Gamescom: Gamen trekt naar de cloud, 3D onzichtbaar

20 oktober 2011, 10:45

Terwijl half Nederland afzakte naar het zuiden van Frankrijk verzamelden zich in Keulen meer dan 250.000 gamers voor de grootste gamebeurs ter wereld. De gamescom, dit jaar van 16 tot 21 augustus, is ieder jaar de plek voor uitgevers om de najaarsline-up the showen en daarmee gamers over de streep te trekken om hun game te kopen. Samen met de Electronic Entertainment Expo (E3) in juni en Tokyo Game Show in september worden tussen alle pompende beats, schaarsgeklede boothbabes en wachtrijen van 9 uur ook de trends duidelijk die het komende jaar bepalend zullen zijn in de industrie.

Deze gastbijdrage is geschreven door Jelle Schut. Jelle is Managing Director van Only Network.

1. AAA-games blijven de standaard

Hoewel The Sims Social met 40 miljoen spelers op Facebook de 18 miljoen verkopen van Call of Duty: Black Ops makkelijk verslaat stonden op de Gamescom vooral de zogenaamde ‘triple A’-games in de spotlight. FIFA 12, de nieuwe Call of Duty, Battlefield 3, Gears of War 3, Uncharted 3, wachtrijen van 4 tot 9 uur voor een gamesessie van 15 minuten waren geen uitzondering. AAA-games hebben nou eenmaal meer sex appeal, ze zijn niet een paar maanden hot om daarna weer weg te zakken, zoals Farmville. Call of Duty 4: Modern Warfare, een game uit 2007, wordt iedere week nog door miljoenen gamers gespeeld.

Bovendien mag de kracht van aanwezigheid in de winkel ook niet worden onderschat. Fysieke producten blijven aantrekkelijk, mensen kunnen het aanraken, in de kast zetten om het er maanden later nog eens uit te halen voor een hernieuwde speelsessie. Kom daar maar eens om bij Mafia Wars. Waar de social games momenteel een enorme groei doormaken wordt ook een gameserie als Call of Duty nog steeds jaar op jaar meer verkocht. Het is dan ook maar de vraag of het sprookje van volledige digitale distributie in de nabije toekomst bewaarheid wordt.

2. Hollands glorie

Voor veel gamers bestaat het Nederlandse gamelandschap uit slechts één speler, Guerrilla Games in Amsterdam, de makers van miljoenenfranchise Killzone. Nederland is echter veel meer dan dat. Kleine ontwikkelaars als het Utrechtse Ronimo Games en de uit Rotterdam afkomstige combinatie Codeglue/Sparpweed stalen de harten van pers en gamers met hun Awesomenauts en Ibb & Obb. Vanguard Games, makers van downloadtitels Greed Corp en Gatling Gears was ook aanwezig op de beursvloer om een deal te sluiten met uitgevers voor een nieuwe, nog niet aangekondigde titel.

Dat de Nederlandse gamesindustrie wel degelijk een rol van betekenis speelt internationaal werd ook duidelijk uit de vele service providers die ons landje kent. Kalydo zorgt er al een aantal jaar voor dat grote online games ook direct in je browser speelbaar zijn, een zeer belangrijke barrière voor nieuwe speler wegnemend, de installatie van een game. In het portfolio van Kalydo zitten inmiddels titels als 4Story en Runes of Magic, twee zeer populaire games.

Ook nieuwkomer QINQO gooide hoge ogen. Dit bedrijf, van voormalig Codemasters Benelux GM Jurrie Hobers, wil de markt op met custom prepaidkaarten voor online games en apps. Zo krijgen online games en apps ook de mogelijkheid om die felbegeerde ‘retail presence’ te scoren. Alhoewel het concept nog niet op de markt is werd er door veel online games makers enthousiast gereageerd.

3. Free-to-play wordt volwassen

Tot voor kort stonden free-to-play games vooral bekend om hun matige kwaliteit en aantrekkingskracht op Duitsers. De kentering naar een hogere kwaliteit is al een tijdje zichtbaar aan het worden, maar de omwenteling lijkt nu definitief. Bigpoint, een van de grootste free-to-play bedrijven ter wereld lanceerde vorig jaar al een game gebaseerd op Battle Star Galactica, toch niet een van de minste licenties.

Uit Wit-Rusland komt het succesnummer World of Tanks, een gratis te spelen online tank game. Spelers kunnen de strijd aan gaan in tientallen tanks uit de periode rond de Tweede Wereldoorlog. Het succes wordt onderstreept door de cijfers, meer dan 6 miljoen gamers spelen regelmatig World of Tanks, ruim de helft van de 11 miljoen spelers die ’s werelds populairste MMO World of Warcraft trekt. Dankzij de premium accounts of opschmuck voor hun tanks die de gamers kopen had maker Wargaming.net het grootste feest op de gamescom. Er werd een enorme club afgehuurd, de drank was gratis en Sebastian Ingrosso, één van de DJ’s van de Swedish House Maffia werd ingevlogen om zijn kunsten te vertonen.

