• Mobile
    wordt gesponsord door

De Death Valley van de Apps

De Death Valley van de Apps

In de recente publicatie van InSites consulting (daar werk ik) van het onderzoek “Social Media Around The World” blijkt dat meer dan een-derde van de mensen in de Westerse wereld een smartphone bezit en dat de meerderheid dan ook continu verbonden is met het mobiele internet.Maar er zijn nog veel meer mobile-only resultaten uit het onderzoek die het bespreken of inzoomen waard zijn. Althans, dat vinden wij zelf. In deze blogpost wil ik graag stilstaan bij het gebruik van apps, de zin en de onzin ervan afgezet tegen mobiele websites en Facebook-pagina’s. Gaan mobiele gebruikers in de appstore op zoek naar meer informatie over een merk of een product, of op Google?

De Death Valley van de apps

In een eerdere blogpost stelde ik al dat met internet verbonden smartphone-gebruikers meer betrokken zijn bij merken. Wanneer deze informatie de reclamemakers bereikt, is de veelgehoorde redenering: “We hebben dus een app nodig”. Eén eenvoudig cijfer zal onmiddellijk aantonen dat er een risico is dat dit een verloren investering is: 50% van alle apps die men geïnstalleerd heeft, worden niet gebruikt. Men is dol op apps: 80% van de smartphone-gebruikers hebben apps geïnstalleerd, met een gemiddelde van 25 apps per toestel, zo blijkt uit het onderzoek. Er zijn uiteraard grote verschillen in het aantal geïnstalleerde apps, waarbij iOS van Apple meestal vermeld wordt als een platform dat veel apps bevat. Maar het blijft een feit dat de helft van de geïnstalleerde apps nooit gebruikt wordt.

Leer het van de besten….

Als we naar de soorten apps kijken die het vaakst geïnstalleerd worden, dan zien we 3 categorieën op de voorgrond:

  1. Apps voor connectiviteit: meestal sociale netwerk apps
  2. Apps voor entertainment: meestal spelletjes en muziek & video’s
  3. Apps voor “gemak”: navigatie, weersvoorspellingen en ‘algemeen informatieve apps”

Als je deze lijst bekijkt, wordt het al snel duidelijk dat de meest gebruikte apps er zijn die een duidelijke meerwaarde hebben; ze introduceren connectiviteit, plezier of gemak in het leven van de gebruiker: ze maken iemands leven beter. Een reclamemaker die eraan denkt om een app te laten ontwerpen, moet zich afvragen: ‘Wat doet deze app voor mijn gebruiker?’. Als geen enkele van de bovenstaande categorieën naar voren komt, dan zou je wel eens in de Death Valley van de Apps kunnen aanbelanden. Dat wil je echt niet.

… of investeer je geld in iets anders

Vergeet niet dat 47% van de smartphone-gebruikers in Europe dagelijks op dat kleine schermpje op het internet surft. 66% van de met het internet verbonden smartphone-gebruikers logt ook dagelijks in op hun sociale media profiel. Waarom precies, wil je dat die mensen eigenlijk een applicatie laten downloaden? Als je geen ECHT goede reden hebt, dan kan je maar beter eerst zorgen voor je mobiele website en je Facebook-pagina, waardoor je veel geld zult besparen. Richt je aandacht op deze twee facetten, dan zorg je er ook voor dat de ervaring van de gebruikers die je zoeken, volstaat.

Zoeken in een appstore?

Hoewel ik nog geen harde bewijzen heb voor deze theorie, ben ik er nogal van overtuigd dat een mobiele gebruiker die meer wil weten over een merk of een product, het in de eerste plaats intikt op Google. De kans is nogal klein dat men in de app store gaat zoeken naar informatie, nietwaar?

Verder ligt een offline ervaring met een merk aan de basis van het feit dat men een merk zal ‘liken’ of volgen op sociale media. Eten, drinken, rijden, een product gebruiken. Mensen hebben hierbij meestal geen computer bij de hand, maar de smartphone hebben ze gewoon op zak. Dit maakt het makkelijker om het merk te ‘liken’… Als je sociale media pagina tenminste niet ontworpen is op zo’n specifieke manier dat ze enkel genietbaar is op breedbeeld uiteraard.

