• Mobile
    wordt gesponsord door

#SocialMediaRecap #20 2011: Twitter is over, LinkedIn bestaat ook en een nieuwkomer

#SocialMediaRecap #20 2011: Twitter is over, LinkedIn bestaat ook en een nieuwkomer

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door ondergetekende) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de twintigste editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons de 5 highlights van de laatste twee weken uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:

  • Is twitter al weer over?
  • Facebook wordt steeds belangrijker
  • LinkedIn bestaat ook nog
  • Nederland op nummer 1 qua social media
  • De nieuwkomer volgers #socialmediarecap

Is twitter alweer over?

Jack Dorsey (founder van twitter) heeft net aankondigd meer mainstream te willen worden. En steeds meer mensen ontdekken en gaan gebruikmaken van twitter. Natuurlijk is twitter zelf blij met deze ontwikkeling. Zo is op twittermania.nl te lezen dat op dit moment de magische grens van 200 miljoen accounts is overschreden. Maar is de groei van twitter wel een goede ontwikkeling? Op verschillende sites wordt daar over getwijfeld. Zo vraagt Lianne van Vliet zich op Frankwatching.nl af of twitter niet ten onder gaat aan zijn eigen succes.  Ook Wim Beunderman vindt twitter erg 2010.

Allemaal sombere berichten, maar door het volgen van de juiste mensen, onderwerpen, lijsten is twitter wel nuttig te gebruiken. Dit maakt twitter nog steeds tot een goed medium. Dat nu veel mensen gebruik gaan maken van twitter en dus ook een mening hebben over twitter is natuurlijk logisch. Het gebruik, de middelen en de manier waarop maakt het verschil.

Facebook wordt steeds belangrijker

Dat Facebook een groei doormaakt mag inmiddels duidelijk zijn. Maar niet alleen de groei van Facebook is belangrijk. Ook het gebruik van dit sociale netwerk neemt steeds meer toe. Marketingfacts blogger J.W. Alpenaar wist op 9 mei te melden dat Facebook in Nederland toch echt Hyves voorbij is. Quote:“Wat? Facebook groter dan Hyves of YouTube?” stond op zijn eigen blog te lezen. Op de site van emerce.nl staat te lezen dat Facebook steeds belangrijker is voor verkeer naar nieuwssites. Waarom Facebook in zijn gebruik zo aan het toenemen is blijkt uit de melding van Dan Zarrella waarin staat dat “33% of Facebook Posting is Mobile”.
Met de groei van de verkoop van smartphones neem ook het gebruik van sociale netwerken toe. Facebook lijkt daar via het gebruik succes mee te hebben.

LinkedIn bestaat ook nog

LinkedIn is een van de grootste sociale netwerken in Nederland. Dit vooral zakelijke netwerk wordt in Nederland als zeer positief ervaren. Maar wat doet men dan op LinkedIn op de rest van de wereld? Op de site van bitrebels.com staat een mooie infographic om duidelijk te maken hoe LinkedIn gebruikt wordt en door wie. Velen van ons bevinden zich op LinkedIn, maar hoe word je nu gevonden of hoe word je “number 1”? De video van Garinkilpatrick heeft de pakkende titel:”How to rank number 1”. Misschien iets voor jou? Ook in Nederland worden er duidelijke tips gegeven over hoe je het beste LinkedIn kan gebruiken. Het nieuws rond LinkedIn is over het algemeen erg rustig. Maar ook dit netwerk voelt de hete adem van de andere netwerken. Dit blijkt uit de melding van tweakers.net, waarop wordt gezegt dat “LinkedIn met snelle beursgang Facebook wil voorblijven”.

Nederland op nummer 1 qua social media

Het is duidelijk gemeld op verschillende sites, het is dus echt zo. Nederland is nummer 1 in het gebruik van sociale media netwerken. Het is een feit. Het is terug te lezen op de site van liesdamnedliesstatistics.com, of op marketingfacts.nl zelf, geschreven door Rermco Janssen. En natuurlijk op Comcore. Dit vraagt om nieuwe nederlandes inzichten en filmpjes op YouTube. Iets om in de gaten te houden. Is dit nu een status waar “we” trost op zijn of zijn we gewoon blij dat we alles kunnen delen, zeggen, informeren, uiten, etc?

De nieuwkomer volgens #socialmediarecap

Tot slot een sociaal netwerk dat de afgelopen tijd “in the picture” heeft gestaan. Bij dit netwerk is de term “in the picture” wel erg van toepassing. Het “netwerk” (tussen haakjes vanwege het feit dat dit netwerk alleen voor iPhone bezitters mogelijk is) is instagr.am. Het netwerk maakt het mogelijk om (natuurlijk) vrienden te maken en foto’s te delen. De kracht van dit kanaal zit in het feit dat foto’s als basis erg goed werken op een sociaal netwerk. Plaatjes zeggen meer dan ...... Het is een netwerk dat op zichzelf staat, maar de integratie via twitter en Facebook is prima geregeld. Op de site van iphoneclub.nl staat te lezen dat “De populariteit van Instagram nog lang niet ten einde is”. Er zijn inmiddels zelf nieuwe partijen die mee gaan met het succes van dit netwerk laat iPhoneclub weten.
Het delen van foto’s is voor marketing voor sommige bedrijven een makkelijke opgave, maar natuurlijk zijn er ook bedrijven waar bovenstaande netwerk niet of nauwelijks zal werken.

Dit artikel heb ik samen geschreven met Mark de Bruin. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het twintigste Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het ons weten. Via LinkedIn: SocialeMediaNL Linkedin groep of de Facebook groep: SocialeMediaNL groep


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Wel een zwak artikel, welke nieuwswaarde heeft dit? Een oprol van alles wat al heel veel gemeld is?
    Je haalt Nederlandse en Amerikaanse cijfers doorelkaar en komt met merkwaardige stellingen zoals 'Is twitter alweer over?'.

    Dan ook nog schaamteloos jouw twitter stream promoten waar er zoveel andere goede twitterfeeds zijn.. ;)

    geplaatst op
  • @Marceo: Je hebt het artikel en de inleiding wél gelezen, toch? "Vandaag verschijnt alweer de twintigste editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons de 5 highlights van de laatste twee weken uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:"

    geplaatst op
  • @Marco Het heet een #recap (terugblik). Je hebt dus inderdaad gelijk als je zegt dat alles al een keer gemeld is. Zelf volg ik veel social media nieuws. Het blijkt dus dat jij dat ook doet. Er zijn ook lezers van deze blog die dat niet doen en deze opsomming c.q. terugblik erg handig vinden.

    Het promoten van mijn twitter stream is ook niet de achterliggende gedachte. Als je naar mijn stream kijkt zal je nergens een commerciële boodschap zien. Ik noem het dan ook een "twitter-nieuws-dienst".

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.