De bekende lijstjes zijn er weer, het beste van 2011 en dé kansen voor 2012. Als het gaat om marketingstrategieën, is content marketing een van de nieuwe marcom-trends voor komend jaar. Wat is dat nou precies, en kan dit search engine marketing, print, radio en tv overstijgen? Even inzoomen dus, om erachter komen dat content marketing iets is dat we al jaren centraal zouden moeten stellen..
Content curatie
Wat is content marketing? Het is de creatie en publicatie van betekenisvolle inhoud (zowel on- als offline) met als doel de inhoud als aantrekkingskracht te gebruiken voor de doelgroep, om deze vervolgens tot interactie aan te zetten. De content kan van alles zijn, van blogs en case-studies, tot whitepapers en videocontent. Het proces van vinden, organiseren en verdelen van de inhoud, de curatie, is van levensbelang. Het vinden van kwalitatieve content op het internet is namelijk best lastig, en aangezien iedereen zich online oriënteert.. Gelukkig zijn er prima bronnen om goed met content marketing om te leren gaan, en een goede curator te worden.
Gebrek aan tijd en originaliteit zal het meest gehoorde excuus worden om deze vorm van inbound marketing niet goed te kunnen uitvoeren. Bestjammer, want met goede content spreek je potentiële en bestaande klanten op een sympathieke manier aan. Vanuit een rol als inhoudsdeskundige.
De inhoud van de boodschap is KING! Dat spreekt je publiek aan, en als dat lukt wordt die content door word-of-mouth als een olievlekje verspreid door de steeds dominantere rol van sociale media. Bedrijven willen worden aangezien voor kennisinstituten, en consumenten willen ze volgen om door experts te worden ingelicht over onderwerpen waar ze zich voor interesseren. Mooi principe, maar is content marketing daarmee dé belofte voor 2012? In wezen is content marketing zo oud als de weg naar Rome. Zoekmachine specialisten roepen als jaren dat de content de koning is, in ieder geval in het koninkrijk Internet. En geldt dat niet voor zo goed als alle media?
Commit acts, not ads
Eén van de bekendere adverteericonen Leo Burnett zei het al eens, creëer nou meerwaarde voor je publiek, niet alleen maar misleidende advertenties! Dit credo wordt alleen maar belangrijker, en slaat direct op (content) marketing. Acts als het verspreiden van briljante content en ook de filosofie van service design kunnen er voor zorgen dat de klant naar de leverancier toekomt, en niet andersom. Marketing is traditioneel gezien het geheel van activiteiten die erop gericht zijn verkoop te bevorderen, maar die definitie is veranderd. Het creëren en leveren van waarde aan je klanten en publiek, in welke vorm dan ook, is marketing. De redenen om meer aandacht te besteden aan de inhoud van marketing worden alleen maar dwingender, kijk naar online vindbaarheid. Maar content marketing zou niets nieuws mogen zijn voor het komende jaar!