“Justin Bieber kaal” meest gezochte afbeelding op Google

15 december 2011, 11:17

Vandaag heeft Google bekend gemaakt op welke termen Nederlanders in 2011 het meest hebben gezocht. De top tien van populairste zoekopdrachten bestaat voor het overgrote deel uit aanbieders van sociale netwerken en e-mail, waarbij Facebook het hoogst scoort. Britt Dekker is verreweg de snelst stijgende persoon in de zoekresultaten, ruim voor Amy Winehouse en Steve Jobs die beiden dit jaar overleden. Het gerucht dat Justin Bieber kaal zou zijn, leidde tot de meest gezochte afbeelding en Obama eindigde voor Cameron als meest gezochte politiek leider van het jaar. Bovendien gebruiken Nederlanders de zoekmachine vaak om erachter te komen wat de betekenis is van nieuwe woorden, door te zoeken op ‘wat is Wordfeud’ en ‘wat is swag’.

Het eindejaarsrapport van Google, Zeitgeist, geeft een goed beeld van welke zoekopdrachten Nederlanders het vaakst invoeren.??

Opvallend ?

Het huwelijk van Prins William en Kate Middleton op 29 april heeft veel indruk gemaakt. Het evenement is de meest gezochte term gerelateerd aan huwelijk. Naast het bruidspaar ging veel aandacht uit naar Pippa Middleton. Zij staat zowel in de lijst van meest gezochte afbeeldingen, als in de top tien van snelst stijgende zoekopdracht op mensen, boven zus Kate.??In de reisindustrie klinkt de recessie door: ‘lowest air fair’, Walibi Holland, ‘weekendje weg aanbiedingen’ en ‘Ryanair Eindhoven’ nemen de top vier in. Op politiek vlak scoorde de PVV het best als meest gezochte politieke partij en was premier Rutte de meest gezochte politicus. Unicef was het meest gezochte goede doel. Tot slot werd er in de provincie Groningen het meest gezocht op ‘occupy’, in Gelderland het meest gezocht op ‘aardbeving Nederland’ en in Limburg het vaakst op ‘Mauro’ en ‘Pukkelpop’.

Samenstelling Zeitgeist-rapport?

Het rapport Zeitgeist wordt samengesteld op basis van de analyse van miljoenen zoekopdrachten die Google dagelijks van gebruikers ontvangt. Door analyse van zoekopdrachten weerspiegelt Google de tijdsgeest (‘Zeitgeist’). Naast het Zeitgeist-rapport, dat een overzicht geeft van de populairste trends in 2011, biedt Google verschillende tools aan, waaronder Google Insights for Search en Google Barometer, die gebruikers inzicht geven in wereldwijde, regionale, actuele en historische zoektrends.??De Google Zeitgeist-tools zijn niet te gebruiken om de identiteit van individuele gebruikers te achterhalen. De data is geanonimiseerd en gebaseerd op verzamelde tellingen van de frequentie van zoekopdrachten door de tijd.

De resultaten

Bereid je voor op lijstjes-mania. Hieronder vindt u een overzicht van alle resultaten in verschillende categorieën.

Snelst stijgend en meest populair

Meest gezochte zoekopdrachten op basis van volume

1. Facebook

2. YouTube

3. Hyves

4. Online

5. Google

6. Hotmail

7. Marktplaats

8. Weer

9. You

10. ING

Snelst stijgende zoekopdrachten

1. Spotnet

2. Secret story

3. iPhone 5

4. iPad 2

5. Britt Dekker

6. Oh oh Tirol

7. Samsung Galaxy 2

8. Herfstvakantie 2011

9. Ryan Dunn

10. Wordfeud

Meest gezochte afbeeldingen

1. Justin Bieber kaal

2. Adidas logo

3. Bloemen achtergrond

4. Ariana Grande

5. Victoria Justice

6. Pippa Middleton

7. Kate Upton

8. Blackberry Curve

9. Kate Middleton

10. Vraagteken

Entertainment

Snelst stijgende personen

1. Britt Dekker

2. Ryan Dunn

3. Adele

4. Pippa Middleton

5. Amy Winehouse

6. Alexis Jordan

7. Steve Jobs

8. Paul Cézanne

9. Bruno Mars

10. Foo Fighters

Meest voorkomende zoektermen op beroemdheden

1. Kim Kardashian divorce

2. Scarlett Johansson pics

3. Cas Spijkers overleden

4. Jackie Chan dead

5. Bardo Ellens

Kennisvragen

Meest voorkomende zoektermen beginnend met ‘wat’

1. Wat is Wordfeud

2. Wat betekent swag

3. Wat zijn apps

4. Wat is Whatsapp

5. Wat is iCloud

6. What is Google+

7. Wat is dataroaming

8. Wat is Android

9. Wat is illuminata

10. Wat is LinkedIn

Meest voorkomende zoektermen beginnend met ‘hoe’

