Optimaliseer je site met Google Webmaster Tools

Optimaliseer je site met Google Webmaster Tools

Als website eigenaar wil je eigenlijk zoveel mogelijk inzicht hebben in hoe je site het doet in zoekmachines. Hoe meer informatie hoe beter toch? Dat begint meestal bij het gebruik van het commando “site:[sitenaam].extensie”. Even kijken wat een zoekmachine precies weet over je site. Maar je wilt meer. En terecht. Maar hoe kom je aan deze informatie? Is het geheim? Moet ik steekpenningen gebruiken? Gelukkig niet. Google biedt alle informatie in een overzichtelijk handig programma: de Google Webmaster Tools.

Data! Data! Data!

Buiten slaat de regen met flinke kracht tegen de gevel van het NH Hoteles in Amsterdam waar de SES 2011 wordt gehouden. De herfst doet zijn definitieve intreden. Binnen zoemt de airco in het volgepakte zaaltje waar Christoffel Hiltermann van het Search Quality team van Google klaar staat om ons te vertellen wat wij allemaal kunnen doen met de Google Webmaster Tools.  Je weet wel, die handige gratis tool van Google met heerlijke informatie over je site. Maar wat zijn de mogelijkheden? Christoffel deelt het op in 3 grote stappen.

1. Be relevant – wees relevant

Voor het geval je het nog niet wist: content is super belangrijk. Belangrijker dan ooit! Wees dus relevant voor de informatie die je te bieden hebt. Maar hoe weet je waar op gezocht wordt? Christoffel Hiltermann, zelf wonend in Ierland, mist de Nederlandse Hutspot, aldus hem zelf.  Maar om nu een site te maken in het Engels over Hutspot, is niet echt relevant. Niet een delicatesse die daar op de kaart te vinden is, blijkbaar. Maar met Google Insights kan je goed helpen om informatie in te winnen over waar op gezocht wordt en wat werkt in welk land.

- Vertoningen vs. CTR
Heb je vervolgens de juiste content geschreven en ben je goed vindbaar, dan is het interessant om te zien hoeveel mensen daadwerkelijk je content relevant vinden voor de zoektermen waar je op gevonden wordt. De Webmaster Tools geven je een overzicht van de vertoningen op keywords en hoeveel zoekers daar daadwerkelijk op geklikt hebben. Heb je een goede CTR? Dan is je content/resultaat relevant bij de zoekopdracht. Is je CTR niet zo goed? Misschien een idee om eens naar je titel en description te kijken. Spreek je de bezoeker aan? Speel met je meta description. Voeg een call-to-action toe en kijk of dit invloed heeft op je CTR. Je hebt nu de data om te testen.

- Maak gebruik Rich Snippets
Heeft jouw site in de zoekresultaten al Rich Snippets? Rich what? In het kort: extra informatie over de pagina in de zoekresultaten. De gedachte van Google hierbij: “Hoe meer informatie een fragment van een zoekresultaat bevat, hoe eenvoudiger het voor gebruikers is te bepalen of die pagina relevant is voor hun zoekopdracht.” Denk bijvoorbeeld aan sterretjes in zoekresultaten, of links naar nummers op een Myspace pagina. Om dit ook te krijgen moet je bepaalde elementen in je HTML toevoegen. Hiervoor kun je gebruik maken van: microformats, microdata of RDFa. Alle informatie daarover vind je bij Google of op Schema.org. Zodra je dit hebt toegepast kun je gebruik maken van de Rich Snippets tester van Google om te kijken of de implementatie ook goed is gelukt. En mocht Google dan wel Rick Snippets vertonen, dan heb je weer meer kans op een doorklik.

2. Be Social – Wees sociaal

Zoekmachines mogen het dan het directe effect ontkennen, maar waar rook is, is vuur. De kracht van social is merk-, en voelbaar in zoekresultaten. En ook al heeft het niet direct invloed op je rankings, de overige effecten zijn reden genoeg om er mee aan de slag te gaan.

- Is je content deelbaar?
En daarmee bedoel ik niet als in een rekenformule. Maar kan een bezoeker makkelijk via een social button de content delen met zijn/haar netwerk. Elk sociaal netwerk heeft tegenwoordig een dergelijke social button, waarbij implementatie vaker een stuk makkelijk is dan je denkt. En je maakt het je bezoekers gelijk zo lekker makkelijk om je stuk content te sharen. En dat sharen is dan vervolgens weer goed voor, nou ja eigenlijk alles!

- Ratings / rankings voor artikelen / producten
Heb je producten in je site? Laat bezoekers dan deze producten ranken door middel van rating of een reactie. Dat soort user generated content werd altijd al erg gewaardeerd door zoekmachines. En nu nog meer dan ooit.

+1 button
Heb je al +1 buttons op je site staan? Dat is ook onderdeel van social sharing en een mogelijkheid voor een bezoeker om informatie te delen op Google +. Komt je aantal +1’s boven een bepaalde grens, dan krijg je in je Webmaster Tools demografische gegevens van de bezoekers die de +1 buttons op je site gebruikt hebben.

3. Be Fast – wees snel

Laat ik beginnen met te zeggen dat dit niet alleen een zoekmachine ding is. Immers, niemand heeft zin in een langzame website. Zeker niet als je een product wilt bestellen. Snelheid heeft een bewezen invloed op de conversie. En uiteraard is het een van de +200 rankingfactors binnen zoekmachines. Naast alle handige online tools die je kunt vinden, geeft Webmaster Tools ook een prima inzicht in de snelheid van je site. Dus bekijk het tabje met informatie over de snelheid van je site en probeer de laadtijd zo laag mogelijk te houden.

Wat doen we straks of morgen?

Je bent klaar met het lezen van deze post en denkt: en nu? Als eerste ren je naar je webteam om er voor te zorgen dat je een Webmaster Tools account krijgt, mocht je deze nog niet hebben. Installatie, als je het zo zou kunnen noemen, is simpel en heel snel te regelen. Heb je al wel Webmaster Tools? Dan zou ik nu beginnen met grasduinen in deze data. Waarschijnlijk kom je informatie tegen waarmee je je site direct kan verbeteren. En de trend op de SES Amsterdam was: “ga werken aan je SEO of hou er gewoon mee op”.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.