• Mobile
    wordt gesponsord door

ViNT The App Effect: “Apps zijn de nieuwe harddrug”

ViNT The App Effect: “Apps zijn de nieuwe harddrug”

In mijn vorige post hier op Marketingfacts heb ik verslag gedaan van twee sprekers met uiteenlopende visies op “The App Effect.” Daar noemde ik terloops dat er een breed scala aan sprekers aanwezig was. Vandaag doe ik verslag van het algehele beeld van de dag.
Welke mogelijkheden bieden apps, welke kansen laten we liggen? Of is het ‘App Effect’ onderdeel van een veel grotere trend waar we ons bewust van moeten zijn, en dus ook iets mee zouden kunnen?

Menno van Doorn, directeur ViNT (@mennovandoorn) & Michiel Boreel, CTO Sogeti Group (@michielbo)

Michiel begint vol trots met het laten zien van zijn collector’s item The Internet Yellow Pages uit 1995. Vervolgens geeft hij aan dat we tegenwoordig niet meer het aantal websites tellen. Apps zijn ondertussen eigenlijk net zo geïntegreerd in de samenleving dat we ook maar eens moeten stoppen met het aantal apps tellen, claimt Michiel. Hij rond zijn intro af met het statement: “Apps zijn de nieuwe harddrugs van deze eeuw”. Zo concludeert hij uit onderzoek dat stelt dat in 2010 iedereen verslaafd is aan informatie. Dat is geweldig voor ontwikkelaars, mensen trekken je product uit je handen. Menno geeft aan dat het in ieders belang is die verslaving te blijven stimuleren.

Michiel toont ons vervolgens de matrix bovenstaande, die in de loop van de dag meermaals langskomt. De matrix schetst vier toekomstbeelden van onze samenleving. Linksboven zit bijvoorbeeld Wikileaks, terwijl initiatieven als Creative Commons in de rechteronderhoek thuishoren. Ook doet hij even een beknopt onderzoek onder aanwezigen. Na iedereen te laten staan, moeten achtereenvolgens de bezitters van de volgende smartphones gaan zitten; iPhone, Android, Blackberry en Windows Mobile. Oh, en Palm. Er blijft een schattig klein clubje (oude) mannen staan, waarvan een enkeling het aandurft om met een Nokia model te zwaaien. Ondanks dat de gemiddelde leeftijd niet rond de 20 is, is het publiek dus wel duidelijk ‘connected.’

Gerd Leonhard, media futurist (@gleonhard)

Vlak na de start van zijn “The App Economy and the Future of Business” presentatie, knalt Gerd er zijn eerste one-liner uit: “We’re moving into the mobile society.”

Zijn we volgens mij al een paar jaar mee bezig, wel interessant is zijn claim “Facebook credits will soon be the biggest currency after the dollar.” Er volgt een mooie metafoor dat info op Google is als een museum, terwijl doorzoekbare info op twitter enkel real-time is. “You can search for a review of a restaurant and if you go there, the reviewers are still there.”

Hij heeft heel erg veel slides [hij moet er zelfs een aantal overslaan vanwege tijdgebrek], die volstaan met WordArt one-liners die hardop worden voorgelezen;
“Independent will turn into interdependent” - “Engage or be engaged” - “Data is the new Oil” - “TNN (Twitter News Network) will be bigger than CNN in 5 years” - “From broadcast to broadband” - “Disrupt – or be disrupted”

Zijn achterliggende boodschap is echter een belangrijke. Bedrijven moeten hun cultuur aanpassen om de maatschappij bij te benen. “You cannot be independent and be successful,” luister naar je klanten, betrek ze indien mogelijk bij het process. Je kunt in deze tijd niet meer als elitaire entiteit opereren, je moet als bedrijf de transitie “from network to networked” ondergaan. Je zou kunnen zeggen dat bedrijven menselijker moeten gaan worden. Toch ben ik, als wellicht obsessieve tech-trendwatcher, niet helemaal omver geblazen door de media futurist.

Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone NL

Bij deze spreker heb ik van tevoren mijn vraagtekens, maar ik laat me verrassen. Weet wel dat deze man een heel degelijk verhaal moet hebben om niet spreekwoordelijk te worden neergestoken door o.a. Alexander Klöpping straks. Jens gooit kolen op het vuur door vol trots te verkondigen dat hij maandag nog Maxime Verhagen heeft geprobeerd te overtuigen dat de Nederlandse kijk op netneutraliteit niet de juiste is. Dat deze slecht zou zijn voor de consument. Ondertussen weten we dat Maxime zich gelukkig niet heeft laten beïnvloeden.

