Datamining LinkedIn toont aan dat mannen beter zijn in online netwerken dan vrouwen

22 juni 2011, 14:02

Een paar slimme database query’s van LinkedIn op haar ledenbestand van ruim 100 miljoen leden, toont aan dat mannen beter online kunnen netwerken dan vrouwen.

Om dit te onderzoeken heeft LinkedIn gemeten hoe goed mannen en vrouwen zijn in netwerken. Er is gelet op de verhouding van twee dingen, namelijk: de verhouding van de contacten van mannelijke professionals tegenover die van vrouwelijke professionals, en de verhouding van mannelijke leden op LinkedIn tegenover vrouwelijke leden.

LinkedIn heeft ook gekeken binnen welke bedrijven mannen of juist vrouwen goed netwerken. Voor Nederland is gebleken dat de mannen die werken bij Getronics actievere netwerkers zijn dan de vrouwen die hier werken. Bij werving- en selectiebureau Yacht is dit omgekeerd; de vrouwen zijn hier betere netwerkers dan de mannen.

Vrouwen vinden netwerken intimiderend en geslijm

 "Het hebben van de juiste connecties kan een verschil maken als het gaat om het sluiten van een deal of het werven van nieuwe klanten," aldus Nicole Williams, LinkedIn’s Connection Director . "Vrouwen zijn soms te verlegen om te netwerken, omdat ze het associëren met slijmen of uitdelen van visitekaartjes, terwijl netwerken eigenlijk draait om het opbouwen van relaties voordat je die daadwerkelijk nodig hebt. Netwerken kan intimiderend zijn, daarom zouden vrouwen een site als LinkedIn juist moeten beschouwen als een plek waar ze hun netwerkvaardigheden kunnen ontwikkelen."

Mannen heersen in de cosmeticabranche

Als de onderzoeksdata wordt ingedeeld op basis van sectoren, blijkt dat bijvoorbeeld de cosmeticabranche wereldwijd wordt beschouwd als een vrouwelijke sector, maar volgens LinkedIn-data is dat juist een sector die gedomineerd wordt door mannen. Dit betekent dat ondanks het feit dat er meer vrouwelijke professionals in de cosmeticabranche werken, de mannen in deze sector grotere netwerken hebben. In de landbouw zijn de vrouwelijke professionals juist slimmere netwerkers dan mannen. Volgens LinkedIn komt dit doordat mannen respectievelijk vrouwen in deze sectoren in de minderheid zijn, waardoor ze harder moeten werken om door te dringen.

Top 3 sectoren in Nederland waar vrouwelijke professionals uitblinken in online netwerken:

1. Administratieve sector

2. Juridische sector

3. Overheid

Top 3 sectoren in Nederland waar mannelijke professionals uitblinken in online netwerken:

1. Televisie

2. Marketing en reclame

3. Luxe goederen en sieraden

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Matt

    Die top 3 toont aan waar je de “beste” netwerkers vind, mar het zegt niet dat bijv. landbouw door vrouwen bestuurd wordt. Integendeel, de juiste conslusie is andersom: de beste netwerkers in de landbouw zijn weliswaar vrouwen, maar daar zijn er in de landbouw maar heel weinig van te vinden. De middenmoot wordt gedomineerd door mannen in de landbouw, die dus tezamen de meeste contacten hebben.

    Het artikel hierboven geeft mensen een omgekeerd idee, alsof je in de landbouw niet om een vrouw heen kunt.

    Het is altijd een kunst om data te interpreteren.


    22 juni 2011 om 14:42
    Jan Willem Alphenaar

    @ matt, helemaal waar.

    Volgens mij zijn boeren (landbouwers) voornamelijk op het land bezig. In weer en wind. En als ze niet aan het werk zijn, zijn ze op zoek naar een vrouw.

    Boerinnen daarentegen zijn de hele dag aan het internetten, terwijl manlief de koeien voert.


    22 juni 2011 om 14:46
    Marco Dekkers

    Vanwaar de conclusie dat mannen ‘betere’ netwerkers zijn? Het onderzoek kijkt alleen naar kwantiteit (hoeveel connecties), niet naar kwaliteit (waarde van die connecties, met wie). Dat wij mannen de grootste willen hebben, ik heb het over netwerken, is een bekend gegeven. Maar is meer altijd beter?

    Een ander aspect is dat het aantal connecties niets zegt over de mate van interactie. Voeg je waarde toe en haal je waarde uit je netwerk? Of ben je alleen digitale visitekaartjes aan het verzamelen? Zoals Nicole Williams zegt ‘netwerken draait om het opbouwen van relaties’. Het verzenden of accepteren van een LinkedIn invitation wil nog niet zeggen dat de relatie verder wordt opgebouwd.

    Misschien interessant om dit soort aspecten mee te nemen in vervolgonderzoek?

    Ben overigens erg benieuwd hoe de vrouwelijke lezers over dit onderwerp denken.


    22 juni 2011 om 20:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!