De social media out-of-office notificatie?

23 november 2011, 09:15

Nog steeds worstelen we met de overweldigende hoeveelheid informatie en berichten die dagelijks om onze aandacht vechten. Deze informatie is er nu eenmaal. Er is dan ook geen sprake van ‘information overload’ maar, zoals Clay Shirky al een tijd geleden stelde, van ‘filter failure’. Wij zijn als professionals (en ook als consumenten) niet meer goed in staat om de informatie te filteren die voor ons relevant is. Met andere woorden:

  • Kunnen we convergeren?

  • Kunnen we categoriseren/taggen?

  • Kunnen we relevant van irrelevant onderscheiden?

  • Kan de informatie contextueel aangeboden worden?

  • Kunnen we voorkomen dat we informatie krijgen die in de context niet handig of gewenst is?

Dit laatste punt (blokkeren) is natuurlijk een punt waar onder andere lifehackers allerlei tips en tricks voor hebben. Van apps om de internetconnectie tijdelijk af te sluiten tot slimme time management methodieken zoals GTD (Getting Things Done) die ervoor zorgen dat we altijd in de juiste context de juiste dingen doen, op een zo efficiënt mogelijk manier.

Maar: Kunnen we op ook het verkeer op onze social media accounts ‘filteren’ of ‘blokkeren’?

Nog een stapje concreter kan je kijken naar systemen en specifieke informatiestromen zoals e-mail, Twitter en Facebook berichten. Voor e-mail kennen we al langer een functie die ervoor zorgt dat we minder berichten krijgen die in de de context van afwezigheid niet handig zijn: de out-of-office reply. Soms zelfs gekoppeld aan agendasystemen zodat de verzender direct op de hoogte wordt gesteld van de mate waarin de ontvanger in de gelegenheid is zijn/haar e-mail te beantwoorden. Noem het workflow, noem het verwachtingsmanagement, noem het slimmerwerken. Zo ken ik iemand die een standaard reply stuurt naar alle afzenders waarin staat dat hij elke dag tussen 16:00 en 16:30 zijn e-mail leest en behandelt. Dat je dus niet voor die tijd antwoord hoeft te verwachten. En dat als het dringend is, je hem beter via Whatsapp een bericht kan sturen.

Voor onze social media omgevingen bestond er echter nog niet een vergelijkbaar systeem. Tot nu.

Enter: Twinout

Twitter in-out functionaliteit. In de basis is Twinout een scheduler die op gezette tijden je avatar kan veranderen. Ik ben vanaf een redelijk vroeg stadium samen met mede-SMC030 oprichter Mark de Bruin (@mdebruin) bij de ontwikkeling betrokken geweest en we hebben nagedacht over toepassingsgebieden. Naast de voor de hand liggende ‘fun’ factor – bijvoorbeeld in het weekend een andere avater te hebben dan doordeweeks – zijn er ook meer zakelijke toepassingen mogelijk. Je zou Twinout kunnen zien als een Twitter out-of-office message. Althans, zo gebruik ik het systeem momenteel. Als ik op een bepaalde dag een langere (>3 uur durende) afspraak heb dan stel ik het systeem in om mijn ‘out’ avatar te laten zijn. Op deze manier weten mijn followers ook dat ze niet binnen de gebruikelijke periode (varierend van 1 minuut to 2 uur) antwoord krijgen. Als ze naar mijn profielfoto kijken natuurlijk.

Beta

Het systeem is afgelopen week gelanceerd binnen een besloten groep beta gebruikers, de leden van de Social Media Club Utrecht (SMC030). Twinout mede-eigenaar Peter Knol (@mpknol) is een enthousiaste en trouwe SMC030’er en vond het leuk en gepast om de launch exclusief voor ‘zijn’ SMC te bewaren. De SMC030’ers gaan de komende tijd met het systeem aan de slag, geven feedback, verzinnen nieuwe toepassingsgebieden en kunnen op een bepaald moment ook zelf mensen uitnodigen (nu nog niet) om beta gebruiker te worden. De eerste reacties zijn lovend en enthousiast.

Toepassingen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening: zouden jullie zo’n systeem gebruiken? Is er ruimte voor een “social media out-of-office message” of is dat een soort van contradictio in terminis? Wat voor uitbreidingen zien jullie hierop ontstaan? Een volgende stap zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat ook de Bio op schedule veranderd kan worden. Dat je bijvoorbeeld 2 versies hebt waarbij de bio van versie 1 begint met: “Availability: IN” en versie 2: “Availability: OUT” of iets dergelijks.

