Mark Woerde’s kruistocht naar pro-sociale marketing

13 januari 2012, 05:38

Na twee jaar onderzoek publiceerde Mark Woerde van Lemz vorig jaar zijn boek How Advertising Will Heal the World and Your Business. Hij droomt van een Unilever dat een einde maakt aan wereldwijde hongersnood en Coca Cola dat de wereldvrede herstelt. Zoals hij in deze SparkCast vertelt, ligt de toekomst van reclame in meaningful pro-social branding. Dat klinkt als een mooi Lingo-woord, maar het gaat over het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Want als we een paar procentjes van die 450 miljard dollar – dat jaarlijks wordt besteed aan reclame – afsnoepen, dan zou de wereld er een stuk fijner uitzien.

Het is geen geheim dat mensen inmiddels aan meer dan 5.000 reclameprikkels per dag worden blootgesteld. Waar houdt het op? Volgens Mark zouden merken mensen moeten helpen om anderen te helpen. Hier is volgens het onderzoek dat hij heeft gedaan onder 24.000 mensen in 16 landen, het meest behoefte aan. Van de ondervraagden, geeft 85% aan behoefte te hebben aan een meer betekenisvol leven. En juist daar ligt de kans voor merken.

Neem Pampers bijvoorbeeld. Voor elk pak luiers dat je koopt, zorgt Unicef dat een kind een tetanusprik krijgt. Het doel: voor eind 2013 meer dan 31 miljoen tetanus inentingen verschaffen. En dit doel is inmiddels al bereikt. Zo zijn er legio andere voorbeelden. Denk aan het RED program, waarbij merken als Nike, Apple en Buggaboo speciale producten ontwikkelen en een gedeelte van hun omzet afstaan aan de wereldwijde bestrijding tegen Aids. En deze marketingaanpak is effectief. Pro-social merken zijn een stuk meer “likeable” dan merken met een winstmaximalisatie doelstelling. Merken die transparant zijn en goede intenties hebben, zullen de crisis doorstaan. Het gaat niet om de survival of the fittest, maar om survival of the kindest.

Volgens Mark (en Victor Frankl op deze Youtube video mooi vertelt) zat Abraham Maslow er helemaal naast met zijn behoeftepiramide. Het hoogte doel in het leven is niet zelfverwezenlijking, maar het leiden van een betekenisvol leven. Een betekenis in het leven ontleen je aan het helpen van anderen. Hier zit het grote probleem bij mensen. Slechts 1 op de 6 mensen geeft aan een doel in het leven te hebben gevonden. Woerde: “Pro-sociale merken helpen mensen om meer betekenis aan hun leven te ontleden”.

In deze -Engelstalige- podcast vertelt Mark:

1. Alles over betekenisvolle merkcommunicatie

2. Het opkomst van sociaal kapitalisme

3. Hoe je als merk pro-sociaal en betekenisvol wordt

4. Hoe social media marketeers kan helpen om het verschil te maken

5. Over het beste advies dat hij in zijn leven heeft gekregen

Het boek van Mark is gratis beschikbaar als e-book via de Let’s Heal website.

Benieuwd naar andere SparkCasts? Deze zijn allen beschikbaar via iTunes, de Energize site en via de gratis iPhone app. Deze podcast is mede tot stand gekomen met behulp van de geluidsstudio Dedacom in Amsterdam. Bedankt!

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Thomas van Duin

    Er is enkel sociaal kapitalisme omdat dat geld oplevert voor bedrijven. Zou Pampers nog steeds een tetanusprik per pak luiers sponsoren wanneer ze daar geen reclame meer mee mochten maken? Ik denk het niet…

    Sociaal kapitalisme is eigenlijk ‘gewoon’ kapitalisme dat toevallig zo uitpakt dat anderen geholpen worden.


    19 januari 2012 om 11:39
    klaas@energize.nl

    @Thomas: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk moeten bedrijven producten en diensten verkopen. Dat zal altijd blijven. De salarissen moeten uiteindelijk ook worden betaald. Wat een mooie ontwikkeling is dat merken als Pampers een deel van hun opbrengst afstaan een doel met betekenis, in plaats van alles uit te keren als dividend aan aandeelhouders. Merken moeten dit natuurlijk wel op een authentieke en transparante manier doen.


    19 januari 2012 om 12:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!