Kandidaat: Danielle van Bakel – Marketeer

16 mei 2011, 04:30

De vijfde in de reeks ‘kandidaten presenteren zich’. Vanuit Marketingfacts Jobs zien wij dat er een groeiend aantal vacatures ontstaan, maar ondertussen ook goede kandidaten geen baan kunnen vinden. Vandaar dat we dit nu beide kanten op doen, de vacatures plaatsen we natuurlijk nog, maar ook kunnen kandidaten die dat willen zich direct aan de lezers van Marketingfacts voorstellen. Vandaag Danielle van Bakel.

Stel je even voor aan de marketingfacts lezers

Om maar met de deur in huis te vallen: ik zie mezelf als een slimme, ambitieuze, leergierige en sociale young professional. Ik ben een optimistische doorzetter die geniet van het leven en zich niet snel uit het veld laat slaan. Ik hou er van nieuwe dingen te ontdekken en haal dan ook inspiratie uit andere culturen, ontmoetingen met mensen en innovaties in verschillende vakgebieden. Ik ben nu 25 jaar, in januari afgestudeerd aan Nyenrode en heb nu mijn ‘Master in Science of Management’ titel op zak. Ik ben van jongs af aan altijd geïnteresseerd geweest in communicatie en business en het leek daarom ook een logische stap om Communicatie en Informatie Wetenschappen aan universiteit Utrecht te gaan studeren. Na mijn diploma te hebben behaald heb ik een tussenjaar genomen waarin ik de wereld heb verkend, een kleine voorproef heb gekregen van het bedrijfsleven, en mijzelf heb uitgedaagd om met vrijwilligers werk in de getto’s van New York. Op Nyenrode heb ik mijzelf verder uitgedaagd: prioriteiten stellen, netwerken en de balans tussen studie en gezelligheid was essentieel. Nu wil ik mij zelf verder ontwikkelen: veel leren, veel doen.

Wat was je laatste dienstverband?

Tot eind juni werk ik als International Web Marketing Trainee bij Randstad Holding. In deze functie houd ik me bezig met de webmarketing strategie van de Randstad Group en ben ik verantwoordelijk voor het social media richtlijnen. In de afgelopen 5 maanden heb ik een internationale pilot met 11 bedrijven binnen de Randstad Group gecoördineerd. De pilot meet welk effect de inzet van social media heeft op de business. Ook heb ik een social media richtlijn ontwikkeld en stuur ik internationale teams aan die de algemene social media strategie ontwikkelen. Toen ik begon bij Randstad wist ik dat deze positie voor slechts 6 maanden zou zijn, de tijd is voorbij gevlogen en daarom ben ik nu al weer op zoek naar een nieuwe uitdaging waarin ik mezelf kan ontwikkelen.

Welke andere werkervaring heb je nog waar je in je nieuwe baan ook iets mee wilt doen?

Als student heb ik verschillende baantjes gehad en ben ik ook actief geweest in verschillende commissies. Daar heb ik al wat commerciële ervaring opgedaan en die zou ik graag willen uitbreiden.

Genoeg over het verleden, wat is je droombaan?

Ik vind het erg lastig een specifieke functie te noemen maar ben geïnteresseerd in marketing. Ik ben erg ambitieus en zie me zelf in de toekomst in de board of directors van een groot bedrijf of als directeur van mijn eigen bedrijf. Nu ben ik op zoek naar een baan waarin ik mezelf kan ontwikkelen, commerciële ervaring op kan doen en waarbij ik kan doorgroeien naar een management positie. Ik vind een goede bedrijfscultuur waarin je elkaar inspireert en aanmoedigt erg belangrijk maar wil ook zeker hard kunnen werken en uitblinken. Marketing in combinatie met harde cijfers blijft me trekken, een functie in die richting is voor mij ideaal.

Wat voor andere soorten banen zou je voor open staan?

Naast marketing ben ik ook erg geïnteresseerd in economie en algemene bedrijfsvoering.

Waar zou je willen werken?

Ik voel me het beste thuis in een netwerk organisatie waarin je met verschillende mensen samen werkt. Eerlijkheid en transparantie staan bij mij hoog in het vaandel dus ik hoop dat ook in het bedrijf aan te treffen. Omdat ik zelf hartje centrum in Amsterdam woon zoek ik een baan die vandaar uit binnen een uur te bereizen is.

Wat is je visie over social media?

Social media wordt nog vaak gezien als hot, hip & happening. Veel bedrijven hebben daardoor het idee dat ze er “iets mee moeten” en zijn als het ware aan het pootje baden in de communicatie rivier die in een social media stroomversnelling zit. Andere bedrijven zijn zonder te twijfelen in die rivier gesprongen en worden nu meegesleurd door de soms overweldigende stroming. Voor beide type bedrijven speelt angst voor de social media stroomversnelling een grote rol. Angst om controle te verliezen of juist angst om de boot te missen.