Volgens Jens zijn er drie use cases voor apps: Connectivity, Entertainment, Productivity. Hier koppelt hij drie van zijn favoriete apps aan: Facebook, Leo Dictionairy, Drinkspiration.

Hij laat ook statistieken van Vodafone gebruikers zien. HTC gebruikers slapen bijvoorbeeld veel korter dan iPhone gebruikers. Hoogtepunt in Twitter verkeer is vlak voor de lunch, bij Facebook ligt dit vlak voor middernacht. Bij deze wil ik dan ook graag iedereen bedanken voor het onbewust toestaan van Deep Packet Inspection; zonder ons had hij nooit deze statistieken kunnen presenteren.

Dan komt het hoge woord eruit; Vodafone voelt zich uitgedaagd door apps zoals Skype en WhatsApp. Waarop een heel verhaal volgt over hoe we momenteel € 30 aan spraak/sms betalen en € 10 aan data. Dit betoog wordt netjes bezegeld met, ik citeer: “Guess what? We’re going to change that [die tarieven dus] around. Power to you!”

Michiel Boreel vraagt na afloop af of hij straks data-abonnementen van € 60+ moet afsluiten. Hij krijgt hier helaas geen eenduidig antwoord op en spreker belandt in een discussie met de host. Even later gaat Michiel zelfs zo ver om de telecomsector te vergelijken met de starre muziekindustrie.

Alexander Klöpping, gadget-nerd, DWDD-er (@AlexanderNL)

Een schattige, bijna knullige opening van deze self-made celebrity. Is heerlijk aan het nerden met het aansluiten van zijn MacBook en stamelt wat dingen in de microfoon. Kijkt meermaals de zaal in om echt te beginnen om vervolgens te ontdekken dat plug X toch in connectie Z in plaats van Y moet. Het hippe [geen sarcasme] houthakkershemd maakt het plaatje compleet. Alexander vertelt over zijn levensloop en voorliefde voor nerdy/geeky dingen. Confronterend dat ik veel van mezelf in Alexander herken.

Alexander loopt vervolgens wat gadgets langs, trends die hij waarneemt, hippe start-ups en andere opmerkelijkheden. 3D printen, uitverkochte hologramconcerten in Japan, GroupOn, kleine kinderen die de TV als touchscreen willen bedienen. Dan volgt er een mooie zinssnede, waar ik volkomen achter sta: “Vroeger gaf je geld, en kreeg je wat je wilde. Nu geef je je privacy, en krijg je wat je wilt.” Hij geeft aan dat het debat over privacy nu toch echt wel een keer tot concrete, maar reële stappen moet leiden vanuit de politiek.

Alexander schuwt er ook niet voor om zich online sterk te uiten over politiek en maatschappij. En dan volgen de onvermijdbare woorden: “…totdat we Vodafone echt de laatste trap geven!” Met een voldane glimlach aanschouwt hij hoe hij het publiek op zijn hand heeft gekregen met deze opmerking.

Van Alexander’s statistieken over social media gebruik onder jongeren, gaan we door naar statistieken over het bedrijfsleven.

Ted Schadler, VP Forrester, co-auteur Empowered (@TedSchadler)

Ted opent met een stukje geschiedenis over de AppStore. Over hoe hij ooit tot de elite behoorde met zijn iPhone en alle 10+ officële Apps. Meer waren er het eerste jaar namelijk nog niet beschikbaar, tot de AppStore open werd gesteld voor ontwikkelaars. En toen kocht iedereen opeens een iPhone, tot de Pizza Boy aan toe. Hoe frustrerend het was dat van de ene op de andere dag Skype op zijn mobiel was geblokkeerd door zijn provider, Vodafone; “There is no technology risk, only business risk.” Mooi ingesprongen op de actualiteiten hier.

De term HERO word erbij gehaald. HERO staat voor Highly Empowered Resourceful Operative. Kort door de bocht omschrijving: ‘Ambassadeur van je bedrijf’. Veel werknemers gebruiken tegenwoordig thuis technologie die superieur is aan wat ze op werk krijgen aangeboden. Ze willen en zullen dit ook gaan gebruiken voor werk omdat het beter is en omdat de werkgever vaak geen goede alternatieven biedt. “Employees master technology at home and then see ways to use it and solve customer and business problems.”  De IT moet dan ook services bouwen en geen aplicaties.

