6 richtlijnen voor een Google advertentie

6 richtlijnen voor een Google advertentie

Het schrijven van een goede Google advertentie is niet gemakkelijk. Advertenties moeten binnen 5 seconden de aandacht van de lezer kunnen trekken. Natuurlijk wilt u het liefst in een paar woorden zoveel mogelijk aan uw lezers vertellen over uw bedrijf. Maar zijn ellenlange advertenties boordevol informatie altijd even effectief? Een advertentie moet in ieder geval wel opvallen ten opzichte van de advertenties van uw concurrenten.
Gebruik de onderstaande zes richtlijnen voor het maken van een succesvolle Google advertentie.

1. Benadruk de punten die uw bedrijf, product of aanbieding uniek maken
Benadruk de punten waarmee uw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Hanteert u bijvoorbeeld geen verzendkosten of heeft u heel bijzondere artikelen/merken in uw assortiment? Vertel het uw lezers! Het benoemen van uw USP’s (Unique Selling Propositions) haalt de lezer misschien wel over om op uw advertentie te klikken en niet op die van de concurrent.

2. Vermeld prijzen, promoties en exclusiviteiten
Heeft u bijvoorbeeld een mooie aanbieding of een mooie promotieactie? Vermeld deze dan ook in uw advertentie. Lezers zijn namelijk dol op mooie aanbiedingen of acties.

3. Vertel uw klanten wat ze kunnen doen
Vertel uw klanten wat ze op uw website kunnen doen. Bij een webshop vermeldt u duidelijk in de advertentie dat de lezers op uw website iets kunnen kopen. Gebruik hiervoor call-to-actions als: Bestel Snel, Bestel Hier en Koop Vandaag Nog. Biedt u diensten aan dan vermeldt u duidelijk in de advertentie dat de lezers op website contact kunnen opnemen met het bedrijf. Gebruik hiervoor call-to-actions als: Neem Contact op, Vul ons Contactformulier in en Bel Snel. Met dergelijke call-to-actions weten uw lezers gelijk wat ze kunnen verwachten wanneer ze op uw website terechtkomen.

4. Neem minimaal één van uw zoekwoorden op in uw advertentietekst
In Google zoekt men op zoekwoord. Als vervolgens het ingetypte zoekwoord in de advertentie verschijnt trekt dit extra de aandacht. Het zoekwoord dat u gebruikt wordt vet weergegeven in uw advertentie en in de zoekresultaten. Wanneer er een zoekwoord in uw advertentie wordt dikgedrukt, betekent dit dat de advertentie relevant is voor het ingetypte zoekwoord.

5. Stem uw advertentie af op uw bestemmingspagina
Kijk kritisch naar de pagina op de website waarnaar uw advertentie verwijst (ook wel de bestemmingspagina genoemd). Zorg dat wat u belooft in uw advertentie ook vermeld staat op de bestemmingspagina. Hanteert uw bijvoorbeeld geen verzendkosten, zorg er dan voor dat dit zowel in uw advertentie als op uw bestemmingspagina staat vermeld. Dit voorkomt dat lezers uw website na het klikken direct weer verlaten (men krijgt dan namelijk met het bereiken van uw site niet te zien wat ze verwachten).

6. Experimenteer
Maak drie tot vier advertenties per advertentiegroep. Probeer verschillende USP’s en call-to-actions uit om te kijken welke advertenties de beste resultaten opleveren. U kunt er zelfs voor kiezen welke advertenties u het vaakst en het minst vaak wilt laten vertonen in Google. Zo heeft u volledig de controle over al uw advertentievarianten. Neem wel bovenstaande 5 tips op in al uw varianten.

Om bovenstaande tips overzichtelijk weer te geven worden hieronder twee advertentievoorbeelden weegegeven, één foute variant en één juiste variant.             

Succesvolle Google tekstadvertenties bevatten doorgaans woorden die overeenkomen met de zoekopdracht en vertellen wat mensen kunnen verwachten wanneer ze op de advertentie klikken (d.m.v. call-to-actions). Benadruk in uw advertenties wat uw bedrijf uniek maakt en vermeldt ook eventuele aanbiedingen of acties. Maak geen loze beloftes in uw advertenties, zorg dat wat u belooft ook wordt weergegeven op de bestemmingspagina. Vergeet tot slot ook niet te experimenteren met verschillende advertentievarianten.

Deze blogpost is geschreven door Amber Jansen van Expand Online.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Vooral punt 5 wordt nogal eens vergeten. Maar hoop dat adverterend Nederland wel weet dat als die bezoeker eenmaal op jouw website aanwezig is dat het daar niet stopt.

    Wij hebben nog steeds (nog steeds ja!) klanten die 100.000 bezoekers op hun website willen hebben, maar helemaal geen of weinig aandacht besteden aan de conversiefunnel. Hoe krijg ik die gekochte lead zo ver om een bepaalde taak op je website te voltooien. En belangrijker, lukt dat ze ook.

    Dat is mijn tip voor de mensen die enthousiast zijn adhv dit artikel. Wat overigens een erg goed artikel is. Echte aanrader!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.