5 tips voor effectieve Facebook Ads

30 november 2011, 05:38

Facebook is een sociaal medium dat momenteel bijna 5.4 miljoen gebruikers telt in Nederland en meer dan 800 gebruikers wereldwijd. Een erg interessant middel dus om te adverteren, echter zijn de kosten voor de Facebooks Ads de afgelopen tijd gestegen. Een aantal jaar geleden was het nog zo dat de CPC (kosten per klik) op Facebook vrij laag waren en dat u veel klikken voor weinig geld kon genereren. Helaas is deze periode voorbij en zijn er tegenwoordig meer adverteerders en hogere CPC’s. Aangezien de CPC’s van Facebook Ads enorm zijn gestegen, is het van groot belang Facebook Ads zo effectief mogelijk in te zetten.

Hoe worden CPC’s bepaald?

Facebook bepaalt voor iedere advertentieruimte de beste advertentie op basis van de CPC of op basis van CPM (kosten per duizend vertoningen) en de prestaties van de advertentie. Het veiling proces van Facebook om te bepalen of een advertentie vertoond wordt, is: Max CPC x kwaliteitscore. Deze kwaliteitscore wordt grotendeels bepaald door de CTR en voor een klein gedeelte door de (eventuele) likes en dislikes.

Hoe kunnen Facebook Ads zo effectief mogelijk worden ingesteld?

Aangezien de werkelijke CPC’s grotendeels worden bepaald door CTR van de advertenties, betekent dit dat het cruciaal is om de juiste aansprekende advertenties aan de juiste doelgroep te tonen.

1. Bepaal uw doelgroep

Zorg ervoor dat u de doelgroep selecteert die nauw aansluit bij de doelgroep van uw bedrijf. Maak hiervoor gebruik van de uitgebreide targeting opties van Facebook. Zo kunt u bijvoorbeeld targeten op geslacht, leeftijd, interesses en opleiding. Splits de doelgroep op in verschillende groepen, zoals mannen en vrouw gescheiden, om mogelijke verschillen in de doelgroep te kunnen constateren.

2. Stel uw advertentie samen

Sluit uw advertentie teksten en afbeeldingen goed aan bij de doelgroep die u target en benadruk de voor hen belangrijke USP’s.

3. Afbeelding

Het meest opvallende aan een Facebook advertentie is de afbeelding, welke voor maar liefst 70% verantwoordelijk voor het aantal klikken. Het is daarom cruciaal om de beste afbeelding bij uw advertentie te kiezen.

Om de beste afbeelding te vinden die bij uw doelgroep past moet u gebruik maken van en het testen van de volgende kenmerken:

  • Unieke foto’s
  • Contrasterende kleuren
  • Rode rand om afbeelding
  • Aantrekkelijke lachende mannen & vrouwen
  • Vrouwelijke rondingen

4. Blijf altijd testen

Blijf continu testen met uw advertentie teksten en afbeeldingen om een hogere CTR te genereren, zodat dit wordt beloond door Facebook met het verlagen van de CPC. Denk bij het testen aan afbeeldingen, titels, teksten en doelgroepen. Test bovendien met meerdere advertenties tegelijk en evalueer welke advertenties het beste werken. De verschillen tussen de advertenties kunnen namelijk enorm zijn. Bij de juiste samenstelling tussen titel, afbeelding en tekst zal de CTR verhogen en blijven kosten relatief beperkt.

5. Wissel regelmatig van advertentie

Advertenties van Facebook verliezen hun effectiviteit na een aantal dagen, waardoor er regelmatig gerouleerd en gewisseld moet worden met aansprekende advertentie afbeeldingen en advertentieteksten. Wanneer de CTR van de advertentie een paar dagen achtereen daalt, moeter gewisseldworden van advertentie.

Hoe opvallender de afbeelding, hoe hogere CTR zal zijn. Bedenk echter wel goed, dat hoe opvallender de advertentie des te sneller de advertentie zijn effectiviteit verliest, aangezien hij sneller door de gebruikers gezien wordt. Dit betekent snellere roulatie en wisseling van advertentie afbeeldingen en teksten.

Deze blogpost is geschreven door Joyce Reekers van Expand Online.

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

12 Reacties

    gieldamen

    Hoi Joyce,

    Zijn er cijfers over gemiddelde CTR op Facebook, of wat is een goed streven voor Facebook advertenties. Je hebt het over het testen van meerdere advertenties tegelijk, maar is het niet zo dat je bij het testen van verschillende afbeeldingen (en dezelfde advertenties) je aan het concurreren bent met je eigen advertenties?


    30 november 2011 om 08:04
    Joyce

    Hoi Giel,

    Er wordt gesproken over een gemiddelde CTR van ongeveer 0,05%. Wanneer je CTR onder de 0,02% ligt kun je spreken van “slechte” advertentie & targeting. Verder kun je spreken van redelijke advertenties wanneer je CTR hoger ligt dan 0,04%. Een goed streven is daarom een CTR te behalen van minimaal 0,04%.

