Zo luidde de veelbelovende nieuwsbrief van T-mobile. Nieuwsgierigheid dat ik ben, klik ik direct op de link om vervolgens te ontdekken dat de website enkel op een computer werkt. Tot zover het leven van m’n iPhone. Een gemiste kan van T-Mobile om mij weer eens te verrassen?
Natuurlijk laat ik het er niet bij zitten en kruip snel achter mijn laptop. iPhone in de hand, scan ik eerst een QR die op m’n scherm tevoorschijn komt. Ik heb zo snel geen QR-reader bij de hand, dus ik surf op m’n iPhone naar een speciale URL om daar verrast te worden door een 2,5 minuten durend filmpje van een T-Mobile logo. Spannend.
Vervolgens snel weer terug naar de speciale actiepagina van T-Mobile. De webcam aan en ik zit een volle minuut te zwaaien met m’n iPhone in beeld. Niks. Blijkbaar wordt het T-Mobile logo niet herkend. Niks aan de hand, onderaan kan ik ook een voorbeeldvideo bekijken. Nog steeds nieuwsgierig klik ik op de video. Wat gaat mijn iPhone tot leven brengen?
Eén lange promo voor T-Mobile en de iPhone. Visual voicemail, mobiel internet, e-mail, het zijn sinds 2008 mooie tijden. Na één minuut haak ik af met lege handen. Na een rondje Twitter en Facebook blijk ik niet de enige te zijn die licht teleurgesteld is. De #fails vliegen je al om de oren na de eerste tegenvaller. Blijkbaar ben ik de enige geweest die nog de moeite heeft genomen alle stappen op mijn laptop te doorlopen…
Wat kunnen we van deze actie leren?
Hoewel de actie misschien niet helemaal vlekkeloos verloopt, durft T-Mobile wél eens iets nieuws te proberen. En zoals dat gaat wanneer je met je hoofd boven het maaiveld uitkomt, staan we vooraan in de rij er iets van te vinden. Dus, wat vinden we ervan?
Verwachtingen: allereerst het scheppen van verwachtingen. Als iPhone-bezitter lees je je mail natuurlijk veelal mobiel. De titel belooft je iPhone tot leven te brengen, om vervolgens direct de deksel op de neus te krijgen. Wil je mijn iPhone tot leven brengen, zorg dan in ieder geval dat de website het ook doet op de iPhone.
Overdaad: Tegenwoordig kunnen we alles met ons mobiel. Van het scannen van QR codes tot aan het ervaren van augmented reality. Maar je kunt het ook teveel toepassen. Je bent al snel zo’n vijf stappen verder voordat je aan de slag kunt. Door rechtstreeks het T-mobile logo in de nieuwsbrief te plaatsen, had ik er meteen mee achter m’n laptop kunnen gaan zitten.
Relevantie: Waarom wil ik een promotievideo over T-Mobile zien? Natuurlijk waren zij de eerste die de iPhone op de markt brachten, maken ze het mogelijk dat ik overal kan e-mailen of video’s kan bekijken, maar daar betaal ik voor. Ik begrijp dat T-Mobile misschien vaak onder vuur ligt en het imago niet altijd even positief is, maar dat ga je niet verbeteren door heel vaak te roepen dat je heel tof bent.
Beloning: Gedurende de hele actie blijft onduidelijk waarom ik alle stappen moet doorlopen. Wat ga ik krijgen voor mijn inspanningen? Ondertussen draait op de achtergrond alsnog de voorbeeldvideo van T-Mobile in zijn totaliteit. Wat blijkt? Ze bieden de app Repudo gratis aan. Een app die sowieso al gratis wordt aangeboden in de Apple Store.
Wat mij betreft genoeg leerpunten voor een vervolgactie. Of ben ik aan het zeuren en moet ik blij zijn dat T-Mobile eens alle snufjes van QR, augmented reality en een freemium uit de kast haalt?