Verslag: 1e Facebook Developer Garage Amsterdam (update met video)

Verslag: 1e Facebook Developer Garage Amsterdam (update met video)
, Sizigy
@aljo

Gisteravond vond in Amsterdam de eerste Facebook Developers Garage plaats. In een volle Undercurrent in Amsterdam Noord kwam een gevarieerde mix van sprekers aan het woord. Het was (gelukkig) geen die-hard developers bijeenkomst, juist vanuit marketingoogpunt komen er de laatste tijd namelijk leuke en interessante dingen uit de Facebook-koker. Waaronder de uitgebreide Facebook connect mogelijkheden, de uitgebreide Open Graph en niet te vergeten de Like knop. Deze knop bestaat eigenlijk nog maar 18 maanden, maar heeft een enorme impact gehad. Zo genereert een Like naar een Dailymotion video gemiddeld 50 hits!

Impressie

Onderstaande video is een impressie van de dag, met dank aan Robert Doggers van Yune:

Julien Codorniou, verantwoordelijk voor Platform Partnerships van Facebook in de Benelux en Frankrijk, liet de kracht van Facebook connect zien en sprak over de onlangs geïntroduceerde Open Graph. De mooiste voorbeelden komen van Cinemur.fr en Amazon. Deze websites maken op een de meest krachtige manier gebruik van Facebook connect.

Cinemur.fr

Cinemur.fr is een website met op het eerste gezicht een overzicht van films die op dit moment in de bioscoop draaien. Totdat je Facebook connect gebruikt: vanaf dat moment zie je welke films je vrienden hebben gezien en wat ze ervan vonden. Jij kunt zelf ook aangeven welke films je hebt gezien (of die je juist niet wilt zien). Deze worden ook voor je bijgehouden in je persoonlijke overzicht. Uiteraard worden alle acties gedeeld op je wall, Timeline en Ticker op Facebook.

Amazon

Je persoonlijke Amazon Facebook page (nog in beta) genereert op basis van je profielgegevens en de gegevens van vrienden een aantal lijstjes:

  • Verjaardagsuggesties (wie zijn er binnenkort jarig en wat moet je ze geven)
  • Populair bij je vrienden op Facebook
  • Wat Amazon je aanraadt te kopen op basis van je ingevulde profiel (zowel boeken en muziek)

 

Wat hierbij nog ontbreekt is het recommendations op basis van je Likes, dat zijn er bij mij namelijk veel meer dan wat ik ooit heb ingevuld bij mijn profiel. Wanneer die gegevens gebruikt worden kun je een nog gerichter aanbod doen. Zeker wanneer je het gebruikt in combinatie met Open Graph. Ik keek afgelopen donderdag bijvoorbeeld de laatste aflevering van Geen Probleem. Op basis van die gegevens zou bijvoorbeeld Bol.com me vertellen dat ik nu alvast de DVD kan bestellen zodra hij beschikbaar is.

Facebook Marketing API’S

Tom Elliott van Facebook gaf een live voorbeeld over de kracht van de Advertising API. Dankzij deze API kun je gebruik maken van externe data. Denk hierbij aan het voorraadsysteem van een webshop: wanneer een product een grote voorraad kent, kan voor dit product meer worden geadverteerd. Ook optimaliseert de API de advertenties, wat resulteert in een lagere CPC.

Twee uit het oog springende features zijn de (bijna) real time advertentiestatistieken en de nieuwe “Ads with friends” mogelijkheden. Hierbij worden advertenties getarget op mensen die vrienden zijn van je pagina of App.  Meer over deze API’S en advertentiemogelijkheden zijn te vinden op: https://developers.facebook.com/marketingapis/

Andere sprekers en onderwerpen:

• Todd Chaffee - Graph Databases (UK)
• Geoff Hughes - Social integration (UK)
• Dennis Doubovski - Faboshop (NL)
• Filip Mertens - Kudoo (NL)

Op dit moment zijn er nog geen presentaties online te vinden. Zodra er (beeld)materiaal openbaar gemaakt wordt zal dit bericht geüpdatet worden.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Mooi stuk, kende het event niet dus thnx

    geplaatst op
  • Was inderdaad erg geslaagd. Veel interessante dingen gehoord. Vooral het adverteren heeft mij de ogen doen openen. Hier zijn veel leuke conversiemomenten mee te creëren die zo relevant zijn dat de CPC veel lager gaat zijn.

    geplaatst op
  • Leuke toevoeging met video! Mijn 4 seconden of fame!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.