Sean Parker op LeWeb 2011: “Ik ben blij met de verkoop van Gowalla”

10 december 2011, 08:17

Het eerste wat me eigenlijk opviel aan Sean Parker toen hij podium van LeWeb opkwam, is dat hij helemaal niet op Justin Timberlake lijkt. Niet qua looks, maar hij mistte zeker vandaag ook de energie die Justin zo goed neerzette in de film The Social Network. Het kan zijn dat hij gewoon moe was, net als de rest van het LeWeb publiek, maar het deed afbreuk aan het hele interview.

Parker positioneert zich heel slim als ondernemer en niet als investeerder. Hij ziet zich eerst en bovenal als ondernemer. Een ondernemer met een investeringsfonds die in al zijn portfoliobedrijven een actieve operationele rol speelt. De wereld zal niet vergaan als de wereld Parker zou missen als een investeerder, maar er zijn verre weg niet genoeg ondernemers in deze wereld.

Het gaat om het team

Parker speelt zo’n actieve rol, omdat hij heilig gelooft in teams en vindt dat het niet om het idee draait. Ik heb Kevin Rose eerder horen praten hierover. Ik ben het er lange tijd niet mee eens geweest, maar na mijn trip met de StartupBus Europe, waarin we met 25 onbekenden in drie dagen vijf startups hebben gebouwd, is mijn mening veranderd. Facebook is zo succesvol, niet enkel door Mark en zijn ideeën, maar ook omdat Facebook een collectie van hele slimme mensen is. De meesten van het eerste uur waren all-rounders. Als je keer op keer wordt afgewezen door VC’s, vertelt Paker, ligt dat niet aan je idee, maar aan je team. Het idee kan bijgeschaafd worden en via een of meerdere pivots werkend gekregen worden, maar als je in je intitiele team van oprichters een goede developer mist is dat niet zomaar recht te trekken. Een goede CTO aantrekken is vrijwel onmogelijk als jonge startup, je hebt niet genoeg te bieden. Het fonds van Parker investeert dan ook voornamelijk in teams. Teams met een visie en een probleem dat opgelost moet worden.

Echte ondernemers zijn doorzetters

Er is iets magisch aan ondernemers, vervolgd Parker. De band tussen ondernemers is speciaal. Ze maken iets mee wat niemand anders meekrijgt. Het is wellicht hetzelfde als bij veteranen. Je kijkt de zakelijke dood in de ogen. Ondanks dat er vrij veel goede ondernemers zijn, zijn er maar zeer weinig die serieel ondernemer zijn. Het feit dat je met open ogen en alle kennis die je hebt opgedaan, nogmaals ondernemer wordt is voor veel mensen teveel. Ondernemer zijn vergt enorm veel van je, zowel geestelijk als lichamelijk. Die stress en benodigde inzet houdt veel mensen tegen. De mensen die het wel doen hebben niet langer de angst en kunnen vrijelijk beslissingen nemen en hun visie volgen, ook als dat de ‘dood’ tot gevolg zal hebben.

Gowalla

Parker was een vroege investeerder in Gowalla, wat recentelijk is verkocht aan Facebook. Parker vertelde blij te zijn de uitkomst van de verkoop, ondanks de roddels die rondgaan. Het was al vroeg duidelijk dat Gowalla het niet zou redden van Foursquare en ondanks meerdere verzoeken van Parker heeft het team het nooit aangedurfd om te pivoten. Het team was zeer gehecht aan de gemaakte plannen en hebben enkel kleine verschuivingen proberen te maken, geen van allen groot genoeg om de concurrentie goed aan te gaan met Foursquare. Eric Schmidt vertelde gisteren al dat ook Google nooit direct de concurrentie aangaat, omdat je dan altijd zal verliezen. Enkel wanneer je je eigen invalshoek vindt, kun je de concurrentiestrijd winnen. Gowalla heeft hier volgens Parker in gefaald.

LeWeb Sean Parker

Foto en illustratie: Esther Gons.

Timan Rebel heeft meer dan 15 jaar ervaring als ondernemer en was de oprichter en CEO van de voorganger van Hyves, SB/SD, het grootste sociale netwerk van Nederland voor jongeren met toentertijd meer dan 1 miljoen gebruikers. Timan verkocht SB/SD in 2007 aan de Telegraaf Media Groep. Timan richtte later een startup op genaamd Snowciety, het media blog Fast Moving Targets en coachte verschillende startups bij The Next Web als Entrepreneur in Residence. Hij was ook dicht betrokken bij de start van de Lean Startup beweging in Nederland, als founding mentor van Lean Startup Machine, Evolv en verschillende andere events zoals LeanCamp in 2011 tot 2015. Toen Rockstart startte in 2011, vroeger oprichters Rune en Don aan Esther en Timan om een aantal workshops rondom Lean Startup, startup analytics vorm te geven en te werken aan het verder verbeteren en ontwikkelen van het Rockstart Accelerator curriculum. Hij werd aansluitend Lean Mentor en Coach voor alle Rockstart Accelerator programma’s tussen 2011 en 2016. Samen met Esther Gons investeerde hij in verschillende startups, zoals Cocoon, StudyCredits en Butleroy, waarbij hij naast een investering in geld ook toegang tot hun twee jaar durende gepersonaliseerde accelerator programma aanbied.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!