Breng mijn iPhone tot leven, T-mobile!

21 juli 2011, 09:22

Zo luidde de veelbelovende nieuwsbrief van T-mobile. Nieuwsgierigheid dat ik ben, klik ik direct op de link om vervolgens te ontdekken dat de website enkel op een computer werkt. Tot zover het leven van m’n iPhone. Een gemiste kan van T-Mobile om mij weer eens te verrassen?

Natuurlijk laat ik het er niet bij zitten en kruip snel achter mijn laptop. iPhone in de hand, scan ik eerst een QR die op m’n scherm tevoorschijn komt. Ik heb zo snel geen QR-reader bij de hand, dus ik surf op m’n iPhone naar een speciale URL om daar verrast te worden door een 2,5 minuten durend filmpje van een T-Mobile logo. Spannend.

Vervolgens snel weer terug naar de speciale actiepagina van T-Mobile. De webcam aan en ik zit een volle minuut te zwaaien met m’n iPhone in beeld. Niks. Blijkbaar wordt het T-Mobile logo niet herkend. Niks aan de hand, onderaan kan ik ook een voorbeeldvideo bekijken. Nog steeds nieuwsgierig klik ik op de video. Wat gaat mijn iPhone tot leven brengen?

Eén lange promo voor T-Mobile en de iPhone. Visual voicemail, mobiel internet, e-mail, het zijn sinds 2008 mooie tijden. Na één minuut haak ik af met lege handen. Na een rondje Twitter en Facebook blijk ik niet de enige te zijn die licht teleurgesteld is. De #fails vliegen je al om de oren na de eerste tegenvaller. Blijkbaar ben ik de enige geweest die nog de moeite heeft genomen alle stappen op mijn laptop te doorlopen…

Wat kunnen we van deze actie leren?

Hoewel de actie misschien niet helemaal vlekkeloos verloopt, durft T-Mobile wél eens iets nieuws te proberen. En zoals dat gaat wanneer je met je hoofd boven het maaiveld uitkomt, staan we vooraan in de rij er iets van te vinden. Dus, wat vinden we ervan?

Verwachtingen: allereerst het scheppen van verwachtingen. Als iPhone-bezitter lees je je mail natuurlijk veelal mobiel. De titel belooft je iPhone tot leven te brengen, om vervolgens direct de deksel op de neus te krijgen. Wil je mijn iPhone tot leven brengen, zorg dan in ieder geval dat de website het ook doet op de iPhone.

Overdaad: Tegenwoordig kunnen we alles met ons mobiel. Van het scannen van QR codes tot aan het ervaren van augmented reality. Maar je kunt het ook teveel toepassen. Je bent al snel zo’n vijf stappen verder voordat je aan de slag kunt. Door rechtstreeks het T-mobile logo in de nieuwsbrief te plaatsen, had ik er meteen mee achter m’n laptop kunnen gaan zitten.

Relevantie: Waarom wil ik een promotievideo over T-Mobile zien? Natuurlijk waren zij de eerste die de iPhone op de markt brachten, maken ze het mogelijk dat ik overal kan e-mailen of video’s kan bekijken, maar daar betaal ik voor. Ik begrijp dat T-Mobile misschien vaak onder vuur ligt en het imago niet altijd even positief is, maar dat ga je niet verbeteren door heel vaak te roepen dat je heel tof bent.

Beloning: Gedurende de hele actie blijft onduidelijk waarom ik alle stappen moet doorlopen. Wat ga ik krijgen voor mijn inspanningen? Ondertussen draait op de achtergrond alsnog de voorbeeldvideo van T-Mobile in zijn totaliteit. Wat blijkt? Ze bieden de app Repudo gratis aan. Een app die sowieso al gratis wordt aangeboden in de Apple Store.

Wat mij betreft genoeg leerpunten voor een vervolgactie. Of ben ik aan het zeuren en moet ik blij zijn dat T-Mobile eens alle snufjes van QR, augmented reality en een freemium uit de kast haalt?

