The Next Web start gaming tak

27 juli 2011, 12:00

The Next Web Media groeit flink. Het in Nederland gesitueerde platform heeft inmiddels 29 mensen in dienst. Vandaag kondigt The Next Web aan een speciale gaming divisie te beginnen. Een klein team dat zich richt op het ontwikkelen van online en mobiele games die offline impact hebben. Daarnaast heeft het direct een eerste titel bekend gemaakt; SquadCoach, een gratis online voetbal management spel gebaseerd op de echte competitie.

Naast de blog thenextweb.com, events, labs (o.a. TwitterCounter, SocialStatistics) komt er nu dus een gaming tak bij, onder de naam van TNW Gaming. “Onze interesse gaat vooral uit naar gaming applicaties die zowel een online als een offline component hebben. We willen met een compact team een aantal dingen uitproberen en daaruit zouden twee tot drie titels moeten komen in de eerste 18 maanden” aldus mede oprichter Boris Veldhuijzen van Zanten.

Eerste game titel: SquadCoach

De eerste titel is dus een gratis online voetbal management game. Met SquadCoach stel je elke week een team op gebaseerd op de echte competitie. Alle coaches spelen mee in een eigen vriendenleague. Patrick de Laive is blij met SquadCoach; “De voetbal wereld is gigantisch, maar het lijkt wel of de innovatie heeft stilgestaan in vergelijking met andere sectoren. Zowel in de game play als in de opzet van de zogenaamde fantasy football spellen valt veel te verbeteren. SquadCoach is een spel wat elke voetballiefhebber aan zal spreken en het kijken van Studio Sport een stuk leuker maakt. Dit stond al jaren op mijn verlanglijst om aan te pakken.”

Facebook als platform

SquadCoach is gratis te spelen via de website, vanaf elke mobiele telefoon maar ook op Facebook als een Facebook game. Voetbal is oorlog, SquadCoach speel je daarom tegen je vrienden. De keuze om het spel niet per se af te laten spelen op de eigen website is hieraan gelieerd. Patrick de Laive legt uit: “Het gaat erom dat men het spel speelt, of dat nou op facebook gebeurd of op onze website maakt ons niet uit. SquadCoach is overigens een onafhankelijk platform, aanmelden kan via Facebook, maar ook via Twitter, Hyves of heel old school met een email adres. Iedereen kan tegen zijn eigen vrienden spelen, ongeacht het sociale netwerk waar men lid van is.”

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    BasvdBeld

    Ben toch best wel onder de indruk van hoe die gasten gewoon blijven knallen hoor, mooi om te zien.


    16 augustus 2011 om 10:15
    DannyOosterveer

    Yes, dat doen ze goed. Inmiddels is voor de eerste game SquadCoach een strategische samenwerking aangegaan VoetbalPrimeur.nl.


    18 augustus 2011 om 10:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!