EXTRA: De eerste 5 personen die via de comments een creatieve toepassingsmogelijkheid beschrijven krijgen van mij een special voor de blogpost beschikbaar gestelde invite voor het systeem. Primeur, niemand heeft verder nog invites! Slechts 5 beschikbaar.

Mischa Coster MA MSc
Psycholoog - Chief Psychology Officer, gedragsstrateeg, adviseur, spreker. bij Grey Matters & Guideology

Ψ Mediapsycholoog ⌆ Perspectivist ⌬ Dopamaniac Mischa is mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters, een onderzoeks- en adviesbureau dat organisaties helpt inzichten uit de psychologie in de praktijk toe te passen. Ook is hij founding partner en gedragsstrateeg bij Guideology, een adviesbureau dat zicht richt op het begeleiden van klantgedrag in de financiële sector. Mischa gelooft dat psychologie de smeerolie is voor organisaties, zowel op gebied van marketing als ook sales, HR, MD, recruitment, innovatie, security en finance. Hij heeft voor dit gfsedachtegoed de titel ‘Chief Psychology Officer’ bedacht, een rol waar inmiddels meerdere organisaties invulling aan hebben gegeven. Naast psychologie consultant (voor klanten zoals T-Mobile, Capgemini, bol.com, Rotterdam The Hague Airport, Agis, KNMG, NIMA, VvAA, Oracle, Univé, EU council, belastingdienst en diverse ministeries), is Mischa een graag geziene keynote spreker op zowel (internationale) congressen als incompany events. Ook wordt hij regelmatig als gedragsexpert op radio en televisie gevraagd voor actualiteitenprogramma’s als EditieNL, Eén Vandaag, en Radar. In zijn vrije tijd is Mischa gastdocent aan de UU, UvA, HvA, VU, UT, HHS, RU, Nyenrode en UM. Ook is hij bestuurslid van de sectie Sociale en Economische Psychologie van het Nederlands Instituut van Psychologen. Hij is Psycholoog NIP en Certified GAABS Member.

Categorie
Tags

14 Reacties

    floor nobels

    Die wil ik wel uitproberen als online en social media recruiter werk ik bijna 24 7 maar vanaf vrijdag week in NY en was al op zoek naar een passende ava


    23 november 2011 om 09:26
    Nancy Verbrugghe

    Lijkt me zeer zinvol voor bedrijven die support geven via twitter, maar geen 24h dienst leveren. Op die wijze kunnen ze makkelijk in hun avatar ‘online’ of ‘offline’ zetten. Of beschikbaar of niet-beschikbaar..


    23 november 2011 om 09:57
    Randy Schilling

    Ik zou het alleen gebruiken als iemand mij een DM stuurt, zodat ze een mijn out-of-office message zien op het moment dat men mij iets wil vragen. Het tonen van een ‘ik ben even weg’ op mijn avatar lijkt mij niet zo zinvol en effectief. Misschien niet zo’n creatieve reactie maar wel toegespitst op de bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid!


    23 november 2011 om 09:59
    Menno

    Heel praktisch als meerdere personen een bedrijfsaccount beheren de avatar laten variëren met de tool


    23 november 2011 om 10:25
    Mans Loman

    Interessant. Zou ook leuk zijn als je dit kan koppelen aan je online (Google) agenda.


    23 november 2011 om 12:14
    mcoster

    Leuke comments en ideevorming!

    Floor: leuke toepassing! Laat je de inbrekers ook even weten dat je van huis bent? 🙂

    Nancy: heel praktische. Druist dit niet in tegen het 24/7/365 karakter van social media?

    Randy: dit is iets waar de ontwikkelaars mee bezig zijn. Per in-out set instellen of je je avater, bio en/of auto DM message wilt wijzigen

    Menno: Zeker, vooral als ze niet parallel de account beheren meer in ‘shifts’

    Mans: Dat zou handig zijn. Is vooralsnog toekomst maar staat volgens mij op de roadmap!

    Stuur mij even een mail op mail (at) mischacoster (dot) com met jullie e-mail adressen dan krijgen jullie een invite! En graag horen we dan natuurlijk dan ook jullie eerste reactie weer terug hier!