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

10 Reacties

    gotgrus

    Wat vreemd, ik heb een totaal andere ervaring. Als ik vanaf mijn iPhone doorklik, krijg ik direct een marker te zien met een heldere uitleg: houd je iPhone met deze marker voor je computer webcam op http://www.t-mobile.nl/2008, dan brengen wij je iPhone tot leven. Vervolgens krijg ik een augmented reality film te zien op mijn monitor, aangestuurd door mijn telefoon. Heb je wel goed gelezen en alle stappen goed doorlopen?

    Ik heb de site nog eens goed bekeken, en daar staan nog 3 duidelijke opties om de marker op je toestel te krijgen: door met je iPhone naar een speciale url te gaan, door met je iPhone een qr-code te scannen en je kunt de marker zelfs printen. Je hebt dus niet perse een qr-scanner nodig. Het kost natuurlijk wat extra stappen als je eerst een qr reader moet downloaden, maar er zijn nog 2 opties waarbij dat niet nodig is. Netjes van T-mobile.

    En in de e-mail stond ook duidelijk dat ik de site vanachter mijn computer moest bekijken. Heb je niet toevallig 2,5 minuut naar de marker video gekeken? Er is volgens mij een marker video gemaakt om ervoor te zorgen dat je iPhone niet vanzelf in de energiestand springt. Want zonder marker op je scherm valt er weinig aan te sturen in een augmented reality film. Ook slim dus van t-moible.

    Ik vind het eigenlijk wel vet gedaan door T-Mobile! Keer wat anders dan een saaie e-mailing.

    Ps. Ik krijg de ene na de andere foutmelding als ik dit bericht probeer te plaatsen? Foutje in je website?


    21 juli 2011 om 13:06
    Eliane

    Heb dit bovenstaande artikel met verbazing gelezen. Verveel je je zo dat je niets anders te doen hebt dan filmpjes kijken en vervolgens kijken of je ze kunt afkatten? Inhoudelijk kloppen zowel je feiten als je beweringen niet.

    Het filmpje is heel interactief, met je muis eroverheen bewegen doet alles in beweging zetten: innovatief, mooie graphics, duidelijke uitleg. En waarschijnlijk de reden dat het niet in een mobiele interface past – of te veel kosten voor het bereik. Fijn dat mijn provider daar ook over nadenkt, in plaats van me KPN-prijzen voor te schotelen.

    Ander puntje: wat verwacht je anders dan een promotiefilmpje van een telecomaanbieder? er worden een aantal nieuwe diensten geintroduceerd. ik ben T-Mobile klant en iphonegebruiker en kende ze nog niet, handig om te weten dus.

    Dan heb je het over een beloning. Serieus, ben je zo geconditioneerd door marketing dat je voor alles een beloning moet hebben? Maar om je gerust te stellen: aan het eind word je uitgenodigd om een gratis app te downloaden.

    Dus als je je zo verveelt… wel blijven opletten. Het filmpje duurt geen 2,5 minuut. Concentratie is een moeilijk dingetje, maar 2 minuten focus is toch nog wel te doen?

    Tip: het is bijna half zes. Ga lekker naar buiten. Breng jezelf tot leven.


    21 juli 2011 om 13:25
    dennisknetemann

    @gotrus Inderdaad, ik heb zojuist weer eens op de nieuwsbrief geklikt vanaf mijn iPhone en ik krijg nu wél direct de marker. Laten we hopen dat T-Mobile na de online reacties op Twitter en Facebook wat aanpassingen heeft gedaan, veel beter!

    Over de marker, zoals deze nu wordt aangeboden – een plaatje op een mobiele webpagina – is natuurlijk top. Ik kreeg ‘m de afgelopen twee dag als 2,5 minuut durend filmpje op m’n iPhone. Dus ja, ik heb ook naar een marker video zitten kijken.

    Vet, natuurlijk, het is weer eens wat anders. Vandaar dat ik dat ook meld. Uitvoering had anders gemogen van mij.

    @Eliane Ik heb enkel mijn ervaring heb opgeschreven met deze actie. Ik ‘kat’ het niet alleen af, maar probeer te bekijken hoe het m.i. anders had gekund. Verder prijs ik T-Mobile wel voor de inzet van nieuwe technieken.

