De impact van het nieuwe Facebook: een rondje langs de internationale media

De impact van het nieuwe Facebook: een rondje langs de internationale media

Het zal menigeen niet ontgaan zijn dat Facebook gisteren tijdens de F8 Timeline heeft geïntroduceerd en de Open Graph heeft uitgebreid. De internationale media staan bol van de aandacht voor Facebook. Zo maakt Techcrunch nog maar eens duidelijk dat Facebook leading is (en Google+ volgt). FreshNetworks en AllFacebook gaan in op wat de gevolgen zijn voor merken & marketeers. Om Malik schrijft op RWW dat dit het begin is van het “Alive Web”, mogelijk gemaakt door de constante (mobiele) verbinding van gebruikers met het Web. De apps van de toekomst gaan niet puur over social en mobile, maar zijn engaging & immediate.

Techcrunch: “Share Buttons? Ha. Facebook Just Schooled The Internet. Again.”
Facebook pulled an Appleschrijft Siegler bij Techcrunch. De afgelopen maanden is er veel geschreven over Google+, en het effect ervan op Facebook. Gisteravond heeft Facebook duidelijk gemaakt dat veel verder is dan dat. Hoewel Facebook enkele Google+ functies kopieerde, waren deze niet eens noemenswaardig bij de F8. Met “Facebook pulled an Apple” bedoelt Siegler dat wanneer Apple iets uitbrengt, anderen hen kopiëren. Zonder dat zij daarbij visie hebben over waar het heen gaat. Dat zie je nu ook bij Facebook.

Hier op Marketingfacts schrijft Rick Mans dat het nieuwe Facebook jou als gebruiker centraal stelt. Het zijn niet alleen je gegevens, je places, je foto’s en video’s. Het draait alleen nog maar om jou, jij staat volledig centraal. Facebook is het is het ultieme liferecording mechanisme geworden. Het is nostalgie op steroïden.

Fresh Networks gaat in op wat de veranderingen bij Facebook voor effect hebben op merken en marketeers. Matt Rhodes beschrijft 3 implicaties:

  1. The Timeline becomes the centre of the Facebook experience De newsfeed zal niet langer laten zien wanneer iemand een pagina ‘liked’. Dit wordt verplaatst naar de Ticker, een set van updates van alle acties van je vrienden. Dit mechanisme om vrienden van vrienden (van vrienden, etc…) te bereiken zal dus wegvallen. Daarnaast lijkt het erop dat alleen apps die de nieuwe Open Graph gebruiken in je Timeline en nieuwsoverzicht zullen verschijnen vanwege het vernieuwde permissie mechanisme. Apps zullen hiervoor moeten worden herschreven (overigens komt er geen app store).
  2. A new vocabulary (and new area for creativity) Het vocabulaire van Facebook draait niet meer alleen om ‘liken’, maar ook om ‘lezen’, ‘kijken’, en andere acties. Dit opent veel nieuwe mogelijkheden voor merken om hun eigen acties te branden (zoals de smurfen dat ooit deden). Ook wordt het mogelijk emotionele staten uit te drukken, bv. ik wil, ik verlang.
  3. A shift from numbers to engagement Hoewel het nooit om bereik ging, maakt deze update nog eens extra duidelijk dat het gaat om engagement. Facebook is niet langer de plaats voor status updates, maar een scrapbook van alles wat je doet, leuk vindt, waar je komt, weergegeven in de vorm van kaarten, foto’s, film en video. Voor merken biedt dit kansen om rijkere quality time relaties op te bouwen met fans.

Ook AllFacebook beschrijft de gevolgen voor merken & Facebook marketing. Evenals FreshNetworks onderstreept AllFacebook dat fans bereiken via de nieuwsfeed veel moeilijker zal worden. Op dit moment bereiken merken 27% van de engagement via de newsfeed, en 21% via profielen. De EdgeRank (die de relevantie van berichten voor gebruikers berekend) zal worden vervangen door de GraphRank. Chief Technology Officer Bret Taylor wilde er nog niet teveel over kwijt, maar het zal onder andere vrienden en familie lijsten ontsluiten. AllFacebook verwacht echter niet dat de GraphRank de markt zal veranderen. Uiteindelijk draait het er nog steeds om dat je als merk interessante dingen doet voor je fans en voor interactie zorgt.

Tegenover ReadWriteWeb beschrijft internet veteraan Om Malik de ontwikkelingen als “The rise of the Alive Web”. Een nieuwe manier waarop websites, apps, muziek en andere media worden ervaren: samen met andere mensen, locatie onafhankelijk en in real-time. Een Web van synchrone ervaringen. Of zoals Facebook het noemt: “real time serendipity and discovery”. Malik geeft aan dat het logisch is dat Facebook zo inzet op mobiele gebruikers. De constante verbinding van gebruikers met het Web is wat het Alive Web mogelijk maakt. Deze synchrone ervaring maakt het mogelijk dat gebruikers online offline gedrag en interacties kunnen hebben. De apps van de toekomst gaan niet puur over social en mobile, maar moeten engaging and immediate zijn.

Het eerste tegengeluid is afkomstig van Slate (tip via Sander Duivestein). In het artikel “Not Sharing Is Caringg - Facebook’s terrible plan to get us to share everything we do on the Web” stelt auteur Manjoo de vraag of je wel alles wil weten? Zuckerberg ziet delen als de hoeksteen van Facebook. Maar hoe relevant is deze nieuwe informatie? In hoeverre interesseert het jou naar welke muziek is luister, wat ik gisteren heb gekookt of dat ik vorige week bij de Bushalte was? Het automatisch delen (“Frictionless sharing”) zorgt zo voor een overload aan streams waar wellicht niemand in geïnteresseerd is. Hoewel de insteek met de Ticker is om de interessante info te scheiden, wordt het probleem van information overload nu niet veel groter? More = less.

In een blogpost op zijn eigen site constateert Brian Solis dat de F8 ons eens en te meer duidelijk heeft gemaakt dat het niet draait om cijfers of features, maar om onze belevingen en relaties. De content die we creëren en delen schetst een beeld van wie we zijn als individu. Solis citeert zijn collega: “Facebook Timeline reveals the future of sharing.”, waarbij jij als content curator bepaalt wat andere kunnen zien van wat jou bezighoudt, wat jij ziet, luistert en voelt. Solis is het duidelijk niet eens met Slate: “Mark Zuckerberg isn’t trying to transform users into digital exhibitionists, but he is giving everyone the tools and platform to better tell their story. We are social creatures after all and we are becoming human media networks with each of us building an audience with an audiences of audiences.” Solis sluit af met de conclusie dat de toekomst van het sociale Web wordt gevormd door gedeelde ervaringen, niet alleen het delen van ervaringen.


Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Geüpdatet met het artikel op Slate, tip van Sander Duivestein in dit topic.

    geplaatst op
  • Ik ben gevlucht van FB. De overkill aan info maakte me duizelig. Ik kreeg niet de indruk dat mensen lang stil staan bij elkaars berichten. Het is zappen door elkaars levens.

    geplaatst op
  • Vanochtend schrijft AllFacebook over hoe adverteerders gebruik kunnen maken van de nieuwe Open Graph mogelijkheden van Facebook:

    Here are some more examples of how the new ad targeting capabilities could be used:

    - A concert venue could target all users who said they listened to band to sell tickets for that band’s upcoming concert.
    - A band could target all users who listened to one of the songs off their soon to be released album about that album going on sale on iTunes
    - A big box retailer could target all users who shared or said they watched any movie starring Johnny Depp to sell a new DVD box set of the actor’s films
    - A film studio could target any user who said they watched a trailer of a new film that a friend shared after watching it on IMDB.
    - A tech conference could target any user who said they read an article on any of the major technology blogs
    - A baby clothing retailer could target any user who said they read on article about how to buy clothes for infants on a blog for mothers.

    geplaatst op
  • Op Mashable schrijft dat de 'Like' de grootste losers is voor marketeers.

    David Berkowitz, senior director of emerging media and innovation bij 360i zegt: “Before on Facebook it was about getting people to ‘Like’ the brand. Now, it’s about getting people to take social actions enabled by that brand. For example, if a consumer posts an update about a run they just took, that’s a prime opportunity for Nike. If your run is powered by Nike, you might still wear Adidas, but Adidas will have to find something else that’s social about its brand to become part of your story.”

    Colin Murphy, social media director van Skinny zegt dat de uitdaging nu bij bureaus en marketeers ligt: “He (Zuckerberg) really threw down the gauntlet today. You actually have to deliver something of value to a customer rather than just being a person spamming.”

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.