1. Hoe kipt Nederland

2. Hoe werkt Spotnet

3. Hoe werkt Whatsapp

4. Hoe werkt iCloud

5. Hoe werkt Dropbox

6. Hoe werkt Facetime

7. Hoe werkt Twitter

8. Hoe schrijf je

9. Hoe werkt Linkedin

10. Hoe werkt Facebook

Vrije tijd

Meest gezochte zoektermen op producten

1. iPod

2. Notebook

3. Digitale camera

4. TV

5. Horloges

6. Koffiezetapparaat

7. Printer

8. Koelkasten

9. Naaimachine

10. Zonnebrillen

Meest voorkomende zoektermen gerelateerd aan televisie

1. Secret Story gemist

2. De Villa gemist

3. RTL XL gemist

4. X Cherso gemist

5. Pain Game gemist

6. Klusjesmannen gemist

7. The Bachelor gemist

8. X-Factor 2011

9. Ajax Twente kijken

10. Babyboom gemist

Meest gezochte zoektermen gerelateerd aan reizen

1. Lowest air fair

2. Walibi Holland

3. Weekendje weg aanbiedingen

4. Ryanair Eindhoven

5. Holiday concept

6. Vakantie 2012

7. Carnaval 2012

8. KLM vluchten

9. ML Tours

10. Schiphol aankomsten

Huwelijk en gezin

Meest gezochte zoektermen gerelateerd aan huwelijk

1. William & Kate

2. Gedichten

3. Prins Albert, Monaco

4. Live huwelijk

5. Cadeaus en bedankjes

6. 40 jaar

7. Jan Smit

8. Maxima

9. Trouwen

10. 25 jaar

Meest gezochte zoektermen gerelateerd aan baby

1. Baby voeding

2. Baby dump

3. Zwanger

4. Ontwikkeling baby

5. Justin Bieber baby

6. Koorts

7. Slapen

8. Baby Born

9. Baby kleding

10. YouTube

Meest gezochte zoektermen gerelateerd aan scheiden

1. Kinderen scheiding

2. Na de scheiding

3. Scheiding aanvragen

4. Divorce

5. Pensioen

6. Hypotheek

7. Alimentatie

8. Advocaat

9. Kim Kardashian

10. Kosten scheiding

Politiek

Meest gezochte politieke partijen

1. PVV

2. CDA

3. VVD

4. PvdA

5. SP

Meest gezochte bewindspersonen

1. Rutte

2. De Jager

3. Verhagen

4. Donner

5. Hillen

Snelst stijgende zoekopdrachten op buitenlandse politiek leiders

1. Obama

2. Cameron

3. Berlusconi

4. Sarkozy

5. Merkel

Goede doelen

Meest gezochte goede doelen

1. Unicef

2. Greenpeace

3. Amnesty International

4. Pink Ribbon

5. Hartstichting

Regionaal

Volgorde van regio’s waar het meest op ‘occupy’ wordt gezocht

1. Groningen

2. Noord-Holland

3. Friesland

4. Utrecht

5. Gelderland

6. Drenthe

7. Zuid-Holland

8. Flevoland

9. Noord-Brabant

10. Limburg

Het woord X werd het meest gezocht door provincie Y

Aardbeving Nederland – Gelderland

Bomaanslag – Gelderland

Tsunami – Zeeland

Fukushima – Zeeland

Belastingvoordeel – Utrecht

Eurocrisis – Gelderland

Gulden – Zeeland

Bezuinigingen 2012 – Zuid-Holland

Mauro – Limburg

Immigratie – Zuid-Holland

Asielzoeker – Zuid-Holland

Kerstballen – Friesland

Kerstman – Noord-Holland

Oliebollen – Noord-Holland

Champagne – Zeeland

Biologisch eten – Noord-Holland

Albert Heijn – Flevoland

Jumbo – Groningen

Lowlands – Flevoland

Pinkpop – Limburg

Pukkelpop – Limburg

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

6 Reacties

    DannyOosterveer

    Het is wel een weerspiegeling van luiheid & onwetendheid…


    16 december 2011 om 16:47
    Mike van Hoenselaar

    De trends spotten is veel leuker inderdaad. Dat Limburg van feesten houdt is wel duidelijk. Dat Zeeland maar niet kan wennen aan de euro en dat Rotterdam veel mensen hebben die meer informatie zoeken hoe te integreren in Nederland.

    @DannyOosterveer: Onwetendheid lijkt me logisch. Waarom zou ik anders zoeken. Ook als ik zoek op kwamtumfysica is het onwetendheid. En luiheid zou je voornamelijk in de Hoe terug moeten zien, maar daar staat bijvoorbeeld niet Hoe kan ik de belasting ontduiken? of Hoe houd ik mijn vrouw tevreden? Dus echt lui zijn we nog niet :-).


    19 december 2011 om 15:45
    Clara

    Ooh is de “bieber fever” nog steeds niet voorbij?? En die van ‘kinderen scheiding’ vind ik gewoon raar!


    15 januari 2012 om 17:18
    salvatore@mediatrend.nl

    “kinderen scheiding” moet je zien in een andere context denk ik namelijk: veel mensen blijven bij elkaar voor de “kinderen” en gaan daardoor niet “scheiden” ook al willen ze dat wel. Ook zullen er veel mensen zijn die door bijvoorbeeld internet meer willen weten wat er gebeurt met hun kinderen als ze gaan scheiden of zelfs wat voor impact dit zal hebben op hun en hun kinderen als ze gaan scheiden. Tevens kan het ook zo zijn dat gescheiden ouders informatie zoeken omtrent hun kinderen (het na effect van scheiden en tieners die hier op reageren op een negatieve manier naar hun ouders of iedereen toe).

    Zo zie je maar weer dat een zoekwoord als “kinderen scheiden” vele betekenissen kan hebben, maar wat mij zorgen baart is dat blijkbaar veel mensen hier problemen mee hebben of willen gaan scheiden (of eraan denken)

    just my 50 cents 😉


    6 maart 2012 om 13:41
    Kelenna

    Always look forward to your posts- so many great looks and awesome styling. Miu miu plait and the nudie collar is fun- chicmuse has one too and looks stguninn! Xxwould love you to visit. Katie. Xx


    25 april 2016 om 21:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!