• Mobile
    wordt gesponsord door

Why Instagram rules

Why Instagram rules

Wie een beetje actief is op platformen als Twitter, Facebook en Flickr moet ze vroeg of laat een keer voorbij hebben zien komen: Instagram-foto’s. Het mobiele platform voor het delen van foto’s had binnen negen maanden na lancering al 5.000.000 gebruikers. Ter vergelijking: zowel Twitter als Facebook hadden er binnen dezelfde periode niet meer dan 1.000.000. Uiteraard lift Instagram min of meer mee op het succes van Facebook en Twitter, maar toch: Instagram kent een opvallend snelle groei in zijn eerste kwartalen. En dat allemaal met slechts vier werknemers in dienst. Ik ben zelf een actief gebruiker en krijg regelmatig vragen over het hoe, wat en waarom van Instagram. Een mooie aanleiding om er eens een blogpost aan te wijden: wat zijn de belangrijkste functies, wat is de mechaniek en hoe kun je het inzetten?

Veel mensen gebruiken Instagram vooral voor het toevoegen van een kekke filter of een dito effect aan eigen genomen foto’s. Deze kiekjes krijgen zo een net wat hippere uitstraling. Vervolgens zijn ze met een simpele handeling gemakkelijk te delen met vrienden en kennissen via sociale platformen.

Sociaal platform

Toch ontdekken steeds meer mensen dat Instagram eigenlijk een sociaal platform op zich is. Een platform met veel vergelijkbare functies als bijvoorbeeld Twitter. Je kunt mensen volgen en je kunt gevolgd worden. Alleen post je foto’s in plaats van korte, tekstuele updates. Deze kun je al dan niet voorzien van een gevat bijschrift. Alle foto’s verschijnen in een tijdslijn, zoals we die ook kennen van andere platformen. Uiteraard zijn deze foto’s te waarderen (like!) en kun je een reactie achterlaten. In de bijschriften of in de reacties benoem je andere gebruikers (@-mention) en het gebruik van (hash)tags werkt op precies dezelfde manier als op Twitter. Anders dan bij Twitter, kent Instagram een onderdeel ‘popular’. Dit bevat de populairste (en/dus mooie) bijdragen van Instagrammers wereldwijd. Een praktische manier om nieuwe, getalenteerde (amateur)fotografen te ontdekken, om te volgen.

Zoals je kunt zien (screenshots onder en boven), is de interface en techniek achter Instagram vrij simpel, duidelijk en herkenbaar. Toch heeft het platform in mijn ogen qua gebruik enkele grote voordelen ten opzichte van sommige andere sociale platformen. De eerste is vrij voor de hand liggend: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dit mag dan een cliché zijn, maar Instagram bevestigt dit eens te meer. Zeker voor visueel ingestelde personen (zoals ondergetekende) zijn de foto-updates een plezierige afwisseling bij de tekstuele content die je vooral op (micro)blogs ziet. Bovendien: je neemt (letterlijk) een kijkje in iemands leven en werken en krijgt daardoor een veel completer beeld van iemand. Het effect van ‘engagement’ is zo vele malen sterker. Het zal je in ieder geval niet snel gebeuren dat je een Instagrammer in real life niet herkent. Iets wat bij Twitter nog wel eens gebeurt.

Instagram voor marketing/pr?

Als ik vanuit mijn vakgebied naar Instagram kijk, zie ik aan de ene kant veel interessante toepassingen. Anderzijds ben ik ook huiverig; Instagram is op dit moment nog heerlijk ‘onvervuild’ en zonder veel commerciële boodschappen. Toch zijn er al een handjevol grote bedrijven die op Instagram de gulden middenweg hebben weten te vinden, bijvoorbeeld Red Bull, Gucci, Levi’s en Starbucks. Instagram biedt bedrijven en/of vertegenwoordigers van bedrijven vooral kansen op het gebied van transparantie. Bijvoorbeeld door evenementen, productlanceringen en andere activiteiten van mooie beelden en sneak-peeks te voorzien of foto-wedstrijden te organiseren. Of door fans een kijkje te gunnen bij de mensen achter het logo.