Het komt dus eigenlijk hierop neer: wat je ook doet online, vergeet niet dat ook smartphones naar die pagina zullen kijken. En de ervaring van de mensen die op hun mobiel aan de knoppen zitten zal behoorlijk afwijken van wat je in gedachten had, als je niet goed oplet.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Het voordeel als men een app download is dat dit op hun telefoon staat. De stap om dus weer in aanraking te komen met je merk is kleiner. Men kan er zelfs aan herinnert worden op het moment dat ze er niet bewust mee bezig zijn, maar het icoontje van de app zien.

    Verder ben ik het helemaal eens met je hoofdboodschap; Je maakt geen app omdat je een app wil maken. Dit doe je met een bepaald doel voor ogen. Dit geldt echter ook voor een facebook pagina, inzet van een branding campagne of wat dan ook. De app moet ook meerwaarde bieden en niet alleen de functionaliteit van je site simuleren.

    Een claim die je doet ben ik het niet mee eens:
    * Beter eerst een Facebook pagina maken en die op orde hebben dan een app maken? Ik zie geen reden dat dat zou gelden. Het doel is totaal anders.

    * Beter eerst een mobiele site dan een app? Dat ligt er aan wat de functie van de app is. Als dit simpelweg de functies van je site simuleert dan wel, maar of dat de meerwaarde van apps is, ik denk het niet.

    We gaan in ieder geval interessante en creatieve jaren tegemoet.

    geplaatst op
  • De meeste iPhone apps worden slechts een keer gebruikt en 95% van de iPhone apps wordt korter dan 15 dagen gebruikt. Daarnaast worden Apps zoals je zelf correct aangeeft vooral gebruikt voor Social Media en games (deze 2 categorieen zijn goed voor 80% van het dagelijkse App gebruik).

    Wat blijft er dan nog over...? Een killer App maken en als je kijkt naar bijvoorbeeld de Bijenkorf dan kan het nog steeds, al meer dan 100k downloads. Maar er zijn zoveel Apps in de markt, zorg dat je je onderscheid, meerwaarde biedt, je doelstelling haalt en dat de App niet na 2 weken doodbloedt.....

    geplaatst op
  • @rik: heel ware commentaren; het gaat 'm me over het goed nadenken voordat je een applicatie maakt, over de waarde die je aan je consumenten wil bieden. Vandaar dat je, als je nog geen idee hebt daarover, je volgens mij beter eerst zorgt dat mensen je content uberhaupt kunnen vinden op mobiel (door je site bv). Interessante & creatieve jaren worden het zéker, we moeten wel :)

    @Steven: meerwaarde is de kern inderdaad. Ik heb het gevoel dat we dat eindelijk allemaal beginnen beseffen :)

    geplaatst op
  • Wat markante “conclusies” en indelingen, daarom als auteur en docent ‘mobile marketing’ wat brandende vragen:

    A Je spreekt over “een derde van de mensen in de Westerse wereld een smartphone bezit”
    Welke landen schaar je hieronder? De VS en NL kennen een reeds hogere penetraties smartphone.

    B Wat bedoel je met:

    “In deze blogpost wil ik graag stilstaan bij het gebruik van apps, de zin en de onzin ervan afgezet tegen mobiele websites en Facebook-pagina’s.” ?
    Juist Facebook is bijvoorbeeld in de VS de app die het social mobile gebruik doet toenemen in de VS.

    C Je legt in de titel een focus op apps en spreekt over de apps-store maar spreekt alleen over smartphones, je vergeet hierbij de zeer belangrijke groep van tablets zoals de iPads. Vooral de tablets zorgen voor een boost in appsverkoop en -productie. Bij een besturingssysteem als bijvoorbeeld Android is het lastig de smartphone van de tablet te scheiden aangezien veel apps uitwisselbaar zijn in werking.

    D Wat bedoel je met?
    ‘iOS van Apple meestal vermeld wordt als een platform dat veel apps bevat’ iOS is het besturingssysteem, de appstore is het aanbod dat de apps bevat klaar voor koop en/of installatie.


    E Je zegt: “80% van de smartphone-gebruikers hebben apps geïnstalleerd”. 100% heeft natuurlijk apps ge-installeerd aangezien er steeds meer wordt voorge-installeerd.
    Bedoel je: 80% installeert/ koopt extra apps? Hierover zijn interessante cijfers beschikbaar wat vrouwen en mannen installeren. Zeker de moeite waard. Ik zou eerder spreken over mobiele apparaten/ mobile devices in relatie tot apps.

