Consumenten zijn social media moe

22 augustus 2011, 11:46

Volgens onderzoek (enquête, N=6.295) van Gartner zijn steeds meer consumenten moe van alle sociale media. Gartner zelf geeft hier bij aan dat ’ there are signs of maturity in the social media market’. In het onderzoek werd gevraagd naar het social media gebruik en hun houding ten opzichte van de diverse sociale media. Het doel van het onderzoek dat in 11 landen werd gehouden, was het vaststellen van (inter)nationale trends. In het onderzoek geeft 24 procent van de consumenten aan minder gebruik te maken van sociale media dan voorheen.

Over het algemeen zijn consumenten nog steeds erg enthousiast over sociale media, zegt Charlotte Patrick, analist bij Gartner. Vooral tieners en twintigers geven aan dat hun gebruik toeneemt. Totaal zegt 37 procent van de respondenten sociale media meer te gebruiken dan toen ze eraan begonnen. Deze respondenten zijn vaker jong en weten veel van techniek.

De andere kant van het spectrum zegt echter dat consumenten juist minder gebruik maken van sociale media. Bijna een op de vier (24 procent) respondenten zegt hun favoriete sociale medium minder te gebruiken dan doen ze zich ervoor aanmeldden. Deze respondenten neigen er naar een vrij praktische instelling te hebben als het aankomt op technologie.

Brian Blau, research director van Gartner:

“The trend shows some social media fatigue among early adopters, and the fact that 31 percent of Aspirers [younger, more mobile, brand-conscious consumers] indicated that they were getting bored with their social network is a situation that social media providers should monitor, as they will need to innovate and diversify to keep consumer attention. Branded content needs to be kept fresh and must be able to capture people’s attention instantly. The new generation of consumers is restless and short on attention span, and a lot of creativity is needed to make a meaningful impact.”

Mogelijke oorzaken is online privacy, 33 procent (voornamelijk de ouderen onder ons) geeft aan hier bezorgd om te zijn. Vanuit een geografisch oogpunt bevinden consumenten die social media minder gebruiken zich vaker in volwassen markten, zoals de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Japan (en vrij extrapolerend ook Nederland). De meer enthousiaste consumenten bevinden zich o.a. in Italië en Zuid-Korea.

Wat moeten we met deze informatie? Is dit erg? Nee, ik denk het niet. At some point zagen we dit natuurlijk aankomen. De markt begint heel lichtjes volwassen te worden. Daarmee zal ook de strategie van bedrijven volwassener (moeten) worden. Niet meer aan social media doen vanwege de hype, maar omdat het past binnen de strategie, op een wijze die past bij de identiteit van het merk. Wat denk jij?

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Wouter Wijma

    leuk verhaal


    22 augustus 2011 om 18:52
    Willem

    gaaf


    22 augustus 2011 om 18:53
    Bart

    Dito


    23 augustus 2011 om 04:33
    Jeroen

    Ik denk dat het op dit moment allemaal wel mee valt. Het rapport laat ook zien dat in sommige gebieden het gebruik juist stijgend is. Daarnaast gaat het om het gebruik van hun favoriete social media. Dit zegt dan ook nog niks over het totale gebruik van social media.


    23 augustus 2011 om 04:58
    Gerard

    Er komt natuurlijk een omslagpunt. De jongeren van nu zijn straks de 35+ ers. Zij zullen sociale media blijven gebruiken. Het is logisch dat actieve deelname minder wordt.

    Idd is het voor bedrijven erg belangrijk na te denken waarom en hoe zij social media moeten integreren in hun strategie. Meedoen met een hype is niet altijd de beste optie


    23 augustus 2011 om 05:21
    Bas Janssen

    Volgens mij komen er nog wel een paar grote spelers bij. Denk hierbij aan Google die al druk bezig is, maar ook aan Apple die waarschijnlijk de iTunesstore/Appstore/iCloud ‘sociaal’ gaat koppelen. Ook verwacht ik dat Spotify en Soundcloud een graantje weten mee te pikken in de nadere toekomst. Dit zal ongetwijfeld veroorzaken dat Facebook (hyves heeft zowiezo al een probleem) meer onder druk komt te staan. Facebook geeft zo’n massaal gevoel. Daarnaast inderdaad de ‘privacyissue’ en spam. Ook de gunfactor zal denk ik in de nadere toekomst Facebook parten gaan spelen…. Dit is puur mijn gevoel van wat ik denk dat in de lucht hangt en TOTAAL niet met gedegen onderzoek onderbouwt 🙂


    23 augustus 2011 om 06:02
    robert

    Duur rapportje, 2500 euro. Maar ben eigenlijk geinteresseerd in grafieken met curves, heeft iemand (Kaj?) die hier zelf onderzoek naar gedana heeft, toevallig meer grafsiche info, die niet 2500 euro kost??


    29 augustus 2011 om 06:24
    Rutger

    Ik denk niet dat mensen Social media moe worden maar dat ze moe worden van de grote hoeveelheid aan social media sites. Als werkgever heb ik sinds enkele weken het personeel al op de hoogte gesteld dat het onder werktijd open hebben, bewerken of lezen van dit soort sites kan leiden tot ontslag.

    Heel vermoeiend namelijk voor werkgevers met 20 man personeel die gemiddeld 2 uur per dag hun fcebook en andere rommel zitten bij te werken onder het mom van sociale media.

    Maar om het te leren kennen heb ik ook maar een facebook aangemaakt en net wat ik dacht: alleen maar onzinnige meldingen van ”vrienden” die mij laten weten dat ze energie of uranium nodig hebben voor het een of andere spel en melding van mensen die het belangrijk vinden om anderen te laten weten wanneer en hoelang ze het toilet bezoeken 🙂

    Niet mijn ding en dan heb ik het nog niet eens over het volslagen gebrek aan privacy

    Rutger


    29 augustus 2011 om 06:28
    Mirella van de Bunte

    Dat de volwassenheidsfase van social media is ingetreden is toch prima? Een fase waarin bedrijven het een plek hebben gegegeven, beleid hebben geformuleerd met bijbehorende budgetten en verantwoordelijkheden. Er ontstaan stabiele partners, een goed concurrentieveld en nieuwkomers en verdergaande innovatie lijkt me zowel prettig als noodzakelijk. Ik vind dus ‘moeheid’ wat negatief klinken als header van het artikel, social media ‘gesettled’ of ‘de hype voorbij’ lijkt klinkt al beter.


    29 augustus 2011 om 08:08
    EindelijkEigenBaas

    Ik ben het eens met Rutger, die stelt dat mensen moe worden van het grote aanbod van social media. Op zich is het fenomeen social media als communicatiemiddel denk ik niet meer weg te denken uit onze internet gedreven samenleving. Het heeft de manier waarop wij invloed kunnen hebben op wat er op internet staat dermate beinvloed, dat dit niet meer omkeerbaar is naar mijn mening. Dus we zijn nog lang niet soacialmedia moe, maar eerder moe van de hoeveelheid social media.

    Kijk eens naar Google+. Groeide in de eerste maand/twee maanden sneller dan alle voorgaande platformen bij de start naar 25 miljoen gebruikers of zo, maar de groei is er wel een beetje uit…. Te veel van hetzelfde???

    De titel van dit artikel ‘consumenten zijn socal media moe’ is vind ik, wel een beetje te algemeen gesteld. Beter zou zijn geweest ‘Consumenten worden moe van al die verschillende social media’ .

    groet,

    Jaap Schuddeboom


    29 augustus 2011 om 10:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!