Dat de free-to-play markt serious business is bewijst het instappen van een grote speler als Electronic Arts. Met browser games Battlefield Heroes en Battlefield Play 4 Free, The Sims Social en Dragon Age: Legends op Facebook is het de Amerikaanse uitgever menens. Een andere grote naam uit de gamehistorie, Atari, scoort momenteel aardig met een Facebook-variant van Dungeons & Dragons.

4. Gamen in de cloud

In hostingland is de cloud inmiddels een gevestigd begrip, gamers mogen er pas net aan ruiken. De grootste digitale download service, Steam, introduceerde in 2008 Steam Cloud, een mogelijkheid om je savegames op te slaan op de Steam servers. Op deze manier kun je op een andere plek zo weer verder met gamen, handig als je op je werk in de pauze nog even een potje Left 4 Dead 2 wil spelen. Naast Steam biedt ook Sony de service aan voor betalende leden van het PlayStation Network.

Echte grote cloud gaming services zijn er in Nederland nog niet, maar in de VS en inmiddels ook Engeland, timmert OnLive stevig aan de weg. Met OnLive plaats je een kastje naast je televisie, je sluit deze aan op internet en gamen maar. Nooit problemen met het upgraden van je apparatuur, of installaties die mis lopen, het gebruiksgemak is in potentie veel hoger dan bij de console of PC. Nadeel zijn momenteel nog de kosten, het apparaat zelf kost $100, met $50 extra voor een tweede controller, en de games kosten net zoveel als in de winkel, $5 voor de mogelijkheid om drie dagen te spelen en $50 om het spel definitief aan te schaffen.

Nederland moet voorlopig nog even wachten op de introductie van OnLive. De verwachting is dat de service begin 2012 de oversteek zal maken naar het vasteland van Europa, maar het ligt voor de hand dat landen als Frankrijk en Duitsland eerst aan de beurt zijn. Door de verschillende BTW-modellen, lokalisatievereisten en rechten blijft het een probleem om deze services snel door Europa te verspreiden.

5. 3D sterft vroege (of tijdelijke) dood

Opvallend, waar vorig jaar flink wat demo’s in 3D werden gegeven op grote beurzen was er dit jaar nauwelijks sprake van. De acht redacteurs van Gaming Only zagen ongeveer 120 games, maar buiten de games voor de Nintendo 3DS was er maar één game demo in 3D. Zelfs Sony, groot voorvechter van 3D-gaming hield het bij de aankondiging van een goedkope 3DTV voor de Europese markt.

Consumenten lijken af te haken op de relatief hoge prijzen, de HDTV die nog lang niet aan vervanging toe is en het vermaledijde brilletje dat nog altijd vereist is. Net zoals met mobiele games en mobiel internet zal de echte 3D-boost waarschijnlijk pas komen wanneer de instap wordt verlaagd en het gebruiksgemak sterk verbeterd. Dat wil zeggen, lagere prijzen en geen brilletjes meer. LG en Toshiba hebben momenteel al 3DTV’s zonder bril, maar het zal nog enkele jaren duren voordat deze gemeengoed zijn. Tot die tijd valt er van 3D-gaming op de consoles weinig te verwachten.

6. Er worden steeds minder risico’s genomen

Het is een trend die al langer opvalt op grote gamebeurzen, het overgrote deel van de getoonde games heeft een 2, 3 of zelfs een hoger cijfer achter de naam staan. In de drukste maanden van het jaar wordt de markt gedomineerd door games als Battlefield 3, Call of Duty: Modern Warfare 3, Saints Row: The Third, Need for Speed: Hot Pursuit, FIFA 12, Pro Evolution Soccer 12, The Sims 3: Pets, Gears of War 3, Uncharted 3: Drake’s Deception, F1 2011, The Elder Scrolls V: Skyrim Forza Motorsport 4 en Assassin’s Creed: Revelations. Juist, dat zijn allemaal vervolgen. Originele games als El Shaddai, Child of Eden en Rage weten de harten van de pers te veroveren, maar de verkopen stellen teleur. Alleen nieuwkomer Catherine deed het met een half miljoen stuks boven verwachting.

De treurige conclusie is dat het eigenlijk niet meer loont om een nieuwe game serie te lanceren. Er zijn uitzonderingen, zoals Borderlands en Dark Souls, maar dat zijn er maar weinigen. De uitgevers die de markt domineren, Electronic Arts, Ubisoft en Activision Blizzard kiezen stuk voor stuk voor vervolgen. Vanuit een zakelijk standpunt niet onverstandig, maar dodelijk voor de diversiteit.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!