• Usability & design
    wordt gesponsord door

Gamification wordt serious business in 2012

Gamification wordt serious business  in 2012

Vorig jaar zagen we al tekenen van gamification, dit jaar doen we daar nog een schepje bovenop en zien we het ook terug in andere markten. Althans, dat is uitkomst van een onderzoek wat PSFK heeft gepubliceerd. Als we het over ‘gamification’ hebben, dan hebben we het over het implementeren van game-elementen in de werkomgeving. Het idee is dat wanneer je de incentives en psychologische verlokkingen uit games vertaalt naar een beleid binnen je bedrijf, je de productiviteit van personeel bevordert (lees hier meer over wat gamification wel en niet is).

Fun + productiviteit

Het rapport ‘The Future of Gaming’ behandelt 3 onderdelen van gamification: het doel, spel-elementen, en als laatste het systeem. Als we kijken naar het doel van het gebruik van gamification, dan kan het bijvoorbeeld worden ingezet om met een grote groep mensen een bepaald vraagstuk op te lossen of om meer binding met je klant te creeren. Games kunnen precies zo worden geprogrammeerd dat ze juist dat doel najagen wat de organisatie wenst. Zo wordt ‘fun’ met productiviteit gecombineerd, wat dit laatste in serieuze mate kan bevorderen.

Doelen gamification

PSFK groepeert deze doelen in zeven hoofdcategorieën: spellen gebruiken om complexe problemen op te lossen, bevorderen van crowd-sourcing, het opleiden van personeel als het gaat om de werking van complexe systemen, nieuwe vaardigheden leren, een gezonde levenshouding benadrukken, fondsenwerving aanmoedigen en fungeren als een marketing-kanaal.

Spelmechanismen

De volgende sectie geeft een overzicht van spelmechanismen en hoe ze kunnen worden gebruikt om de resultaten te structureren. De lijst is niet volledig, maar er is een mooi rijtje aan voorbeelden; van het SAPS-model tot hoe de status, toegang, macht, en dat soort zaken met succes kunnen worden ingezet als motivaties van gewenst gedrag. De laatste twee hoofdstukken van het verslag introduceren diverse platformen en game-systemen die gebruikt kunnen worden voor gamification, gevolgd door een diepe duik in “Gaming for Good” en hoe gamification het verschil kan maken in een duurzame toekomst. Zie bijvoorbeeld de blog van Jan-Willem Alphenaar over FoldIt (crowdsourcing tegen Aids).

Dan blijft de vraag: denk jij ook dat we dit jaar serieus gaan kennismaken met gamification? Of is het een hype die zal overwaaien?

Het rapport

Hieronder kun je een samenvatting (alsnog 79 slides) van het rapport nalezen.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Kent iemand een Nederlandse webbureau dat ervaring heeft met het bouwen van websites met gamification?

    geplaatst op
  • @ Bram, mayb kunnen de mannen van Gamifly (punt nl) je van dienst zijn? :-)

    geplaatst op
  • Goed stuk!

    @Bram
    Wil je spel-elementen in een bestaande site? Dit doet "ik Bof" op dit moment bij een grote internationale uitgeverij.
    Of wil je een compleet nieuwe site met spel-elementen?

    geplaatst op
  • Bart,

    Ik ben van plan een website te laten ontwikkelen waarin gamification een grote rol speelt. Het gaat dus om een concept dat nog gebouwd dient te worden.

    geplaatst op
  • Vooral de slides zijn erg goed om in te zien. Om je vraag te beantwoorden: Gamification is geen Hype. Sterker nog, het is iets wat we allemaal al kennen. Door je werkzaamheden leuker te maken gaat de tijd sneller, leer je beter en blijf je gemotiveerd. Dat het nu eindelijk doorsijpelt naar bedrijven is dan ook niet vreemd!

    @Bram, er zijn verschillende partijen in de markt waar je naar zou kunnen kijken zoals BunchBall en Badgeville. Deze partijen werken echter nog niet actief in Nederland. Voor advies en concepten kun je altijd even contact met mij opnemen via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Daarnaast zouden we samen kunnen kijken naar wat de beste manier is om je site te bouwen en vervolgens de juiste partij in Nederland vinden. Zie voor voor info ook mijn site Gamification

    geplaatst op
  • *Correctie, Badgeville heeft een kantoor in Amsterdam voor Badgeville Europe maar je moet nog steeds via USA contact opnemen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.