    Wat betreft het concurreren met jezelf. Wanneer je meerdere advertenties aanmaakt in dezelfde campagne en dezelfde doelgroep target, zul je merken dat Facebook na enige tijd zelf de best presterende eruit pakt en deze bijna altijd zal tonen. Je kunt altijd maar 1 advertentie laten zien per pagina, vandaar dat Facebook zelf al (meestal) een van de best presterende advertentie kiest die mee doet in het veiling proces.


    30 november 2011 om 08:47
    gieldamen

    Bedankt voor je antwoorden Joyce, hier kan ik zeker verder mee.

    Weet je ook wat er gebeurt zodra de best presterende advertentie zijn effectiviteit verliest? Want omdat Facebook zelf de beste kiest, zullen de overige advertenties “stilstaan” hierdoor zal de kwaliteitsscore omlaag gaan wat slecht zal zijn voor de zichtbaarheid/prestaties.


    30 november 2011 om 08:56
    Joyce

    Wanneer de effectiviteit van de best presterende advertentie(s) omlaag gaat, gebeurt het regelmatig dat Facebook een andere advertentie weer vaker gaat vertonen, omdat deze advertentie dan mogelijk weer effectiever zal zijn dan de advertentie die al vaak vertoond is.

    Wanneer een advertentie weinig meer vertoond wordt, gebeurt er verder niks speciaals met de ctr.De advertentie krijgt alleen minder vertoningen en dus minder klikken. Ik denk dus niet dat dit perse negatief is voor de kwaliteitsscore. Ik moet zeggen dat Facebook verder vrij weinig uitspreekt over deze kwaliteitsscore buiten het feit dat het aan ctr en eventuele likes & dislikes wordt gerelateerd.


    30 november 2011 om 09:45
    gieldamen

    Bedankt voor je duidelijke antwoorden en toelichting. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt voor wat betreft de kwaliteitsscore. Hopen dat hier snel meer duidelijkheid over komt : )


    30 november 2011 om 10:34
    Edward van Tilburg

    Vind de tips mbt de creatieve invulling van de ad wel erg kort door de bocht!


    30 november 2011 om 11:13
    Remco Bolwerk

    @Joyce,

    Ik lees wel eens vaker dat 0.04% een goede CTR is maar eigenlijk vind ik best wel slecht. Welke onderbouwing gebruik jij dan dat dit toch best een goede investering is bij klanten? Thnx.


    30 november 2011 om 13:56
    Joyce Reekers

    @Remco

    0,04% lijkt weinig, echter is het zo dat je latent zoekenden target, waardoor het eigenlijk niet weinig is. Bovendien worden de advertenties elke keer als je verandert van pagina op Facebook opnieuw geladen, waardoor je al snel met veel vertoningen te maken hebt.

    De mogelijkheid om te betalen per klik is een goede onderbouwing. Wanneer er niet geklikt wordt, hoef je dus ook niet te betalen. Veel exposure, terwijl je alleen voor de klikken betaalt.

    Het is alleen wel belangrijk dat je een zo hoog mogelijke ctr behaalt, aangezien je dus “korting” krijgt van Facebook wanneer je een hogere ctr behaalt.

    @Edward

    Begrijpelijk, alleen op zich duidelijke punten vind ik zelf. Sowieso verschilt iedere doelgroep dus blijft het noodzakelijk om te blijven testen.


    30 november 2011 om 14:47
    Lennart Gish

    @Remco,

    Gebruikers van Facebook zitten natuurlijk in een andere fase van aankoopproces, dan mensen die in Google specifiek op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Bovendien is er beperkte advertentieruimte en zijn de advertenties op Facebook erg klein, wat de CTR (kliks/weergaves) niet ten goede komt. Daarom raad ik altijd aan Facebook alleen te gebruiken als een tijdelijke vorm van branding, zichtbaarheid/bekendheid geven aan je merk/product.

    Maar om antwoord te geven op jou vraag, op welke manier ik Facebook zou aanprijzen bij klanten:

    – Zeer nauwkeurige doelgroep targeting, waardoor Facebook ads uitermate geschikt zijn voor locale bedrijven.

    – Advertenties kon je combineren met een pakkende Facebook fanpage.

    – Mensen die via Facebook in aanraking zijn gekomen met een advertentie-uiting, zullen tot wel 50% sneller klikken als ze in het betaalde zoeknetwerk met jou product/dienst in aanraking komen.

    Ik zou Facebook dan ook nooit als middel op zichzelf inzetten, maar in combinatie met een AdWords campagne met speciale landingspagina o.i.d.


    30 november 2011 om 15:19
    Remco Bolwerk

    @Joyce en Lennart Gish … Hartelijk dank voor jullie antwoord!


    1 december 2011 om 03:29
    MSintenie

    Ik ben nog niet zo goed bekend met facebook ads. Ik heb nu een campagne lopen met een CTR van 9.168% is dit een goede CTR voor Facebook?


    28 januari 2013 om 19:50
    Suman

    Zojuist de resultaten van onze eerste Facebook advertenties bekeken! Ziet er goed uit. Onze CTR bleef echter kleiner dan 0.02%. Iemand advies om dit te verhogen?


    30 oktober 2013 om 15:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief