Waarom Facebook geen social network meer is

Waarom Facebook geen social network meer is
, Capgemini
@rickmans

Facebook F8 was gisteren en daar werd Timeline gelanceerd. Timeline is een nieuwe manier om alle informatie die je gedeeld hebt op Facebook te presenteren, maar eigenlijk is dat het ook niet. Het zijn niet alleen je gegevens, je places je foto’s en video’s. Het draait alleen nog maar om jou, jij staat volledig centraal. Timeline is dat wat ervoor zorgt Facebook niet meer een sociaal netwerk is, het is zelfs geen platform meer, Facebook is nu over jou, het is het ultieme liferecording mechanisme geworden. Het is nostalgie op steroïden.

Opeens is Facebook je leven, om meer precies te zijn:  het is al de items die je besluit om te delen en vast te leggen op Facebook. Daarom is het niet meer een sociaal netwerk, het is je geschiedenis, het gaat over de dingen die je deed en met wie je deze dingen hebt gedaan. Het is rijker dan alleen een cv of gewoon een plakboek, omdat het het alles bevat wat je kunt delen met Facebook en je vrienden.

Alle dingen die je normaal gesproken niet zou vastleggen zoals je dagelijkse woon-werkverkeer, de podcasts waar je naar luistert, de blogs die je aan het lezen bent, de mensen met wie je bent, de dingen die je eet, de films die je zag (en voeg hieraan toe alle meta data zoals een locatie, tijd en vrienden die zich bij deze activiteit aanwezig waren) kan nu een onderdeel zijn van je Timeline.  Door het toevoegen van deze normaal gesproken onbelangrijke zaken aan je tijdlijn creert Facebook een gigantische context. Het gaat niet meer om alleen de foto’s te kijken van het evenement, maar je kan de muziek terugluisteren net zoals de andere geluiden van het evenement, je kan zien wie er op het evenement was, zelfs als je deze mensen niet ontmoet had op dit event. Het is nostalgie op steroïden.

Facebook is geen sociaal netwerk meer, het is nu de ultieme tool voor het vast leggen van het ding dat het belangrijkste is: het leven.


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Beste Rick,

    Hoor graag je mening. Wat vind je van deze ontwikkeling? Denk dat dit succesvol gaat worden? Waarom wel of niet? Wordt het je eigen "fotoalbum" of deel je dit met je vrienden, collega's, je toekomstige partner en de belastingdienst?

    Volgens Emerce moeten adverteerders profiteren van deze timeline. Zo kunnen er jeugdfoto's van jezelf gebruikt worden in advertenties naar jezelf toe.

    Zijn we inmiddels niet uitgedeeld? Of verwacht je dat dit gecomnusmeerd wordt als zoete koek?

    Gr,

    Rogier

    geplaatst op
  • Zal dit een positieve uitwerking gaan krijgen voor Google+? Je kunt hier in iedere geval aangeven waar jij voor gaat! @ http://bit.ly/nHJuBT Let the world know who we want!

    geplaatst op
  • Een tegengeluid valt vandaag op Slate te lezen: "Not Sharing Is Caring - Facebook's terrible plan to get us to share everything we do on the Web", zie: http://www.slate.com/?id=2304425&pagenum=all

    Wil ik inderdaad wel alles weten? Is het wel relevant voor mij dat ik weet naar welke nummers al mijn vrienden hebben zitten luisteren op Spotify? Of waar ze zijn geweest? Voorheen moest ik expliciet aangeven wanneer ik iets wilde delen met mijn vrienden, nu gebeurt het per default. Maakt dit "frictionless sharing" het probleem van Informatie Overload niet vele malen groter?

    geplaatst op
  • Ik share al alles op FB :-) Vind de timeline geweldig, eindelijk weer eens teruglezen.

    geplaatst op
  • Facebook leeft van adverteerders en de adverteerders kunnen alleen wat met facebook als ze heel gericht en liefst ook 'slinks' bij mensen onder de aandacht kunnen komen. De adverteerder heeft dan bereik en hoopt in de toekomst op omzet.
    Om de adverteerder tevreden te houden is facebook steeds verder in het persoonlijk leven van haar leden aan het duiken. Facebook heeft geen ander verdienmodel dan advertenties en dus zal men hier steeds verder in moeten gaan.
    Een pervers systeem dat tegen een grens aanloopt: daar waar de mens zich bespiedt waant en het idee heeft dat hij of zij handelswaar is. Social community's zoals facebook hebben een beperkte houdbaarheid en die wordt bekort als de community zich meer om de adverteerder dan om de leden bekommert. Ik geef facebook nog maximaal 1 jaar en dan zal de exodus plaatsvinden van de leden, en daarna ook van de adverteerders. Is dat erg? Niet echt, mensen hebben het naar de zin gehad en vinden wel weer een andere plek op het web. Zolang je maar geen dure aandelen koopt (als de beursgang nog wel doorgaat) in deze fata morgana.

    geplaatst op
  • @rogier, ik denk dat dit er in gaat als zoete koek, met als gevolg dat het verwijderen van je FB niet alleen resulteert in verloren connecties, maar in een verloren opname van je leven :). Voor adverteerders is meer data natuurlijk mooi omdat ze effectiever kunnen targetten :).

    @duivestein het is een heel valide vraag en hoewel ik denk dat veel dingen leuker en beter worden door meer te delen, zit er ook een grens aan. Echter de vraag is wie deze grens stelt, is dat de gebruiker die moet na gaan denken wanneer hij wel of niet denkt (dat wil FB niet, het moet frictionless zijn) of FB die filtert? Zelf denk ik dat het uiteindelijk de app makers zijn die ervoor moeten zorgen dat de frictionless sharing meaningful is, tuurlijk kan je alles delen, maar wat zijjn de dingen die echt belangrijk zijn.


    @jj als je niet betaald voor het product dan is de kans groot dat je zelf het product bent. Als er een exodus plaats moet vinden dan is dat nu, want met de toevoeging van timeline is jezelf verwijderen van FB een stuk moeilijker geworden, het is niet meer zomaar een profiel, het is letterlijk een tijdlijn van je leven, voor sommigen zal het verwijderen van een account bijna gelijk staan aan het verbranden van herinneringen. Is dat een goed ding? Dat ligt er mijn inziens aan hoeveel controle je hebt over je gegevens.

    geplaatst op
  • Facebook als het nieuwe Big Brother Is Watching You...

    geplaatst op
  • Ik wil private blijven te veel slechten dingen meegemaakt

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.