alert.

Het hele Zmags onderzoek kun je hier downloaden.

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Robin

    Dit onderzoek benadrukt nog maar eens dat een app niet dé oplossing is voor álle bedrijven die mobiel gevonden willen worden. Enkele fans daargelaten, waarom zou men een app van McDonalds of de griek om de hoek op hun telefoon willen installeren? (Ik kwam onlangs een griek en snackbar tegen met hun eigen app…)

    Een meerderheid van Nederlandse websites heeft nog steeds geen voor mobiel geoptimaliseerde website. En tal van sites die dat wel hebben sturen gebruikers niet automatisch door naar de mobiele versie. Bezoekers moeten maar gokken dat ze “www.” moeten vervangen door “m.”, “mobiel.” of “mobile.”, of men hoopt dat bezoekers een minuscuul linkje in de footer kunnen vinden.

    Juist om nieuwe connected consumenten het mobiele web te laten ontdekken heb ik een eenvoudige app gemaakt die – net als Startpagina deed voor het “desktop web” – de beste mobiele sites verzameld en makkelijk toegankelijk maakt.

    De app heet Pocketgids en is momenteel verkrijgbaar voor iPhone en Windows Phone. Een Android versie is in de maak.


    3 mei 2013 om 13:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!