Wereldwijde markt voor PC’s groeit licht; in Europa sterke daling

13 januari 2012, 06:24

Het aantal verkochte PC’s is in 2011 met 0,5% gestegen naar 352,8 miljoen stuks. In het laatste kwartaal was er zelfs sprake van een lichte daling van de verkoop (-1,4%). Dat blijkt uit cijfers van analistenbureau Gartner. De verkoop van PC’s heeft te lijden onder de populariteit van smartphones en tablets en de economische crisis. Voor eind 2012 wordt er echter een sterke groei verwacht. In de EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) zakte de markt van PC’s met 7,2% in ten opzichte van 2010.

In kwartaal 4 van 2011 daalde de verkoop in de VS met 5,9%.

Oorzaken tegenvallende verkopen

Gartner wijdt het krimpen van de markt in Europa voornamelijk aan de economische onzekerheid. De invloed van het tekort aan harde schijven vanwege de overstromingen in Thailand afgelopen oktober staat ons nog te wachten. Net als IDC verwacht Gartner dat de verkopen begin 2012 zullen dalen waarna ze in het laatste kwataal flink aantrekken. Het raamt een groei van 15% in kwartaal 4.

Ultrabooks hebben nog voor weinig opschudding kunnen zorgen. Onder consumenten heerst weinig bekendheid over ultrabooks; verwacht wordt dat de CES daar dit jaar verandering in zal brengen.

Daarnaast speelt (natúúrlijk) ook dat consumenten steeds meer overgaan op smartphones en tablets. Alles-in-één PC oplossingen deden het wel goed, aldus Gartner. AIO (all-in-one) oplossingen zijn gewild vanwege hun eenvoud, grote displays en HD kwaliteit.

Fabrikanten

Het Amerikaanse Hewlett-Packard was in 2011 marktleider op de internationale PC-markt (17,2%). Wel daalde de verkopen van HP flink, wat vooral te wijten valt aan de discussie rondom het wel of niet afstoten van de PC divisie. Het Chinese Lenovo had een aandeel van 13 procent, voormalige marktleider Dell 12,1 procent.

Note: Data includes desk-based PCs, mobile PCs, including mini-notebooks but not media tablets such as the iPad.

Source: Gartner (January 2012)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!