Affiliatedag 2011: Travel branche, offline media en datafeeds

Affiliatedag 2011: Travel branche, offline media en datafeeds

Er vonden veel interessante sessies plaats op de affiliatedag, in deze blogpost zal ik een aantal van de sessies kort samenvatten. Eerder zijn verschenen de artikelen over de keynote over de Panda update en de sessie over internationaliseren als affiliate. In dit artikel een korte samenvatting van de sessies Ask the Travel Experts, Hoe SBS actief wordt in affiliate marketing en Belang van kwaliteit bij productfeeds.

Panelsessie “Ask the Travel experts”

Deze panelsessie vond plaats met Pieter Voogt (PauwR Internetmarketing), Andre Warringa (Paxz) en Ulco Wierenga (Gintou). Grote learning uit de travelbranch (maar voor iedere branch inzetbaar) is, steek energie in het bespreken van een campagne. Het is belangrijk om tussen affiliate en adverteerder te weten wat de wensen zijn, een netwerk kan hierin voorzien als een bemiddelaar. Als een adverteerder enkel wat advertentiemateriaal in het affiliate netwerk upload en verder achterover gaat zitten zal het niet gek zijn als een campagne niet gaat lopen. Persoonlijk contact bevordert de resultaten voor alle partijen. Ulco geeft aan dat de inspanningen voor een een adverteerder samenhangen met de commissie, dalende commissies in de travelbranche zorgen voor een overloop naar andere adverteerders.  Zeker voor wat minder bekende adverteerders is het belangrijk om geen lage commissies te bieden aan affiliates, de grote partijen worden meer als vanzelf opgenomen door affiliates. Bij de stelling of affiliates zich moeten verenigen in een branch zijn de meningen verdeeld. Vanuit de netwerkkant is het heel prettig om in alle affiliates 1 aanspreekpunt te hebben (Andre Warringa). Voor affiliates is het echter lastiger te realiseren, Ulco geeft aan dat de belangen tussen affiliates onderling te groot is. Hij ziet kortingscodesites liever vandaag dan morgen verdwijnen en deze onderscheidende belangen maken een vereniging onmogelijk. Of de ontwikkelingen in Google zorgelijk zijn voor affiliates is een terugkomende vraag. Nu zorgen maken komt eigenlijk te laat vindt Pieter Voogt. Het is natuurlijk zo dat de richtlijnen van Google al tijden aangaven dat unieke content belangrijk is en de Panda update zit er al een tijdje aan te komen. Als je daar nu mee bezig gaat loop je eigenlijk achter de feiten aan. Voor een adverteerder zou het makkelijker kunnen zijn om wel die toegevoegde waarde te bieden, maar ook zij kunnen vaak nog verder optimaliseren als het op content aankomt en kunnen het dus verliezen van affiliates die het wel hebben begrepen. De laatste stelling richt zich op de Europese cookiewet, wat betekent dit voor affiliate marketing? Unaniem wordt de wetgeving een beetje als een non-discussie gezien. Het doel is voornamelijk om het onbeperkt aanmaken van databases met informatie om de bezoeker daarop van interessante informatie te voorzien in te perken (retargeting). In hoeverre affiliate marketing daar echt iets van gaat merken is nog maar de vraag. De stellingen die aan bod kwamen in deze sessie waren eigenlijk voor iedere branch relevant en niet heel erg reisgerelateerd.

