Online advertentiecampagnes vertalen zich in offline verkopen

Online advertentiecampagnes vertalen zich in offline verkopen

De grootste uitdaging bij het meten van de online of social media ROI is toch wel het gat tussen online meetwaarden en de (offline) business KPI’s. In het onderzoek “Beyond Clicks and Impressions: Examining the Relationship Between Online Advertising and Brand Building” (PDF) toont Nielsen aan dat de attitude van respondenten ten opzichte van online campagnes zich vertaald in offline sales. Het onderzoek laat eveneens zien dat de relatie tussen de click through rate en het merkimago minimaal is. Ook de correlatie met offline verkopen is zwak.

In het onderzoek neemt Nielsen onder de loep hoe meetwaarden voor online campagnes (denk aan ‘ad recall’ en ‘ad likability’) koopintentie beïnvloeden. De analyse toont aan dat online advertenties succesvol zijn in het beïnvloeden van merk imago en interactie, met name associatie met de boodschap. De kracht van het effect hangt wel voor een groot gedeelte af van de kracht van de bewuste advertentie.

Vervolgens kijkt het onderzoek naar de relatie met offline sales. Hoewel gebaseerd op een klein aantal cases, geeft het onderzoek een weer dat voor campagnes met een hoge koopintentie, deze koopintentie zich ook daadwerkelijk vertaald in verkopen. Cases met een kleine koopintentie toonden geen significante relaties met verkopen.

 

Voor meer gedetailleerde info, zie het rapport hieronder dat je hier kunt downloaden:


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Nogal wat "logische", of als je het nuchter bekijkt nogal wat open deuren. Zoals deze "at voor campagnes met een hoge koopintentie, deze koopintentie zich ook daadwerkelijk vertaald in verkopen. Cases met een kleine koopintentie toonden geen significante relaties met verkopen." In de praktijk zie je wel dat bij bepaalde producten je totaalconversie (in dit geval; concrete verkopen) omhoog gaat nadat de klant duidelijke de keuze heeft of direct online bestellen of in de fysieke winkel afhalen (voorheen; alleen online bestellen).

    Ook is er de zachtere data van kopers in de fysieke winkel die via de website van die fysieke winkel het product hebben gevonden \ hebben georiënteerd en daarna daadwerkelijk in de fysieke winkel hebben gekocht. Dit is gemeten door de kopers in de winkel te vragen hoe ze het product hebben "gevonden".

    geplaatst op
  • @Robert
    Oké interessant. Ik ken zelf geen verdere onderzoeken die dit eerder hebben opgepakt. Dit soort zachte data van de winkels ook niet kunnen vinden.

    Ik kwam vanmiddag wel op het volgende onderzoek van Ogilvy. Zij stellen vast dat Social Media Marketing sterke invloed heeft op sales. Je kunt de resultaten hier bekijken. Hier wordt er echter wel gekeken naar de relatie tussen 'exposure to social content' en 'spendings':

    "There was a 2-7x greater likelihood of higher spending or consumption depending on the media encountered by the study group. The sales impact was most pervasive when social content was combined with other types of media such as PR, out-of-home and TV.

    Additionally, out of over 20 channels studied, social content exposure was associated with the largest shift in brand perception during a 7-day period."

    geplaatst op
  • Misschien wel een wat ouder artikel, maar absoluut een goede artikel. Bedankt voor het delen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.