Crowdsourcing tegen Aids. De gamification van de farmacie!

21 september 2011, 12:00

57.000 gamers hebben samen meegewerkt aan een project waardoor wetenschappers een stap verder in de ontwikkeling van een medicijn tegen aids zijn gekomen. Klinkt als science-fiction? Klinkt als een broodje aap verhaal? Toch is het waar. Gamers hebben in drie weken tijd een oplossing gevonden waar wetenschappers al tien jaar mee bezig zijn. De gamification van de farmacie is een feit!

Het concept

Wetenschappers weten dat er een Enzym is dat er voor zorgt dat aids kan groeien en overleven in het menselijk lichaam. Om aids aan te pakken is het voor de wetenschappers van belang dat zij dit enzym kunnen blokkeren. Om dat te kunnen doen moeten de wetenschappers inzicht hebben in de structuur van het enzym. En daar zit nu juist de crux. Computers blijken nog niet in staat te zijn dit te kunnen bepalen. Computers kunnen nog niet zo goed als mensen patronen herkennen. Een van de knappe koppen heeft toen bedacht om hier crowdsourcing voor in te zetten, maar dan op een heel moderne manier. Namelijk via gamification.

Gamification van de farmacie.

Het spel is zo opgezet dat je geen kennis van biologie of medische wetenschap hoeft te hebben. In het spel, genaamd Fold-it, werk je in een spelomgeving aan modellen van stofjes. De computer helpt erbij en jij als gamer helpt steeds verder aan het uitwerken van de modellen. De wetenschappers achter het project gebruiken de resultaten van de gamers weer om het spel verder aan te passen. De gamers konden daarmee steeds beter naar de oplossing toe werken.

Het resultaat.

Binnen drie weken kwam er een oplossing uit die de wetenschappers zochten. Ze hebben nu, dankzij 57.000 gamers, een duidelijk beeld van de structuur van het enzym. Als extra resultaat hebben ze ook al delen ontdekt op het enzym waar medicijnen mogelijk het beste effect zullen hebben.

Dit is zo gaaf!

Ook al gaat de medische wetenschap de meesten van ons ons boven het hoofd, dit is gewoon fantastisch. Dit soort projecten met zulke resultaten maken mij heel erg blij.

Als dit al werkt, wat kunnen we in de nabije toekomst nog meer voor problemen oplossen met de crowd? Ik denk dat de mogelijkheden enorm zijn.

Als je het volledige onderzoeksrapport wilt en kunt lezen, je vindt het hier .

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing mbv AI.. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Tim Meuleman

    Las het ook inderdaad. Het gaat zo echt de goede kant op als het aankomt op crowdsourcing in relatie tot wereldproblematiek! Onlangs werd zo ook bekend gemaakt dat GE 100 miljoen dollar aan open innovatie gaat besteden, om zo het borstkanker domein te helpen…

    Ben benieuwd waar de volgende stappen met gamification heen gaan. Goed dat je erover blogt!


    21 september 2011 om 19:00
    paulvandertorre

    Wow, wat ontzettend tof! De afgelopen weken dacht ik dat het de hele andere kant op zou gaan met het schrijven van een troonrede door de crowd, en het maken van een film..met-de-crowd.. Dit is inderdaad een heel mooi initiatief, op deze manier zijn de mogelijkheden eindeloos! Misschien leuk om een troonrede of een film te produceren, samen met de crowd.


    22 september 2011 om 05:55
    Martijn Bloksma

    Wat super gaaf! Heel slim van die wetenschapper om het “uit handen” te geven. Kan me voorstellen dat er toch een drempel van trots en vertrouwen overwonnen is om dit aan te durven.


    22 september 2011 om 06:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!