    23 november 2011 om 12:58
    Peter (Twinout)

    Mooie post Mischa! Vind het vooral interessant dat je Twinout plaatst in een bredere context van ‘social media beschikbaarheidsbeheer’ als ik het zo mag noemen 🙂 Wat dat betreft liggen er nog veel kansen, die niet alleen op Twitter toegespitst hoeven worden…

    Goede ideeën ook in de reacties, bedankt! Sommigen zijn we inderdaad al mee bezig. De anderen moeten we nog maar eens onder de loep nemen om te bepalen waar ze op de roadmap passen. Maar prio 1 is de beta afronden en opengaan voor iedereen.


    23 november 2011 om 20:02
    floor nobels

    Er blijven nog 4 mensen in mijn huis achter om eventuele inbrekers af te schikken…


    23 november 2011 om 20:14
    pieter

    Zou erg handig kunnen zijn voor mij als Docent.

    Niet beschikbaar tijdens les, of alleen voor vragen van studenten.

    Of helemaal niet tijdens overleg of gesprekken.


    25 november 2011 om 19:56
    Marjolein Bongers

    Hi Mischa,

    goed artikel! Ik lees dat jij Twinout gebruikt als Out-of-office functionaliteit. Ik gebruik Twinout ook en zet deze in voor mijn weekendava. Deze gebruik ik om mijn followers te laten weten dat ik niet aan het werk ben en het zorgt natuurlijk ook voor een leuke visuele afwisseling in de timeline.

    Ik zie dat steeds meer tweeps een weekendava inzetten, ben zelf geinspireerd door Roos van Vugt. Twinout is mooi bedacht en een fantastische toepassing!


    29 november 2011 om 20:40
    mcoster

    Hey Marjolein, het is een toepassing. Logische stap bij in/out functionaliteit. Ik denk met Peter na over toepassingsmogelijkheden. Eerste idee was weekend ava zoals Roos en jij inderdaad ook doen, maar als je het scheduling concept op wat hoger niveau bekijkt zou je de toepassing veel breder kunnen trekken. Zelfs het op schedule aanpassen van je bio zodat bijvoorbeeld het moment waarop je veel bezoekers/lezers verwacht, je bio op authentieke manier zo goed mogelijk aansluiting vind bij deze groep. Waardoor je conversie van bezoekers naar followers (ik bedoel:lezers) zo optimaal mogelijk wordt. Congruentie tussen wat met ziet en wat men leest…


    29 november 2011 om 20:54
    Kristian

    Leuk, maar iemand die ik volg heeft er weinig aan, die gaat niet bij al zijn/haar volgers checken of ze toevallig online zijn. Er zijn andere tools om te meten wanneer het zinnig is om te tweeten.

    Als een soort out-of-office reply zou het nuttig kunnen zijn. Zie het voorbeeld van Nancy. En nee, dit druist niet tegen het 24/7/365 principe van social media in. Zeker kleinere bedrijven of bedrijven met een klein webcare team kunnen dit toepassen. Een soort expectation management. Consumentenservice is meestal ook niet 24/7/365 bereikbaar. En we gaan er toch naar toe dat social media meer meer ‘gewoon’ worden. Je zit het in de monitoring tools: mensen twitteren (en checken hun twitter) op gezette tijden die redelijk overeenkomen met de begin- en eindtijden van kantooruren.


    30 november 2011 om 14:43
    Randy Schilling

    Wellicht is een eenmailige tweet uitsturen op het moment van offline gaan een idee. Daarin opgenomen een bericht die je hebt ingesteld. Dus via de instellingen een max 140 tekens bericht 🙂 Bijvoorbeeld: ‘Momenteel ben ik onbereikbaar’vanaf (ingestelde datum/tijd) en zal vanaf (ingestelde datum/tijd) weer online zijn…


    2 december 2011 om 08:49
    Peter (Twinout)

    Leuke discussie over verschillende toepassingsmogelijkheden van Twinout en het nut ervan. Die zijn er denk ik legio en de waarde ervan zal afhangen van persoonlijke voorkeuren. We hopen het met Twinout zo goed mogelijk te faciliteren!

    @Randy Goed idee, dat we vaker voorbij hebben zien komen. Blijbaar waardevol voor gebruikers!


    2 december 2011 om 15:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!