Eén derde van de bedrijven heeft een strategie voor mobile

20 mei 2011, 07:00

Uit cijfers van Kingfish Media blijkt dat 33 procent van de bedrijven een strategie uitgewerkt voor mobile. Het onderzoek werd gehouden onder 563 Amerikaanse bedrijven. Van de bedrijven die nog geen mobile strategie heeft, is 62 procent van plan daar wel mee bezig te gaan. Met name grote bedrijven meer dan 1000 werknemers (54 procent) en de B2C sector (53 procent) geven aan een mobile strategy zeer belangrijk te vinden. Daarnaast geeft 82 procent van de ondervraagde bedrijven aan de investeringen in mobile in de komende 12 maanden op te voeren.

Hieronder volgen enkele van de meest interessante bevindingen van het rapport. Zo blijkt een overgrote meerderheid reeds een mobiele website te hebben. Een aandeel dan veel hoger ligt dan het momenteel erg populaire maken van apps (28 procent).

Als het dan toch gaat om apps, blijkt de iPhone het meest favoriete platform onder bedrijven. Een grote meerderheid van 72 procent van de bedrijven actief in apps hebben al een iPhone applicatie. Android is tweede favoriet, met een aanzienlijke afstand op iPhone (45 procent). De interesse voor toekomstige ontwikkeling is het grootst voor Android en iPad.

Wanneer we kijken naar adverteren op mobiele platformen geeft slechts 23 procent van de respondenten aan te adverteren. Een overgrote meerderheid heeft dit niet gedaan.

Ingezoomd op de verschillende marketing activiteiten is te zien dat social networking de belangrijkste huidige en toekomstige activiteit is. Opvallend aan deze resultaten is de lage positie van zowel gaming als location based activiteiten.

Bekijk hier het gehele rapport:

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Richard (Webdesign Dongen)

    Ik denk dat de titel had moeten zijn: “Eén derde van de Amerikaande bedrijven heeft een strategie voor mobile”.

    Suggestie voor de schrijver:

    – onderzoek onder Nederlandse bedrijven toevoegen, of

    – titel aanpassen.

    Duidelijk artikel, maar als Nederlandse ondernemer kan ik er niet bijzonder veel mee.


    20 mei 2011 om 07:16
    Matthijs Visscher

    Ja, ik sluit me aan bij Richard. Dit heeft betrekking op de Amerikaanse markt. Ben benieuwd hoe dit in Nl. ligt


    20 mei 2011 om 15:57
    Thomas van Amerongen

    Als je toch de titel aanpast: Mobile? als Mobiel? volgens mij is dit toch een Nederlands blog?


    20 mei 2011 om 19:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!