2011 – het jaar van Facebook

19 december 2011, 06:15

Nu het einde van het jaar nadert gaan we overspoeld worden met toplijstjes over 2011. Lijstjes met de meest (on)zinnige en uiteenlopende opsommingen. Het einde van het jaar betekent ook dat er gekeken wordt naar het nieuwe jaar. Voorspellingen over de nieuwe trends op allerlei vakgebieden vliegen je om de oren. Maar ik wil iets meer de diepte in gaan (een beetje dan) en stilstaan bij Facebook. Voor mij was 2011 overduidelijk het jaar van Facebook en 2012 belooft ook een bijzonder jaar te worden voor Mark Zuckerberg en de zijnen. Daarom hieronder een jaaroverzicht.

Veel aandacht op Marketingfacts

Op Marketingfacts is er afgelopen jaar veel aandacht besteed aan Facebook. Meer dan 100 artikelen verschenen er over dit Sociale netwerk. Enerzijds omdat de bloggers het interessant vinden, anderzijds omdat er veel ontwikkelingen waren.

Gebeurtenissen

In 2011 is er een hoop gebeurd binnen en rondom Facebook. Zo heeft Facebook diverse bedrijfjes overgenomen, hebben ze nieuwe zakken met geld gehad van investeerders. Daarnaast is ook het nodige gesleuteld aan Facebook zelf. Even een paar highlights van 2011.

In mei waren er geruchten dat Facebook Skype zou kopen. Microsoft heeft uiteindelijk de deal gesloten. Dat heeft een integratie met Skype niet in de weggestaan.

  • Februari – Diner met Barack Obama en alle technology leaders
  • April – Barack Obama bezoekt Facebook als onderdeel van zijn nieuwe verkiezingscampagne (video duurt ruim een uur)

  • Juni – meer Europeanen dan Amerikanen op Facebook
  • Juni – Viral over Facebook tattoo
  • Juni – Google lanceert Google+
  • Juli – Integratie met Skype
  • September – De jaarlijkse developers bijeenkomst, F8
  • September – Lists om je vrienden in te delen
  • September – De mogelijkheid om mensen te volgen op Facebook, zonder vriendjes te zijn
  • December – De nieuwe timeline van Facebook is voor iedereen beschikbaar

De innovatieve kracht van de concurrentie

(plaatje ria.ru)

Tot begin 2011 had Facebook geen echte concurrentie in zijn markten. Natuurlijk, als je het op een wereldwijde schaal bekijkt is Facebook nog niet overal het grootst. In Rusland en China zijn concurrenten actief, maar wereldwijd voelt Facebook toch de adem van partijen als Google+ en Twitter. Veel van de innovaties/aanpassingen in 2011 (Lists, Follow, Skype integratie, Nieuwe Timeline) zijn een direct gevolg hiervan. Dit zijn typische aanpassingen om het onderscheidende vermogen van de concurrentie direct op te nemen.

Investeringen

Op 3 januari haalt Facebook een investering binnen van Goldman Sachs en Digital Sky Technologies van 500 miljoen dollar. Op 24 januari wordt er nog een extra investering 1,5 miljard dollar bekend gemaakt. Begin van het 2011 had Facebook dus al twee miljard binnengehaald om onder andere bedrijven over te nemen.

Facebook op overnamepad

Facebook heeft begin dit jaar aangekondigd dit jaar 20 bedrijven over te nemen. De lijst die ik tot nu heb kunnen verzamelen:

  • 25 januari – Rel8tion – Hyperlocal mobiel adverteren
  • 5 februari – Pursuit –
  • 1 maart – Beluga – Group messaging
  • 20 maart – Snaptu – Mobiele sociale app
  • 27 april – DayTum – Information graphics
  • 9 juni – Sofa – Software design
  • 2 augustus – Push Pop Press – interactieve boeken voor iOS
  • 10 oktober – friend.ly – vraag en antwoord tool voor Facebook –
  • November Strobe – mobiele applicaties in HTML5
  • 8 november – Digital Staircase – een ontwikkelaar van foto en video app ontwikkelaar voor iOS.
  • 16 november – MailRank – tool voor indelen/managen e-mail
  • 28 november – WhoGlue – software ontwikkelaar
  • 3 december – Gowalla – Location Based Services

Er moeten er nog een paar zijn, maar ik kan ze niet vinden. Veel van deze overnames zijn niet zozeer gericht op technologie of marktaandeel maar op de mensen die er werken.

War on Talent

Er wordt in IT-land hard gestreden om de beste mensen binnen te halen. Als bedrijf heb je de knapste koppen nodig om te overleven en te innoveren. Deze zogeheten War on Talent lijkt op dit moment in het voordeel van Facebook beslecht te worden, volgens deze Infographic van Topprospect.com.

