Google neemt Zagat over voor lokale content

Google neemt Zagat over voor lokale content
, inBeacon
@remcobron

Google heeft gisteren de overname van Zagat bekend gemaakt voor een onbekend bedrag. Marissa Mayer (VP Local, Maps and Location Services) kondigde op het Google blog aan dat Zagat een hoeksteen wordt van de lokale informatie die Google aan gebruikers gaat bieden. Mayer ging behalve integratie met Google Maps er verder niet op in waar en hoe Google de informatie van Zagat nog meer voor gaat. Genoeg ruimte voor speculatie dus.

Zagat wie?

Even een stap terug voor iedereen die niet bekend is met Zagat. 32 jaar geleden is Zagat begonnen met het uitbrengen van gidsen met restaurant en hotel beoordelingen in grote Amerikaanse steden vergelijkbaar met Michelin in Europa. In de loop der jaren is Zagat in Amerika uitgegroeid tot een vertrouwde institutie voor ratings.

Ondanks dat Zagat altijd aan de papieren versie heeft vastgehouden hebben ze de slag naar online niet gemist. Zagat.com is het beste vergelijkbaar met iens.nl: iedereen kan restaurants en hotels beoordelen en Zagat verzamelt aggregeert reviews en ratings van andere sites. Verder hebben ze een vernuftige app waarmee je behalve alle ratings kan opzoeken ook met augumented reality langs restaurants kan lopen om direct te zien hoe goed ze beoordeeld zijn.

Wat gaat Google doen?

Google kondigt aan Zagat ratings in Google Maps te gaan integreren, maar dat is slechts een eerste kleine stap. Het is logisch dat Google in de zoekresultaten direct Zagat ratings gaat tonen. De kans is ook groot dat de +1 zoals we die van Google+ kennen wordt geïntegreerd in Zagat.

Daarnaast is er genoeg ruimte voor uitbreiding; Zagat is momenteel alleen beschikbaar in de grotere steden. Een bedrijf als Google stuurt een Streetview team naar de Amazon…gewoon omdat het kan. Het is dus vrijwel zeker dat ze de dekking van Zagat radicaal gaan uitbreiden in Amerika en internationaal. Of Zagat een betaalde dienst blijft valt te betwijfelen omdat Google dit soort diensten over het algemeen gratis aanbiedt. De vraag is ook of Google wel zin heeft om de in Amerika befaamde papieren gids te blijven drukken…daar kunnen ze immers geen Adwords in kwijt.

Yelp

Google had vorig jaar al het oog laten vallen op ratings site Yelp die destijds een bod van $500 miljoen afsloegen. Met de overname van Zagat wordt Google een direct concurrent van Yelp.

De Google Local puzzel

Marissa Mayer noemt Zagat een hoeksteen, maar eigenlijk is het meer een puzzelstuk in de local strategie. Google wil de markt voor lokale informatie gaan beheersen. Waar je ook bent ter wereld; Google wil via mobiele apparaten je zo goed mogelijk informeren wat er om je heen te vinden is.

De ratings en reviews van Zagat gaan hier een grote rol in spelen. Daarnaast zijn ze Groupon concurrent Google Offers ook verder aan het uitbreiden over Amerika waarmee ook lokale aanbiedingen via Google local beschikbaar worden. De vraag is wie of wat het volgende puzzelstukje in de Google local strategie gaat worden…Foursquare misschien?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • IENS next? ben benieuwd. wordt niet veel lokaler dan IENS.

    geplaatst op
  • @Saskia: Ik denk niet dat Google Iens zou willen overnemen...maar denk wel dat Iens er met Zagat er ook in Nederland een concurrent bijkrijgt.

    geplaatst op
  • Vergis je overigens niet in de waarde van de aankoop van de mensen en de technieken. De hoeveelheid kennis die daar zit kan Google goed gebruiken. Als het goed is gaat Google Zagat inzetten niet alleen als onderdeel van maps, maar mogelijk als core voor alle reviews. En reviews is nou net een onderdeel waar Google nogal wat moeite mee heeft op het moment.

    Google koopt nooit alleen een product voor het product. Vandaar de 'hoeksteen'.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.