Doelgroep informeren? Organiseer een webinar.

17 oktober 2011, 06:45

“Ja, jóngeren doen dat misschien, maar mijn doelgroep niet…” moedeloos word ik er soms van. Omdat “ik” het niet doe, zal de rest van de wereld het ook wel niet doen. Gelukkig blijkt deze starre beleving niet maatgevend te zijn voor de manier waarop de rest van de samenleving functioneert.

Waar doel ik op? Op webinars, als nieuwe manier van informeren en leadgeneratie, van het in contact komen met potentiële klanten. In de VS worden dagelijks diverse webinars gegeven en het bevreemdt me eerlijk gezegd dat dit middel niet al vaker ingezet wordt in een mobielbreedbandland als Nederland. Een webinar is een online meeting waarbij iedereen vanachter zijn eigen scherm (pc/mobiel/iPad) een online presentatie volgt. Simpel, maar heel doeltreffend.

Droom wordt Woning

Binnenkort vindt er een bijzonder webinar plaats: Droom wordt Woning. Zoals menigeen weet kampt de nieuwbouwsector in Nederland met grote problemen. Er wordt vrijwel geen huis meer verkocht en dat raakt de hele economie, denk maar na: als er minder huizen worden verkocht worden er ook minder keukens, verf, vloeren en gordijnen verkocht, worden er minder verhuisbedrijven ingeschakeld…

Een van de redenen dat er minder verkocht wordt, ligt in het feit dat de huizen die nu te koop aangeboden worden, ontwikkeld zijn in een tijd dat projectontwikkelaars huizen alleen maar hoefden klaar te zetten. Zo’n huis werd toch wel verkocht, er hoefde niet al te veel te worden stilgestaan bij de wensen van de consument. Die tijden zijn veranderd. Het devies in de branche is inmiddels: stel de klant centraal. Maar….om dat te doen zal er met die klant gecommuniceerd moeten worden en dat is voor veel bedrijven een grote uitdaging.

Traditie

Traditioneel wordt een nieuwbouwproject ingeleid door een groot evenement, de ‘Start Verkoop’. Kosten noch moeite worden gespaard om de potentiële klant te verleiden tot aankoop. Wie vandaag de dag een project gaat opzetten, wil eerst weten waar de klant behoefte aan heeft en op welke locatie. Nu zijn er al een aantal veelbelovende initiatieven in Nederland die op innovatieve wijze invulling proberen te geven aan deze uitdaging, zoals habitoo.nl en woonapps.nl, echter, de drempel voor consumenten om zich met dergelijke initiatieven te identificeren is vaak te hoog.

Een webinar biedt hierin naar mijn mening een welkome (en duurzame!) oplossing. Droom wordt Woning is zo’n webinar, een online bijeenkomst over collectief particulier opdrachtgeverschap, waarbij een concept wordt gepresenteerd door de projectontwikkelaar en iedereen de mogelijkheid heeft vragen te stellen en te zien hoe zo’n traject eigenlijk in zijn werk gaat.

Ervaring

In het afgelopen jaar heb ik zelf, in samenwerking met de NEPROM en gastpresentatoren, een aantal webinars gegeven over Vastgoed en Social Media, onder de noemer Bring Your Own Coffee. Van dichtbij heb ik de mogelijkheden en populariteit van deze nieuwe manier van informeren mogen meemaken. En om het maar even in plat Nederlands te zeggen: It blew me away! Het scoorde goed op alle vlakken: de kosten, de voorbereidingstijd, het aantal deelnemers, de interactie…

Het gemak waarmee je een webinar geeft is ongelofelijk, iedereen kan het. Maar belangrijker nog, het gemak waarmee iemand een webinar kan volgen blijkt ongekend te zijn. Toen we begonnen dachten we dat dit de bottleneck zou zijn; dat we blij mochten zijn als er een handvol mensen onze webinars zouden bijwonen…maar wie schetste onze verbazing: meer dan 500 mensen schreven zich in en we hadden tijdens de webinars meer dan 100 man publiek! (Ga eens na hoeveel inspanning en geld het zou kosten om die mensen allemaal in een zaaltje te krijgen – inclusief koffie en naderhand een kaasje en een drankje;-)). Tijdens een van onze laatste webinars bleek bovendien dat gedurende het uur dat de meeting duurde, er gemiddeld elke tien seconden een twitterbericht aangaande het webinar werd gepubliceerd; ook dat heb je in een zaaltje niet.De feedback die we achteraf kregen was hartverwarmend en bestond louter uit complimenten en opbouwende kritiek.

Projectontwikkeling

Ik ben er van overtuigd dat veel projectontwikkelaars niets liever zouden willen dan precies datgene ontwikkelen waar hun klanten gelukkig van worden. En niet alleen projectontwikkelaars zelf, maar ook de gemeentes worden hier blij van. Het grote probleem is dat het organiseren van bijeenkomsten waar mensen hun woondromen vertellen niet eenvoudig is. Het is kostbaar en de mate van interactie is zeer beperkt; wij zijn nu eenmaal niet het volkje dat zich senang voelt om ‘en plein public’ eens uitgebreid zijn woonwensen kenbaar te maken.

Via een webinar als Droom wordt Woning kan iedereen, zonder de deur uit te hoeven, oppas te hoeven regelen of te zoeken naar een parkeerplaats, vanachter zijn eigen scherm, gewoon thuis op de bank of aan de keukentafel, zo’n bijeenkomst volgen. Heel laagdrempelig, heel anoniem. Het wordt nog leuker als je bedenkt dat het heel makkelijk is om in contact te komen met anderen die hetzelfde webinar volgen, via hashtags op twitter. Middels deze webinar krijg je inzicht wat er allemaal bij komt kijken: gezamenlijk jouw/jullie eigen huis realiseren samen met de projectontwikkelaar en je toekomstige wijkgenoten. Het proces, de mogelijkheden, de onmogelijkheden, de globale kosten, de doorlooptijd, de architectuur, kortom alles rondom collectief particulier opdrachtgeverschap wordt uitgelegd. Vragen kunnen handig en anoniem via een chatwindow gesteld worden en worden niet voorzien van commentaar door de grote grappenmaker, die op de een of andere manier altijd aanwezig is tijdens zo’n ‘live’ bijeenkomst. En als je het allemaal toch niet zo interessant vindt? Dan klap je gewoon je schermje dicht, zo simpel is het.

Ben je benieuwd hoe jouw droom een woning wordt? Of wil je gewoon eens een webinar ervaren?? Kom dan naar het webinar Droom wordt Woning. Het is geheel vrijblijvend en je hebt iets te vertellen bij de koffieautomaat de volgende dag.

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!