Meermaals tijdens zijn praatje verwijst hij naar zijn eigen boek, Empowered. Zo vaak dat hij op een gegeven moment zelfs aangeeft dat hij zal proberen dit niet meer te doen. Laat toch een beetje een bijsmaak achter helaas, ondanks goede onderbouwing van zijn enthousiaste verhaal. Eindconclusie is dat we dus een cultuurverschuiving nodig hebben om de technologische mogelijkheden bij te benen. HEROes moeten in ieder geval gefaciliteerd worden om het optimale in zichzelf boven te kunnen halen. Als je dit goed doet, zijn dit de mensen die innoveren, leiding en sturing geven en je bedrijf en diensten uit eigen wil gaan promoten. Het ‘App Effect’ in iets bredere zin hier, als in mensen zelf de controle geven; “If you’re not listening, you’re not learning.”

Menno Lanting, auteur Connect en Iedereen CEO (@mlanting)

“Iedereen CEO” staat er op zijn eerste slide. Als dit maar niet nog een pitch voor eigen boek wordt. De term HERO komt al snel weer langs. Direct er achteraan een leuke antagonist; HIPPO, HIghest Paid Person’s Opinion.

Zoals een echte antagonist betaamt staat deze ergerlijk in de weg van de HERO. Daarom moeten we er dus voor zorgen dat we allemaal “onze eigen CEO worden”. Online rating sites, 360 graden feedback, Glassdoor.com, Empire Avenue, allemaal initiatieven passeren de revue waarmee we volgens Menno het heft in eigen handen kunnen nemen. We zijn niet langer afhankelijk van wat er van bovenaf wordt opgelegd, we hebben controle over onszelf.

Één van deze initiatieven vertelt Menno dat zijn dokter Anoniem gemiddeld een 6,2 scoort. Daar is Menno niet heel gerust op, maar ja, wat moet je? Hij is bang voor de dag dat dokter Anoniem hier zelf achter komt…Hij pitcht ook nog ideeën voor apps: een Management-Jargon-vertaal-app die je dan op kan houden en die real-time het geblaat van je baas vertaalt. Of ook geniaal; Meeting Gemist, waar je een beknopt YouTube filmpje van de meeting kan zien met de belangrijkste besluiten. “Vrijwilligers voor het ontwikkelen in de zaal?”

Sander Duivestein, senior analist VINT (@duivestein)

Sander begint met aan te geven dat hij een tegengeluid gaat geven op het enthousiasme dat Alexander heeft richting de nieuwe ontwikkelingen, zeker op het gebied van privacy. Daarna de gebruikelijke anekdote: Sander heeft een memory spelletje gedownload en zijn score wordt binnen een half uur verslagen door zijn dochtertje, een digital native van nog geen vijf. Hierop heeft hij het spel maar verwijderd.

Een typische digital native.

“Data is the new Oil!”, althans, zo lyrisch zijn we tegenwoordig over het verzamelen van data, data, data. Hij laat dit filmpje zien, wat een parodie is op hoe we tegenwoordig innovatie tegenhouden. Onze aandacht is schaars, ons korte termijn geheugen wordt overladen. Ons brein ‘bevriest’ zodra we dan voor een beslissing staan, hoe klein ook. Zie ons geheugen als een spons, hij kan veel opnemen, maar vol = vol. Dit werd bevestigd door een onderzoek dat vlak voor het symposium was gedaan, waarvan de uitkomst was dat iedereen verslaafd is aan apps in 2020.

Conclusie

Dit was een goed verzorgd symposium, met een heerlijke diversiteit aan sprekers. Er lag geen grote nadruk op welke toekomst we met apps tegemoet gaan. Wel op welke invloeden het ‘ver-app-en’ op de mens heeft, hoe we daar zelf mee om moeten gaan en hoe bedrijven die ontwikkeling moeten omarmen in plaats van tegenhouden. Als grote Android-fan vond ik het wel jammer dat de meeste spekers naar de iPhone neigen, maar dat neemt zeker niet weg dat ik heb genoten van de sprekers (met enige uitzondering de CEO van Vodafone). VINT ik leuk! Is dan ook het enige eerlijke oordeel dat ik kan vellen.

Meer foto’s van de dag zijn te vinden op Facebook.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.