Zo meten marketeers de Mobile ROI

9 juni 2011, 05:50

KingFish Media, onder andere bekend van dit gave onderzoek naar hoe marketeers de ROI van hun social media activiteiten meten, heeft een nieuw onderzoek gepubliceerd waarin het wederom marketeers ondervraagt. Dit maal onderzoekt het, in samenwerking met Hubspot, Junta42 en Maxymiser, hoe bedrijven (N=563) de resultaten van hun mobiele marketingactiviteiten meten. Zo blijkt dat een derde van de bedrijven een strategie hebben uitgewerkt voor mobile. Dit percentage ligt een stuk hoger (45 procent) bij grote bedrijven (1000 of meer werknemers) dan bij kleine bedrijven.

Van de bedrijven die geen strategie voor mobile hebben, is 62 procent wel van plan dat in het komende jaar te ontwikkelen.

Over het geheel vindt 42 procent van de bedrijven mobile marketing belangrijk tot heel belangrijk. Ook hier is te zien dat grote bedrijven het belang van mobile marketing meer inzien. Van de bedrijven met meer dan 1000 werknemers vindt 54 procent het belangrijk tot zeer belangrijk. Daarnaast is ook te zien dat B2C bedrijven mobile marketing bovengemiddeld belangrijk vinden (53 procent).

Budgetten

In het marketingbudget wordt er nog niet heel veel vrijgemaakt voor mobile. Volgens KingFish wordt op dit moment gemiddeld 12 procent van het budget besteed aan mobiele activiteiten. Gemiddeld geven geven marketeers in hun voornemens aan dat dit in 2012 op 19 procent zal liggen. 82 procent van de bedrijven zegt dan ook de investeringen in mobile marketing de komende 12 maanden te vergroten.

App vs. mobile website

Verder blijkt dat twee derde van de bedrijven beschikt over een website die is afgestemd op smartphone bezoekers. Daartegenover staat dat 28 procent een native app heeft ontwikkeld. Bijna alle bedrijven (27 procent) die beschikken over een app hebben ook een mobiele website. Het app effect is in deze uitkomsten duidelijk zichtbaar; 43 procent van de bedrijven wil een mobiele applicatie gaan ontwikkelen, 49 procent zowel een app als mobiele site.

Analytics

Bijna 60 procent van de marketeers houden de bezoekers van mobiele apparaten bij, meestal met Google Analytics. Die bedrijven zien dat gemiddeld 8 procent van de mensen de site bezoekt met een mobiel apparaat. En 10 procent gebruik een door het bedrijf ontwikkelde mobiele applicatie.

Android vs. iOS

iPhone is het meest favoriete platform voor het ontwikkelen van een app (75 procent), gevolgd door Android (45 procent), iPad (41 procent) en Blackberry (41 procent). Als we kijken naar de planning van het komend jaar neemt de interesse in iPad (76 procent) en Android (75 procent) duidelijk toe. iPhone en Blackberry blijven gelijk. Het rapport insinueert verder dat Windows het niet goed doet, zo zou 68 procent geen plannen hebben een app voor Windows te ontwikkelen.

Adverteren

Minder dan een kwart van de bedrijven heeft op mobiele platformen geadverteerd. 47 procent was daarover tevreden.

Commerce

Mobile commerce is nog niet vanzelfsprekend onder de respondenten. Minder dan 20 procent heeft op dit moment een mobiele commercie kanaal, meestal via een mobiele website. De interesse hierin neemt komend jaar wel toe.

ROI

Bijna een kwart van de bedrijven is tevreden over de return on investment van de mobiele programma’s. Een derde van de bedrijven heeft verbazingwekkend niet de resultaten gemeten. 41 procent geeft aan dat in de toekomst de mobiele marketing activiteiten winstgevend moeten zijn, en 34 procent geeft aan dat winstgevendheid geen must is.

Hoewel het rapport uitwijst dat relationship management een van de belangrijkste motivaties binnen hun mobiele strategie, is de belangrijkste indicator “new customer acquisition” (78 procent). De op één na belangrijkste indicator is wel de versterkte relatie met klanten (64 procent). Ook de waarde van conversaties wordt meegenomen (54 procent), evenals corporate branding/reputatie (55 procent).

Bekijk het volledige rapport

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!