Groei van 35 procent

In januari had Facebook wereldwijd 596.371.760 gebruikers. In oktober 2011 waren dat er 800.000.000. Het zal naar verwachting niet lang duren voordat Facebook de 1 miljard leden haalt. Ondanks dat dat mooie aantallen zijn (understatement) zegt Mark Zuckerberg zelf dat de aantallen niet het belangrijkste zijn. Het gaat om wat de gebruikers online delen. Facebook gebruikers delen steeds vaker, foto’s video’s, nieuws en allerhande updates. Dit volume is belangrijker dan het aantal profielen. Overigens logt 50% van alle Facebook gebruikers dagelijks in op de site. Gezamenlijk levert dat 90 miljoen statusupdates per dag op.

Groter dan Hyves

Vorig jaar voorspelde ik, op basis van groeicijfers van Comscore, dat Facebook voor december 2011 9 miljoen leden zou hebben in Nederland.

Dat aantal hebben ze niet gehaald. In Nederland heeft Facebook vandaag de dag, volgens de laatste cijfers, 5.759.840 leden. Toch is Facebook, volgens diverse bronnen, op dit moment een grotere speler in Nederland dan Hyves. Dit wordt gemeten op basis van het aantal pagina’s (pageviews) dat bekeken wordt. Ook loggen Facebook gebruikers vaker in dan Hyves gebruikers.

It’s all about the money.

Volgens een berekening van eMarketer zal Facebook dit jaar een omzet van 4,27 miljard dollar binnen halen. 3,8 miljard hiervan is op basis van advertentie inkomsten. Dat is twee keer zoveel als in 2010 en bijna zes keer zoveel als in 2009. [grafiek eMarketeer]. Maar bedrijven die tegen Facebook aan werken, zoals Zynga de ontwikkelaar van diverse games op Facebook, doen goede zaken. Zynga haalde met de beursgang vorige week zelfs een bedrag op van 1 miljard dollar waarmee zij gewaardeerd worden op 8,9 miljard dollar.

Business cases

Er komen steeds meer succesverhalen naar buiten van bedrijven die hun business dankzij Facebook goed kunnen uitbreiden. Bedrijven die actief zijn, kunnen we nog steeds beschouwen als Early-adaptors maar ik verwacht dat de grote massa in 2012 gaat volgen. Nu is Lidl nog de meest actieve supermarkt op Facebook, maar ongetwijfeld dat Albert Heyn en Jumbo in 2012 zullen volgen.

Televisie overspoelt ons met Facebook

Elk zichzelf (terecht of onterecht) respecterende TV-programma vraagt of we hun willen liken op Facebook. De Facebook en Twitter icoontjes vliegen van de beeldbuis af. TV-programma’s zoeken verbinding met hun kijkers en werken daarmee mee aan de groter groeiende populariteit van Facebook en Twitter.

Beursgang

Er zijn al veel geruchten over een beursgang voor Facebook. De planning is nu april 2012. Mark Zuckerberg heeft zelf 24% van de aandelen in handen (bron: reface.me) . Met de verwachtte opbrengst van 100 miljard dollar heeft deze jongen een leuk zakcentje verdiend in zeven jaar tijd.

Facebook telefoon

Er gaan al meer dan een jaar geruchten de ronde dat Facebook samen met HTC een telefoon aan het ontwikkelen is, codenaam Buffy. HTC kwam in september al uit met de HTC Cha Cha met een speciale Facebook knop, maar dit is een initiatief van HTC zelf. Leuk om te melden is dat ‘Buffy’ op het platform van concurrente Google, Android, ontwikkeld wordt.

Als je kijkt naar de overnames van Rel8tion, Snaptu, Beluga, Strobe, Digital Staircase, WhoGlue en Gowalla is het wel heel duidelijk dat mobiel een belangrijk aandachtspunt is voor Facebook. Ondenkbaar is het dus niet.

Arabische lente

Een gebeurtenis die we allemaal zullen herinneren is de val van diverse regimes in het Midden-Oosten, de Arabische lente genaamd. Er is veel geschreven en gesproken over de rol die Social Media en met name Facebook hierbij hebben gespeeld. De NATO heeft er een interessante video over gepubliceerd. Daarin komt onder andere naar voren dat slechts 5% van de bevolking een account op Facebook heeft. Overigens heeft slechts 20% toegang tot internet, terwijl televisie een bereik heeft van 80% van de bevolking.

Feit is wel dat de televisie veel aandacht besteedde aan wat er op Social Media plaatsvond.

In januari werd er een Facebook pagina gelanceerd om te protesteren in Egypte. Dit naar aanleiding van de mishandeling en dood van Kahlid Saeed in juni 2010. Ruim 80.000 mensen meldden zich aan voor deze oproep op Facebook. Momenteel heeft de pagina meer dan 1,7 miljoen likes!

SMS blijkt nog steeds het meest gebruikte communicatie middel onderling te zijn geweest. Uiteraard is Facebook een van de informatiebronnen geweest die heeft meegewerkt aan de opstand, maar ik denk dat de invloed zelf overdreven gehypet is.

Tenslotte

Is dit een ode aan Facebook geworden? Niet echt, ik heb geprobeerd het zoveel mogelijk bij feiten te houden. Maar ik kan het niet ontkennen: ‘I Like’!

Aanvullingen!

Heb jij aanvullingen of zaken die je nog mist in dit jaaroverzicht? Geef ze dan even aan mij door zodat ik dit verhaal nog completer kan maken.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!