Vijf grote blunders in e-mailmarketing

9 mei 2011, 07:05

Nieuwe multimediale technologieën zorgen voor steeds meer mogelijkheden op het gebied van e-mailmarketing. Door alle toeters en bellen vergeten sommige marketeers echter wat werkelijk belangrijk is om goede resultaten te behalen. Een gewaarschuwd marketeer telt voor twee. Hieronder daarom een aantal van de meest voorkomende blunders in e-mailmarketingcampagnes.

Deze gastbijdrage op Marketingfacts is geschreven door Marcel Buter, account manager bij Emailvision.

1. Links naar onverwachte content

Vaak is het niet duidelijk waar een hyperlink naartoe linkt. Een link met “Meer informatie” die leidt naar een informatievideo kan frustratie opleveren. Maak daarom in de link al duidelijk waar het om gaat en gebruik bijvoorbeeld “Bekijk onze informatieve video”. Zo weet de lezer precies weet wat hem te wachten staat.

2.Onduidelijke afzender

Nog steeds komt het voor dat organisaties hun nieuwsbrief uitsturen onder afzendernamen als “Nieuwsbrief”, “Communicatie” of “Admin”. Een grote misstap aangezien de afzender van een bericht belangrijk is voor de lezer om te bepalen of een e-mail wel of niet geopend wordt. Zorg er daarom voor dat zowel het e-mailadres als de afzendernaam, bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, herkenbaar is voor de ontvanger.

3. Lange zinnen en herhaling

Herhaling is belangrijk in marketing, maar je kunt het overdrijven. Veel marketeers gaan de fout in door boodschappen in nieuwsbrieven te blijven herhalen. De tijd die ontvangers nemen om een e-mail te lezen is erg kort. De essentie van een tekst moet direct duidelijk zijn. Dit doe je door korte en krachtige zinnen te gebruiken. Mocht het toch nodig zijn om uit te weiden, link dan naar informatie op de website. Dit geeft geïnteresseerden de mogelijkheid om zich verder te verdiepen.

4. Verwarrend beeldmateriaal

Beeld communiceert beter dan tekst. Een grote valkuil is dat foto’s worden gebruikt die de lezer eerder afleiden dan de tekst versterken. Hieronder enkele tips voor passend beeldmateriaal:

  • Gebruik geen drukke achtergrondfoto waardoor tekst slecht te lezen is.
  • Plaats vooral kleine foto’s, eventueel met een link naar een grotere versie.
  • Voorkom drukke bewegende beelden.
  • Gebruik foto’s niet als opvulling. Beeld moet de tekst aanvullen of ondersteunen.
  • Beperk het beeldgebruik tot één foto per bericht of aanbod.

5. Hoofdletters en leestekens

Om tekstelementen in een e-mailcampagne te benadrukken zijn sommige marketeers geneigd om veel leestekens te gebruiken. De emotie achter leestekens kan echter volledig anders geïnterpreteerd worden dan de intentie is. Bovendien worden berichten met veel interpunctie vaak aangezien voor spam. Accentueer onderdelen daarom met de opmaak. Vermijd woorden of zinnen in hoofdletters, onnodig gebruik van apostrof en asterisk in een kop en meerdere uitroeptekens of vraagtekens achter een zin.

Meer richtlijnen en tips op het gebied van e-mailmarketing zijn te vinden in “Retentie E-mail Marketing voor Dummies”. Het boek is gratis te downloaden via de site van E-mailvision (wel even registreren, gegevens worden enkel gebruikt voor het downloaden).

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Gert Jan

    De opmerking “wel even registreren, gegevens worden enkel gebruikt voor het downloaden” lijkt me niet zo realistisch. Ten eerste is er geen enkele technische reden voor te verzinnen (downloaden zónder registreren werkt immers prima), ten tweede: if you don’t pay for a product, you are the product. Misschien is dat dan een leuke tip 6: wees open over je doelen en zorg dat je communicatie consistent is met die doelen.


    9 mei 2011 om 08:14
    Robin

    Is de titel van dit stuk nu misleidend, of klopt de inhoud niet? Ik zie geen blunders staan; wel enkele schijnbaar willekeurige tips en trucs. Dat beeld beter zou communiceren dat tekst is nogal een boude uitspraak en hangt toch minimaal af van je communicatiedoelstellingen en -doelgroepen. Btw: waarom gebruik je zelf geen beelden in/bij je stuk om je statement kracht bij te zetten? Ben benieuwd naar het volgende blog: “De top-10 blogblunders”…?


    9 mei 2011 om 11:28
    Marcel Buter

    @Gert jan: Verdere tips zijn absoluut welkom, daar worden we allemaal slimmer van 🙂

    @Robin: Het leek me goed om naast het beschrijven van de valkuilen ook enkele tips te geven. Dat geeft het blog een wat positiever karakter.


    16 mei 2011 om 06:57
    gluyendijk

    Goed om mensen te laten zien wat valkuilen zijn op dit gebied. Echter, dit is slechts een topje van de spreekwoordelijke ijsberg. Uiteraard weet ik niet op welke bron deze resultaten gebaseerd zijn, maar een aanvulling van 10 fouten lijkt me geen probleem. We moeten hier nog veel leren met elkaar, het is erg moeilijk een consument via email te triggeren! Probeer altijd te bedenken hoe jij het zelf, als consument, zou ervaren om commerciële emails te ontvangen. Wat trekt jouw aandacht? Waarom relevant voor je?

    Leuk stuk, interessant onderwerp! Nog lang niet over uitgesproken.

    Ciao Geert Luyendijk


    28 mei 2011 om 20:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!