Nike Mag 2011: Product placement met grote visie

Nike Mag 2011: Product placement met grote visie
, Rodesk
@laurensbx

Wat ooit startte als een futuristisch staaltje schoenontwerp voor Hollywood, is uitgegroeid tot een mythe en nu eindelijk beschikbaar gekomen voor het grote publiek. Nike heeft in samenwerking met de Michael J. Fox Foundation de future-shoe uit de film Back to the Future II als replica uitgebracht om geld op te halen voor de Parkinson stichting van de hoofdrolspeler.

In 1989 werd Nike gevraagd een toekomst-sneaker te maken voor het karakter Marty McFly, gespeeld door Michael J. Fox, die ze in de film ook in de toekomst heeft gedragen. Eindelijk, na 22 jaar wachten, is dit stukje sneaker-history tot leven geroepen in de vorm van de Nike Mag 2011. De schoen heeft vanzelfsprekend verbeterde materialen gekregen en is in een gelimiteerde oplage van 1500 geproduceerd en geveild via eBay. Hieronder de trailer van de actie:

“It features an electroluminescent outsole, space-age materials and a rechargeable internal battery good for 3,000 hours. And while they are not recommended for playing sports, these highly limited shoes will very likely command attention wherever they are worn.”

Historie

De schoen is destijds ontworpen door Tinker Hatfield, voor vele van jullie vast een onbekende, maar inmiddels uitgegroeid tot de meest toonaangevende ontwerper binnen Nike. Hij is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de eerste Nike schoen met visible Air-unit (de start van een revolutie), en heeft het succes van de Jordan lijn gestalte gegeven. De ontwerper zelf legt in deze video nog even zelf uit hoe het proces naar deze release is doorlopen.
Niet alleen in de sneaker subcultuur is de schoen een fenomeen en de afgelopen week een trending topic. Ook op verschillende techblogs is er over geschreven en de hoofdrolspeler Michael J. Fox brengt met deze actie zijn stichting onder de aandacht. In deze persoonlijke boodschap vertelt hij over de schrijnende ziekte die hem ook heeft gegrepen, en steekt daarmee de hele Parkinson gemeenschap een hart onder de riem.

De facts

Goed, maar wat levert dat nou op zul je denken, zo’n oud model opnieuw uitbrengen? Er werden 1500 paar van de 2011 Nike MAG’s geveild op eBay, beschikbaar gesteld in een speciale eBay’s Vault. De actieperiode liep van 8 september tot 18 september. In totaal over de 10 dagen genomen zijn er 1500 paar verkocht tegen een totale verkoopprijs van $5.695.190,53. Er werd meer dan 38.000 keer geboden en de hoogste prijs die voor één paar van deze nostalgische schoentjes werd betaald is $9.959,-. Een behoorlijk lucratieve actie voor de Michael J. Fox Foundation en eBay, wat met deze cijfers misschien wel is uitgegroeid tot de grootste eBay liefdadigheidsveilingen ooit ondernomen. Hieronder een tabel met de prijzen van de sneaker over 10 dagen genomen, per maat weergegeven.


Bron: Sneakernews

Deze actie toont mooi aan hoe je de vraag van een subcultuur, in dit geval sneakerfreaks, op een fantastische manier kunt beantwoorden. In de afgelopen jaren zin er al meerdere ‘McFly’ colorways van verschillende modellen van Nike uitgekomen, die keer op keer een verkoopsucces werden. Dat schreeuwde natuurlijk om een echte replica, waarvan vanzelfsprekend was verwacht dat die in 2015 (zoals in de film) pas echt uit zou komen. Toch is de replica van deze Back to the Future II schoen een epische kroon op de serie, met een maatschappelijke belofte die is vervuld door de acteur zelf. Een vernuftig idee uit de jaren ’80 waar de mythe van deze schoen is ontstaan, is uitgegroeid tot een mooie product placement case met een visie die na 22 jaar meer dan succesvol is benut.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Werkelijk briljante actie...

    Stiekem wil ik ook wel een paar. :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.