Sessie “Hoe SBS actief wordt in affiliate marketing”

SBS heeft lange tijd niets gedaan met online marketing maar hebben daar met een aantal websites verandering in weten te brengen komt in de presentatie van Suzanne Poot naar voren. In samenwerking met Media2Screen heeft SBS een portal opgericht, SBS6voordeel.nl. Op de site staan vooral de aanbiedingen, kortingen, vergelijkfuncties en cash-back opties centraal, met affiliate marketing wordt er geld verdiend aan het portal. De afwegingen die zij hebben gemaakt om online te starten zijn onder andere de prijs, de meetbaarheid en de flexibiliteit van online activiteiten. Omdat traditionele media vooral een groot bereik hebben, veel naamsbekendheid en vertrouwen opwekken kunnen deze twee kanalen elkaar perfect aanvullen. Onderzoeken hebben aangewezen dat de nieuwsgierigheid die traditionele media opwekken de actie aanzetten online. Voorbeelden als Bol.com, Wehkamp en KPN’s Dongel worden aangehaald als partijen die een goede cross-mediale campagne neerzetten. Wanneer de beide kanalen goed worden ingezet kunnen er meer en snellere conversies worden behaald online. Toch is het zo dat traditionele media nog een beetje achter lopen. Twitter en Facebook worden steeds vaker ingezet bij televisiezenders, RTL probeert bijvoorbeeld hard op zoek naar Facebookfans, maar laten het liggen bij de opvolging van de leads. Het doel van SBS om een online kanaal op te zetten was in eerste instantie ook voornamelijk de loyaliteit verhogen. Daarmee is een samenwerking tot stand gekomen tussen een online partij die de conversies optimaliseren, en een traditionele partij die de offline marketing (radio/tv-spotjes) op zich nemen. Hiermee bestaat het verkeer naar SBS6voordeel.nl voor 65% uit direct verkeer, en nog een aanzienlijk deel uit Google waar veel mensen zoeken op de term SBS6voordeel. Google wordt dan ook meer als kers op de taart gezien, in plaats van grootste verkeersbron zoals het voor de meeste affiliates is. Maar hoe kunnen andere publishers ook profiteren van offline media? Suzanne vindt dat er nog te weinig gebruik wordt gemaakt van offline media door affiliates, ondanks dat de conversies iets lager kunnen liggen dan online, voornamelijk bij specifieke aanbiedingen. Wanneer je als affiliate offline wilt gaan adverteren richt je dan bij het ontwerpen van een reclamebericht op het noemen merknaam in de campagne. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat producten als verzekeringen, reizen en telecom beter werken dan bijvoorbeeld fashion. Met een klein budget is het handig om het budget te verdelen tussen televisieuitzendingen en een preroll op uitzendinggemist zodat bezoekers gelijk actie kunnen ondernemen. Traditionele televisie, en online televisie kunnen elkaar hierin ook versterken. Wel blijft het offline adverteren via traditionele media een prijzige business en zal zeker niet voor iedere affiliate zijn weg gelegd.

Traditionele Media en Affiliate Marketing door Suzanne Poot (Screen2Media)

View more presentations from affiliatedag2011

Sessie “Belang van kwaliteit bij productfeeds”

Productfeeds zijn op de Affiliatedag veel aan de orde gekomen, ze zouden niet genoeg toegevoegde waarde bieden. Productfeeds zijn als een digitale catalogus voor een webshop die een affiliate kan gebruiken bij de ontwikkeling van een site. In de datafeed wordt een titel, omschrijving (pas op; duplicate content!), foto, deeplink en prijs van een product meegegeven. Marco Duindam is het er niet mee eens dat datafeeds geen toegevoegde waarde kunnen leveren, datafeeds kunnen namelijk ook kansen creëren om als affiliate goed te kunnen vergelijken en daarmee toegevoegde waarde te bieden. Wel is het advies om niet de omschrijving te gebruiken, maar een unieke omschrijving te schrijven voor ieder product. Omdat dit nogal veel werk kan zijn kun je hiervoor ook tekstschrijvers inhuren of om een tekst te genereren met de aangeleverde feed. Met alle aangeleverde informatie uit alle velden uit een feed, kan van een andere aanbieder zijn, kun je een unieke tekst samenstellen. De informatie uit kolommen kunnen als keywords dienen voor de tekst, waar omheen kan worden geschreven. Ook zijn er online databases die je kunt gebruiken ter inspiratie, denk aan Icecat voor elektronische producten. Probeer voor ieder product een andere zinsbouw te kiezen zodat het leesbaar blijft voor de bezoeker.

