• Usability & design
    wordt gesponsord door

Seductive design toepassen in online leadgeneratie

Seductive design toepassen in online leadgeneratie
, Wuzzon
@wuzzon

Consumenten zijn steeds minder geneigd online deel te nemen aan enquêtes. Dat terwijl de behoefte aan kwalitatieve leads bij veel adverteerders alleen maar toeneemt. Er is dus een duidelijke business behoefte. Maar hoe verleid je de consument toch zijn gegevens achter te laten en te antwoorden op relevante vragen? In deze blog ga ik in op hoe seductive design je daar bij kan helpen.

Seductive design

Volgens mij zit in het toevoegen van een stuk beleving. Stel je doelgroep voorop en kijk wat hen motiveert. Waarom zijn spelletjes als Sims zo populair? Welke lessen uit de sociale psychologie kunnen we trekken om de nieuwsgierigheid van de consument te wekken? Onder andere geïnspireerd door de presentatie en mental notes van Stephen Anderson over seductive design, probeer ik hier bij al onze leadconcepten goed over na te denken. Het vergroten van je ‘status’, het kunnen delen van je activiteiten met je vrienden, het uiten van je uniciteit en gamification.  Stuk voor stuk aspecten die een bijdrage kunnen leveren aan de motivatie van mensen om deel te nemen aan een online actie.

LinkedIn voortgangsbalk

Er is een hele hoop te winnen door goed na te denken over hoe je jouw businessgoals kunt verenigen met de doelen van de consument. Een van meest sprekende voorbeelden hiervan is de progress balk van je Linkedin profiel. Linkedin heeft het meeste baat bij zo compleet mogelijk ingevulde profielen = business goal. Jij als gebruiker wordt gemotiveerd door het behalen van de 100% complete status. En alle tussentijdse stappen worden goed uitgelegd. 5% erbij voor een aanbeveling, 5% voor het toevoegen van je genoten onderwijs. Ook als gebruiker kun je het meeste uit Linkedin halen door een compleet profiel en hiermee is de koppeling tussen de businessgoals en jouw doelen als gebruiker rond.

Happy House

Voortbordurend op deze gedachten hebben we bij Wuzzon Happy House ontwikkelt. Een interactief spel platform waar deelnemers met een fictief budget hun ‘virtuele huis’ een makeover kunnen geven.  Het werkt als volgt: Op basis van een aantal profielvragen wordt jouw virtuele huis gebouwd overeenkomend met jouw echte situatie. Is dit een vrijstaand huis, appartement of rijtjeshuis? Woon je in een huur of koophuis, en waar staat jouw echte huis? De Host neemt je vervolgens mee van de woonkamer naar de keuken, badkamer en slaapkamer, waar je (gedeelten van) je fictieve budget kunt uitgeven aan een nieuwe bank, keukenrenovatie of toch die open haard. Om te stimuleren dat deelnemers het huis inrichten op een manier die zij willen, hebben we een prijsvraag uitgeloofd waarbij één van de deelnemers uiteindelijk de virtuele make-over in het echt wint.

Een aantal van de make over producten zijn performance-based gekoppeld aan sponsoren. Wens jij dus een nieuwe keuken, kun je direct het inspiratieboek van Brugman Keukens aanvragen. Is je CV ketel aan vervanging toe? Nuon kan je bellen met een passend aanbod. 

Binnen het concept is ook ruimte gemaakt voor adverteerders die niet direct ´producten´ aanbieden voor de make over, maar die wel woongerelateerd zijn. Na elke kamer krijgt de deelnemer een aantal ´besparingstips´ waarmee extra make over budget kan worden verdiend. Hier wordt de deelnemer getriggerd om bijvoorbeeld na te denken over de juiste woonverzekering of een passend internet abonnement.

Eerste bevindingen

Het woonspel draait nu twee weken proef en zowel de reacties van de deelnemers als adverteerders zijn veelbelovend. We merken bij de deelnemers dat ze graag zoveel mogelijk extra opties, kleuren en extra kamers willen. Ook geven ze aan de tuin aan te willen passen. Dus zijn we nu al druk bezig met de ontwikkeling van versie 2, waarin een aantal van deze wensen wordt doorgevoerd.

Van adverteerders horen we dat zij verwachten dat de creativiteit die met het spel gemoeid is er voor zorgt dat er hogere kwaliteit leads uit gehaald worden. Doelstelling is om voor het einde van het jaar tenminste 25.000 deelnemers te behalen. Het is nog te vroeg om significante uitspraken te doen of de kwaliteit van de leads echt beter is dan bij online vragenlijsten, maar daar hou ik jullie graag van op de hoogte.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Het happy house-concept is opzich leuk. Binnen Virgoleads.com houden we ons bezig met B2C en B2B leadgeneratie. We hebben diverse kanalen om aan leads te geraken, maar willen jullie ervaringen graag vernemen. Succes.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.