    Over het filmpje: we hebben het duidelijk over andere filmpjes. Ik heb het over een 2,5 minuut durend markervideo. Niets ten nadele van de uiteindelijke film op je scherm: ziet er goed, illustratief en strak uit. De vorm word ik erg blij van! Een promotiefilmpje voorschotelen vind ik wél jammer en een gemiste kans. Daar had meer in verteld kunnen worden: zaken die wél relevant zijn. Als zaken worden gemeld die jou nog niet bekend waren (het kunnen mailen en video’s bekijken), in dat geval top.

    Beloning: Absoluut, wanneer van mij gevraagd wordt allemaal handelingen te verrichten om uiteindelijk een app te kunnen downloaden die sowieso gratis is, dan had het ook gemeld kunnen worden in een nieuwsflits met het linkje. Klaar. In dat geval: een overdaad aan technieken en handelingen.

    Tip: ik neem ‘m ter harte.


    21 juli 2011 om 14:11
    gotgrus

    Dennis, misschien wel zo fair dan om je artikel aan te passen…

    Het wordt flink gedeeld op social media, vooral door mensen die T-mobile weer eens willen bashen.

    Onterecht dus.


    21 juli 2011 om 15:08
    Mathieu

    Ik heb dezelfde ervaringen als Dennis, ik ben zeker geen t-mobile basher, ben al lid sinds de Ben tijd en ondanks dat ik vind dat ze nog steeds veel kunnen verbeteren zoals 3G bereik die op vele plaatsen in Brabant nog steeds slecht is. Ik zal ook wellicht te snel zijn geweest met het kijken naar het bericht maar ik moet Dennis gelijk geven dat het vreemd is dat je niet direct met je iPhone dan zaken goed kunt zien. Op mijn apple liep de site ook slecht en van de mooie dingen die jullie schijnbaar gezien hebben was niets te vinden.

    Kortom ik ga het morgen nog eens proberen maar vind dat zaken, zeker als een groot concern als t-mobile ze weg zet, direct goed moeten werken. Ik geef het nog een tweede kans maar als het niet snel en makkelijk werkt is het jammer en dus naar mijn mening een gemiste kans.


    21 juli 2011 om 20:15
    Farah Wolfswinkel

    Dennis, ik had dezelfde ervaring als jij. Na de foutmelding heb het niet eens geprobeerd vanaf mijn laptop. Wel goed om te horen dat T-Mobile het heeft aangepast.

    Goede tips btw! Vind het juist wel leuk je inzichten te lezen dan alleen maar feiten 🙂

    Een goed idee van Gotgrus je post te refreshen?! Niet iedereen leest de reacties onder je post en deelt/RT nu een verkeerd beeld.


    21 juli 2011 om 21:29
    Peter

    You never get a second chance to make a first impression. Ik heb het er ook bij laten zitten toen ik de link opende op mijn iphone en zag dat het niet met een iphone te zien was… Ben al jarenlang tevreden klant bij T-Mobile (en nog steeds) maar dit vind ik toch echt wel een misser…


    22 juli 2011 om 12:25
    T-mobile klant

    Heeft iemand hier wel eens bedacht dat de eerste twee reacties op het artikel afkomstig kunnen zijn van t-mobile marketeers? Ik paar dingen vallen op:

    – snelheid van reageren op artikel (social media monitoring)

    – frequent gebruik naam T-mobile (track and trace)

    – geen enkele negatieve klank, louter positief

    – voorstel tot herzien tekst van artikel

    Kortom: damage control van de bovenste plank?


    23 juli 2011 om 05:23
    Jeroen

    Als ik het goed begrijp gaat het dus om een promotiefilmpje op je computer dat interactief is omdat je het met je muis kunt laten bewegen, dat tot leven brengen van je iPhone doe je dan weer door dingen te doen die je in het filmpje kunt zien maar die je in drie jaar spelen met je iPhone nog niet ontdekt hebt…. Ahaaa, nu vat ik het ook!! Thumbs up for T-mobile!


    26 juli 2011 om 18:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!