Adverteerderskant:

Later in de presentatie geeft Marco nog een aantal concrete tips voor zowel adverteerder als netwerk. De verantwoordelijkheid voor datafeeds ligt grotendeels bij de adverteerderskant (en van netwerken), het is belangrijk om de feed up-to-date te houden. Als het voor een adverteerder niet mogelijk is om zelf een datafeed samen te stellen kunnen ze hier bijvoorbeeld de hulp inschakelen van een affiliate netwerk die de website kan spideren. Wanneer een productfeed niet up-to-date is kan dit zorgen voor foutieve prijsstellingen op de website van een affiliate, consumentenorganisaties kunnen daar een probleem van maken. Als adverteerder kun je de verantwoordelijkheid voor foutieve prijzen bij de affiliate neerleggen, een ultieme houdbaarheidsdatum meegeven aan een datafeed kan hiervoor uitkomst bieden. Deze datum geeft aan tot wanneer de feed uiterlijk up-to-date is.

Omdat veel affiliates nog met behulp van knip en plak werk van datafeeds gebruik maken is het belangrijk om zowel een CSV als een XML feed aan te bieden, nog meer formaten is beter. Zeker als beginnende adverteerder is het belangrijk om een feed in zoveel mogelijk formaten aan te bieden. Door je feed in zoveel mogelijk formaten aan te bieden heb je een groot bereik onder affiliates, later kun je altijd nog besluiten om de feed in de meest gangbare formaten aan te bieden. Zet zoveel mogelijk informatie in de feed, dit kan zorgen voor een hogere conversie. Denk aan alle mogelijke productinformatie zoals kleuren, maten of gewicht. Probeer om producten met een lage voorraad uit de productfeed te weren, maar plaats vooral producten in de feed die genoeg op voorraad zijn. Het zou namelijk zonde zijn wanneer affiliateverkeer terechtkomt op een landingspagina van een product dat is uitverkocht. De laatste tip voor adverteerders is het aanbieden van separate feeds met statische en dynamische informatie. Alle informatie die statisch is hoeft dan niet iedere dag te worden gedownload wat zorgt voor een kleiner databestand om te downloaden voor affiliates.

Netwerkkant:

Als netwerk is het de taak om te zorgen dat de affiliate de datafeed regelmatig ververst. Het is verstandig om een verversinterval mee te geven bij de omschrijving van de feed zodat de affiliate weet hoevaak hij een desbetreffende feed moet downloaden. Als affiliate zijnde is het verstandig deze interval ook op te volgen. In de http-header kan een last-modified datum worden meegegven. Deze wordt voor de feed weergegeven en kan handig zijn voor de affiliate zodat hij weet dat hij een feed juist wel of niet (nog geen nieuwe feed beschikbaar) opnieuw moet downloaden. De meeste affiliate netwerken, waaronder ook M4N, geven deze informatie al mee. Het structureren van de feeds is een van de belangrijkste taken van netwerken, netwerken moeten er bewust van zijn dat ieder productsoort een eigen preformat nodig heeft. Het is natuurlijk jammer als er een stadsnaam verschijnt in de kolom EAN-codes, een voorbeeld uit de praktijk dat Marco aanhaalt. Daarnaast zou het handig zijn als het mogelijk is om een speciale datafeed samen te stellen van producten of specifieke categorieën in plaats van op adverteerder.

Kwaliteit van productfeeds - Marco Duindam (eMarkEd)

View more presentations from affiliatedag2011

Met een gecombineerd publiek van zowel affiliates, adverteerders, mediabureau’s en netweken was de Affiliatedag een gezellige en inspirerende dag. Veel van de andere presentaties zijn terug te vinden op Affiliatedag.nl. Op naar volgend jaar!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.