Maar is deze angst terecht? Is de social media revolution echt een revolutie of is het een logisch volgend stadium in de communicatie rivier? Terug kijkend in de tijd zien we dat mensen altijd al de drang hebben gehad om te communiceren. Via hiërogliefen, drukwerk, morse code, radio en tv konden we steeds meer informatie delen met steeds meer mensen. Via social media is dit nu nog makkelijker gemaakt. De snelheid en intensiteit waarmee we met ons persoonlijke netwerk informatie uitwisselen is enorm hoog maar de basis, het communiceren van informatie, is niet veranderd. In de communicatie rivier stroomt nog steeds het zelfde water maar door de social media stroomversnelling stroomt het nu veel sneller en wilder.

Hoewel een stroomversnelling beangstigend kan zijn, is er geen rede tot paniek zolang je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt. In plaats van alleen te pootje baden of direct in het diepte te springen moet je eerst je zwempak aan trekken en jezelf voorbereiden op het avontuur. Ga terug naar de basis van je bedrijf: wie ben je, wat wil je vertellen en aan wie? Hoe ga je het brengen en wat voor impact heeft dit op je business? Als je dit hebt bepaald ben je in het bezit van je social media zwemdiploma en kan je vol enthousiasme mee gaan in de stroomversnelling.

Mogen werving en selectiebureaus je benaderen n.a.v. deze pitch?

Ja, natuurlijk

Waar ben je online allemaal vindbaar?

Voor zakelijke contacten ben ik te vinden op LinkedIn en Twitter.

http://nl.linkedin.com/in/daniellevanbakel

http://twitter.com/#!/__Danielle__

Tot slot: hoe kunnen mensen je contacten als ze een baan voor je hebben? 

Stuur een mailtje naar {encode=”daniellevanbakel@gmail.com” title=”daniellevanbakel@gmail.com”} of benader me via twitter!

Noot van de redactie en team Marketingfacts Jobs: Dit artikel moet niet gezien worden als een referentie van Marketingfacts voor de kandidaat. Marketingfacts biedt kandidaten vrijblijvend en gratis de mogelijkheid zich te presenteren wanneer wij denken dat hun profiel interessant kan zijn voor onze lezers. Wil je ook in aanmerking komen voor een kandidaat presentatie op Marketingfacts, stuur dan een e-mail naar {encode=”bas@vandehaterd.nl” title=”bas@vandehaterd.nl”} of neem contact op via @bvdhaterd.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

4 Reacties

    Gina

    Wacht even? Bij Randstad is een net-afgestudeerde Trainee verantwoordelijk voor de “social media richtlijnen” van het bedrijf. En ze “stuurt internationale teams aan die de algemene social media strategie ontwikkelen”. Kortom, ze is zwaar leidinggevend, en dat op internationaal niveau?

    Ik weet niet precies wat ik daarvan moet vinden. Randstad laat dit soort belangrijke zaken over aan trainees? Of: dit is gewoon een natuurtalent die werkzaamheden verricht die normaliter door een senior moet 10 jaar ervaring worden gedaan. Hoe dan ook. Lijkt me een prima meid om aan te nemen, maar misschien moet ze iets realistischer worden over hetgeen ze nu werkelijk doet. Toch?


    16 mei 2011 om 05:20
    Danielle van Bakel

    Hoi Gina,

    Bedankt voor je reactie! Je hebt gelijk dat ik hier natuurlijk niet in mijn eentje op zit en ik ben ook niet eindverantwoordelijk voor ‘de social media richtlijnen’. Deze zijn opgesteld in samenwerking met een team bestaande uit (web)marketing managers, en de legal department. Ik vind het zelf lastig te stellen hoe groot mijn inhoudelijk aandeel is geweest omdat we hier in een hecht team aan hebben gewerkt. Mijn excuses dat de formulering hierbij verwarring kan geven. Ook het aansturen van de teams had misschien anders geformuleerd kunnen worden. Dat project komt neer op het coördineren van een groep marketing professionals waarbij ik meedenk en een context creëer waarin zij samenwerken om de verschillende ideeën te structureren en in lijn te brengen.

    Nogmaals mijn excuses als ik hiermee de verkeerde indruk heb gewekt over de werkwijze van Randstad en van mijzelf. Ik nam het samenwerken in teams als een vanzelfsprekend gegeven maar zie nu dat het beter was geweest als ik dit had vermeld.

    Groeten,

    Danielle


    16 mei 2011 om 05:58
    Gina

    Hoi Danielle, helemaal duidelijk. Dank voor je snelle en goede uitleg. Hopelijk heb je snel weer een leuke baan te pakken. Moet gaan lukken! 🙂


    16 mei 2011 om 06:26
    Folko

    Een echte marketeer. Veel wol. Die baan vind je vast. Succes!


    16 mei 2011 om 19:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!