Slimme zet van Groupon: samenwerking met LBS diensten Loopt en FourSquare?

24 mei 2011, 17:35

Onlangs schreef ik over de invloed van FourSquare met daarbij de opmerking dat ik concepten als 4sqtransit.com waarbij de checkin geeft je toegang tot realtime openbaar vervoer tijden interessant vind (“beyond the checkin”). Inmiddels is er een nieuw voorbeeld van een slimme koppeling vanuit een LBS dienst: Groupon. Groupon heeft in Chicago de dienst Groupon Now gelanceerd en werkt daarmee samen met checkin dienst Loopt (5 miljoen gebruikers) en praat inmiddels ook met FourSquare (bijna 10 miljoen gebruikers). Vanuit de LBS apps ontvang je dagelijkse Groupon aanbiedingen gekoppeld aan je locatie.

Het lijkt mij een fantastisch huwelijk tussen complementaire diensten: FourSquare en Loopt zijn goed in het ontsluiten van geografische relevante informatie en zijn op zoek naar relevante aanbiedingen. Groupon is goed in het ontsluiten van kortingsacties via web en email en is voor hun nieuwe dienst Groupon Now op zoek naar een mobiele propositie. En daarbij wed Groupon dus op meerdere paarden, want naast deze samenwerkingen werd al eerder bekend dat Groupon de checkin dienst Whrrl heeft overgenomen. Bij Loopt hoeft je niet in te checken, het laten draaien van de app op de achtergrond is voldoende om de dagelijkse aanbiedingen gekoppeld aan je locatie te ontvangen. Natuurlijk opt-in. Je kunt via instellingen de aanbiedingen aan zetten.

Is dit de verdere professionalisering van de LBS markt samen met de kortingsmarkt? Is dit een slimme pactvorming van Groupon tegen Facebook Deals en Google Offers? Is dit een toekomstscenario waar jullie in geloven?

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Harro

    Het gebrek aan personalisatie is wat mij betreft de grote tekortkoming van Groupon NL. Ik had me aangemeld voor 1 plaats, maar ik krijg aanbiedingen van een plaats 50km verderop. Een plaats waar ik nooit kom.

    En de inhoud van de aanbiedingen zijn ook verre van gepersonaliseerd. Liposculptuur!?! WTF?

    Ik heb me om die reden gisteren afgemeld.

    Groupon wordt voor mij pas interessant wanneer de inhoud is gepersonaliseerd én wanneer de locatie is gepersonaliseerd. Niet 50 km van de plaats die ik heb opgegeven, maar aanbiedingen van de plaats waar ik op die dag ben. Wat mij betreft een slimme zet om in zee te gaan met LBS zoals 4sq. Nu nog inhoudelijke personalisatie.


    25 mei 2011 om 04:50
    Jacko D’Agnolo

    Begrijpelijk dat je deze dienst nu niet echt als persoonlijk ervaart. Als je zoals Groupon nu echt de 1-op-1 dialoog aangaat met je klanten MOET deze relevant, persoonlijk, eenvoudig en consistent zijn.


    25 mei 2011 om 05:21
    Mark de Bruin

    Geheel mee eens. Blijkbaar kiest Groupon eerst voor massa en dat kan ik begrijpen (kip/ei probleem).Gelukkig komt de fase van relevantie en persoonlijke aanbiedingen er wel aan: groupon.com/blog/cities/personalized-deals-faq


    25 mei 2011 om 05:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!