Volgens onderzoek (enquête, N=6.295) van Gartner zijn steeds meer consumenten moe van alle sociale media. Gartner zelf geeft hier bij aan dat ’ there are signs of maturity in the social media market’. In het onderzoek werd gevraagd naar het social media gebruik en hun houding ten opzichte van de diverse sociale media. Het doel van het onderzoek dat in 11 landen werd gehouden, was het vaststellen van (inter)nationale trends. In het onderzoek geeft 24 procent van de consumenten aan minder gebruik te maken van sociale media dan voorheen.
Over het algemeen zijn consumenten nog steeds erg enthousiast over sociale media, zegt Charlotte Patrick, analist bij Gartner. Vooral tieners en twintigers geven aan dat hun gebruik toeneemt. Totaal zegt 37 procent van de respondenten sociale media meer te gebruiken dan toen ze eraan begonnen. Deze respondenten zijn vaker jong en weten veel van techniek.
De andere kant van het spectrum zegt echter dat consumenten juist minder gebruik maken van sociale media. Bijna een op de vier (24 procent) respondenten zegt hun favoriete sociale medium minder te gebruiken dan doen ze zich ervoor aanmeldden. Deze respondenten neigen er naar een vrij praktische instelling te hebben als het aankomt op technologie.
Brian Blau, research director van Gartner:
“The trend shows some social media fatigue among early adopters, and the fact that 31 percent of Aspirers [younger, more mobile, brand-conscious consumers] indicated that they were getting bored with their social network is a situation that social media providers should monitor, as they will need to innovate and diversify to keep consumer attention. Branded content needs to be kept fresh and must be able to capture people’s attention instantly. The new generation of consumers is restless and short on attention span, and a lot of creativity is needed to make a meaningful impact.”
Mogelijke oorzaken is online privacy, 33 procent (voornamelijk de ouderen onder ons) geeft aan hier bezorgd om te zijn. Vanuit een geografisch oogpunt bevinden consumenten die social media minder gebruiken zich vaker in volwassen markten, zoals de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Japan (en vrij extrapolerend ook Nederland). De meer enthousiaste consumenten bevinden zich o.a. in Italië en Zuid-Korea.
Wat moeten we met deze informatie? Is dit erg? Nee, ik denk het niet. At some point zagen we dit natuurlijk aankomen. De markt begint heel lichtjes volwassen te worden. Daarmee zal ook de strategie van bedrijven volwassener (moeten) worden. Niet meer aan social media doen vanwege de hype, maar omdat het past binnen de strategie, op een wijze die past bij de identiteit van het merk. Wat denk jij?