Boekrecensie: Private Label Uncovered

3 juni 2011, 07:02

Volgens de auteurs is er veel beweging in de wereld van producten en is er de afgelopen jaren veel belangwekkend onderzoek vrijgekomen. Veranderingen bij winkelketens en merken zijn volgens hen onomkeerbaar en leveren grote voordelen op voor de eindgebruiker, omdat kwaliteit en betaalbaarheid toenemen. De eerste versie van Private Labels verscheen in 2007 in Europe. Dit De auteurs vonden het tijd voor een update. Het boek is geschreven vanuit IPLC, ofwel International Private Label Consultancy, het consultancybedrijf van Koen de Jong.

Koen de Jong studeerde Economie en Business Administration aan de Erasmus Universiteit en adviseert Europese fabrikanten en merken. Loe Limpens studeerde Fashion Design in Maastricht, werkte voor diverse packaging en retail designbureaus en voor Albert Heijn.

In negen hoofdstukken behandelen zij de strategische waarde van huismerken, de concurrentie met merken, merken in tijden van recessie, namaak of copycats, concurreren op andere elementen dan prijs en duurzaamheid en de rol van packaging design. Het boek is voorzien van veel en mooi beeld en doet verlangen naar een vakantie in Frankrijk of een kort bezoek aan de Engelse supermarkt. Achterin staan productlijnen van toonaangevende huizen, onder meer Albert Heijn, Tesco en Carrefour. De voertaal is Engels en de focus is op Europa. Het boek is daarmee niet alleen interessant voor Nederlandse marketeers, ontwerpers, merkendenkers en retailspecialisten, maar ook voor vakgenoten buiten ons land. Het toont een wereld waarin het huismerk – naast de A-merken – een stevige positie inneemt en het omfietsen waard is.

Koen A.M. de Jong en Loe Limpens

IPLC 2011

144 pagina’s

ISBN 9789081155021

Deze boekrecensie verscheen eerder in de printeditie van vakblad MarketingTribune.

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!