Contentstrategie

Het medium is uitermate geschikt voor personal branding, vooral als je het integreert in je digitale voetafdruk. Met name de mensen en bedrijven die een (soort van) contentstrategie hanteren, winnen in rap tempo aan populariteit op Instagram. De eerder genoemde bedrijven zijn hier een voorbeeld van. Als individu kun je echter ook een contentstrategie hanteren. Zo plaats ik zelf elke morgen een #goedemorgen #quote op Instagram (en daarmee ook op Twitter en Facebook). Je creëert hiermee een verwachting bij mensen, waardoor ze terugkeren. Daarnaast is het natuurlijk leuk om de enthousiaste reacties te lezen. Uiteraard is dit slechts een eenvoudige vorm. Het geeft echter wel de toegevoegde waarde van Instagram weer.

Gebruik maken van Instagram kan ook zonder actief deel te nemen.  Volg gewoon eens een aantal actieve gebruikers. Leuke Nederlandse Instagrammers zijn (onder vele anderen) bijvoorbeeld @jeanique, @sabinedewitte, @spems, @sannew en/of @oeufje. Oh, en Anouk Timmerman is via haar weblog bezig met het samenstellen van een top 10 van Nederlandse Instagrammers. Dat houden we even in de gaten, dus.

Show me the tools

Tot slot nog een aantal leuke/nuttige tools, die gebruik maken van de API van Instagram:

• Met InstaFB zet je nieuwe en oude Instagram-foto’s automatisch in een Facebook-album. Wanneer je foto’s op de normale manier via de app deelt, verschijnen deze alleen als post op je wall.
Instawar is een soort HOT or NOT voor Instragram-foto’s. Je krijgt elke keer twee foto’s te zien, waarbij je je voorkeur kan uitspreken. Een leuke manier om nieuwe foto’s en fotografen te ontdekken.
• Via Prinstagram kun je van je Instagram-foto’s stickers, albums, etc. laten maken.
Tweegram is een app waarmee je eenvoudig foto’s met tekst maakt. Ideaal voor quotes en voor tekstwerkers.
Inkstagram is een online tooltje waarmee je makkelijk je foto’s, reacties en contacten kunt beheren.
• Met Statigram kun je allerlei statistieken van jouw content bekijken.

Meer tools zijn hier en hier te vinden. Aanvullende tools, tips en tricks? Laat ze achter in de comments!

Infographic


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Mooi spul, je kunt nu trouwens met Blurb ook fotoboeken maken van je Instragram foto's :)

    geplaatst op
  • Ik mis de link naar de pagina van Playboy. Zie hem wel in de infographic staan? Ben wel benieuwd wat zij er mee dien ;)

    geplaatst op
  • Leuke aanvulling op deze post. In de categorie lijstjes bestaat er inmiddels ook een fotoranking site a la Klout.com! Koppel verschillende fototools en sociale netwerken met Photorank.me.

    geplaatst op
  • Speciaal voor jou, Mark: http://paulford.com/playboy-on-instagram :-)

    geplaatst op
  • @joostgeurtsen dank voor het artikel. Altijd leuk om onze eigen site terug te zien (inkstagram). Er zijn ook wat bekenden die instagram gebruiken. Zoals snoop dogg en Justin Bieber niet te vergeten. De laatste bracht de servers van instagram aan het wankelen afgelopen vrijdag. Ecxuses voor reclame, maar mochten jullie nog suggesties over verbeteringen aan onze site, dan hoor ik het graag.

    geplaatst op
  • @Joost: dank man. Dat is een linkje waar je wat aan hebt ;)

    geplaatst op
  • Zeker pictarine.com eens bekijken. laat je toe om al je foto's vanop instagram, twitter, facebook enz op een plaats te bekijken. Zeer handig als je effectief op verschillende platformen foto's hebt staan!

    geplaatst op
  • In navolging dit artikel: Instagram is nu ook beschikbaar voor non-iPhone via Inkstagram

    geplaatst op
  • Hi Joost. Wilde je even laten weten dat INKstagram van naam veranderd is. Onze nieuwe naam is Ink361.com (Ink Three Sixty One). Zou jij ons kunnen helpen door de link naar Inkstagram aan te passen naar http://ink361.com met als anker Ink361.com. Alvast hartelijk dank en fijne feestdagen gewenst. Groet, Carel van Apeldoorn

    geplaatst op
  • Leuk artikel. Met Stickygram, kan je je Instagrams op koelkast magneten laten printen!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.