    F Kijkend naar je indeling:
    1. Apps voor connectiviteit: meestal sociale netwerk apps
    2. Apps voor entertainment: meestal spelletjes en muziek & video’s
    3. Apps voor “gemak”: navigatie, weersvoorspellingen en ‘algemeen informatieve apps”
    Dan kennen continu-onderzoeken als die van comScore en Nielsen sterkere en logische indelingen.

    Ad 1: wordt meest gewoon ‘social’ of ‘social mobile’ genoemd met daarbij sharing en communicatie als focus. Online verbonden apps kennen natuurlijk altijd een connectivity-aspect.
    Ad 2: muziek, video, weer schaart men meestal onder infotainment
    Ad 3: spelletjes zou ik gezien de grootte (en in veel leeftijdsgroep de nummer 1 qua app-gebruik) scharen onder de groep ‘games’
    en 4: een vitale groep is de groep ‘productie’ voor puur functionele apps zoals die de aandelenkoersen bijhouden en navigatie ed.


    Kijk in dit kader eens naar:
    http://blog.nielsen.com/nielsenwire/online_mobile/the-state-of-mobile-apps/

    Kijk nog eens goed naar je verhaal, ik ben benieuwd naar je reactie.

    geplaatst op
  • Je bent te aardig Patrick want dit "artikel" en deze "onderzoeksconclusie" is zo kinderlijk opgesteld en zo voltallig fout opgetekend dat het niet meer is dan een reklamebla:

    Ook mijn beste Elias,

    “We hebben dus een app nodig”
    > De markt vertoond juist een scheiding in mobiele sites en apps voor tablets

    "meer wil weten over een merk of een product, het in de eerste plaats intikt op Google. De kans is nogal klein dat men in de app store gaat zoeken naar informatie, nietwaar?"
    > Stel je ons de vraag? Je gaat hieruit van branding terwijl je net erboven wat eigen groepjes hebt gemaakt van appsproductcategorieën

    "Het komt dus eigenlijk hierop neer: wat je ook doet online, vergeet niet dat ook smartphones naar die pagina zullen kijken."
    > Dus: geen app maar een mobiele site? Speek je jezelf nog eens flink tegen in de slotconclusie.

    Ik houd het hierbij.

    Dus mijn conclusie: een gelikt bijelkaar geraapte prezzo verhult geen zwakke kennis en visie. Terug naar de schoolbank! A death valley of a lack of knowledge!

    geplaatst op
  • Je applicaties zeker in de analyse over smartphone en tabloids verdelen. Ook de apps en het gebruik aan het OS koppelen, dit levert opvallende verschillen op.
    Deze begrijp ik niet:' Het komt dus eigenlijk hierop neer: wat je ook doet online, vergeet niet dat ook smartphones naar die pagina zullen kijken.'
    Juist bij die echte smartphones passen de pagina's zich redelijk tot een goed aan.
    Ook users die niet online zijn via de mobile zijn natuurlijk merkbewust, daarom juist apps in de plaats van mobiele sites ;)

    geplaatst op
  • Heren,
    Een aardige polemiek die hier op gang komt, altijd fijn om te zien dat er zoveel mensen geëngageerd met de mobiele wereld bezig zijn.

    @ Patrick Petersen, je stelt een aantal interessante vragen, waarvan ik heel kort enkele wil beantwoorden:
    ivm ‘de westerse wereld’; hierbij doel ik op Europa, zoals ook aangegeven op de 2e slide van de slideshare. De focus ligt inderdaad op smartphones, niet op tablets, daar hebben we geen data over verzameld in dit geval. Én de cijfers ivm applicaties zijn ‘installed apps’, anders hadden we inderdaad de voorgeïnstalleerde meegeteld, en dat zou dom zijn.:)

    De link die je me geeft bekijk ik nog, maar ik heb het gevoel dat de insteek even anders is daar, minder gefocust op de onderliggende nood bij de gebruiker, waarop ik hier de categoriesatie heb gemaakt.
    Om te vermijden dat ik de pagina te vol spam, nodig ik je graag uit om me een e email te droppen (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)), of we kunnen eens bellen.

    @ Martin, dat laatste geldt zeker ook voor jou; het lijkt me dat je een sterke mening hebt, dus dat belooft zeker een leuk telefoongesprek te worden :)

    @ Joris Verloop: in verband met de mobiele webpagina’s is het punt dat ik wilde maken dat je website mobiel geoptimaliseerd moet zijn, niet zomaar veronderstellen dat je gewone site voor iedereen werkt. Je commentaar ivm het OS en de apps is heel terecht, daarover zijn er nog vervolgstudies in de maak!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.