McKinsey: De werkelijke waarde van zoekmachines en de rol van Social Media

McKinsey: De werkelijke waarde van zoekmachines en de rol van Social Media

De werkelijke waarde van zoekmachines is nog veelal onbekend en vooral gebaseerd op ruwe berekeningen. Een nieuw uitgebreid onderzoek van McKinsey The impact of Internet technologies: Search (PDF) geeft meer inzicht in zoekmachines en de waarde die ze creëren. Zo wordt de waarde van zoekmachine activiteiten en de daarmee gepaarde omzet geschat op $780 miljard in 2009, op basis hiervan is iedere zoekopdracht $50 cent waard. In de vijf landen waar het onderzoek plaatsvond (Brazilië, VS, Frankrijk, India en Duitsland) ondervonden personen profijt in productiviteit door zoekmachine gebruik, doordat ze sneller toegang hadden tot de benodigde –relevante- informatie. Dit liep op tot $117 miljard. Daarnaast is de long-tail retail in opmars doordat consumenten effectief toegang krijgen tot specialistische product segmenten.

McKinsey heeft negen bronnen van zoekmachine waarde geïdentificeerd:

De volgende afbeelding zet bovenstaande waarde af tegen de soort organisatie.

 

De toekomst van zoekmachines

McKinsey geeft aan dat de toekomst voor zoekmachines moeilijk te voorspellen is, maar dat de waarde zal groeien omdat we er steeds meer op vertrouwen. Zoekmachine technologie bevindt zich nog in een vroeg stadium, denk bijvoorbeeld aan video- en image search die nog erg afhankelijk zijn van zoekwoorden. De grootste uitdaging volgens McKinsey is de groeiende hoeveelheid aan online content. Een ander onderzoek wijst uit dat de hoeveelheid digitale informatie met een factor 44 gaat groeien (van ’09 tot ’20).

Social Media

Online content groeit mede door het intensieve social media gebruik. De term “Social Search” begon in 2004 op te duiken om User Generated Content zoekbaar te maken. Gebruikers navigeren in toenemende mate door middel van links die zij vinden op hun sociale netwerken. Dit gaat ten koste van bookmarking websites, search toolbars en portals.

Real-time communicatie, het mobiele Web en de zogenaamde Activity Streams zijn drie ontwikkelingen die de behoefte aan geavanceerde zoekmachine technologieën vergroten. Snelheid, relevantie en contextueel inzicht (tijd, apparaat, content) zijn daarbij key.

Welke resultaten uit het onderzoek vonden jullie interessant?

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Keer op keer worden zoekmachines als waardevol bewezen en nog steeds geeft heel adverterend 80% van het budget uit aan 20% van de klikdistributie als we de cijfers moeten geloven, omdat ze het kanaal nog steeds niet goed begrijpen. Ik ben vooral ook heel benieuwd hoe erg dit overeind blijft staan in de mix/attributie want daarin zit search veelal aan het begin(informatief) en einde (transactie), waarbij toch de adwords ingezet worden tot de actie.

    geplaatst op
  • "ondervonden personen profijt in productiviteit door zoekmachine gebruik, doordat ze sneller toegang hadden tot de benodigde –relevante- informatie."

    Als PR-adviseur voor een personenzoekmachine stemt mij dat erg vrolijk, maar als ik je blog zo lees is ook de grootste uitdaging van zoekmachines het vertrouwen. Ik merk dat al meer en meer dat mensen zoekmachines als het internet zelf zijn gaan beschouwen, en dat zij zoekmachines niet zijn als een methode om informatie te ontsluiten, maar als een plek waar hun gegevens 'zomaar' worden 'gepubliceerd'.

    Of dat ze zeggen: ja maar deze zoekopdracht klopt niet want op niet alle foto's sta ik zelf, terwijl ze niet begrijpen dat zoekmachinetechnologie nog in de kinderschoenen staat. Aan de ene kant willen mensen dus al facial recognition, maar stel dat dát zomaar van de ene op de andere dag wordt ingevoerd, dan heb je de poppen aan het dansen!

    Bedankt voor het delen Gianluigi, zeer nuttig rapport!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.