Merendeel NL CEO’s niet actief op sociale media

Merendeel NL CEO’s niet actief op sociale media

Bij MarketingMonday hebben ze de afgelopen weken uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media onder de CEO’s van grote Nederlandse en Amerikaanse bedrijven. Gekeken is naar de activiteit van de leiders op de platformen Facebook, LinkedIn, Twitter en Hyves. Wat blijkt: 28 procent is actief op tenminste één netwerk, en 72 procent dus niet. Opvallend is dat Nederlandse CEO’s in het gebruik van sociale media voorlopen op hun Amerikaanse collega’s.

De gemiddelde CEO blijkt niet of nauwelijks gebruik te maken van de voordelen die sociale media te bieden hebben. Redenen die hiervoor worden aangevoerd lopen sterk uiteen van leeftijd (de meeste leiders zijn ouder dan 50 jaar en onderzoek wijst uit dat gebruik van sociale media afneemt naarmate men ouder wordt) en regelgeving (communicatieregels bij beursgenoteerde bedrijven) tot kennis, tijd, cultuur en angst. In onderstaand infographic worden de resultaten op een leuke manier gepresenteerd.

Nederland vs. Verenigde Staten

Je zou verwachten dat het gebruik van sociale media onder Amerikaanse CEO’s veel meer gemeengoed zou zijn. Het tegenovergestelde is echter het geval is. De Nederlandse CEO loopt wat het gebruik van sociale media betreft zelfs enigszins voor op zijn Amerikaanse collega. Het gebruik van Twitter en Facebook zijn in beide gevallen gelijk, maar het gebruik van LinkedIn is in Nederland beduidend hoger.

Downloaden

Het volledige whitepaper van het onderzoek is overigens gratis te downloaden op de website van MarketingMonday.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Is er ook een mogelijkheid om het onderzoek te krijgen zonder al mijn gegevens in te vullen? Ik heb me juist net uitgeschreven van alle communicatie van MarketingMonday.

    geplaatst op
  • @bramfasseur Je kunt jezelf de moeite besparen, het is een slecht onderbouwd "onderzoek" gericht op het promoten van marketingmonday. Er is nergens te lezen welke onderzoeksmethodes gebruikt zijn en nergens wordt duidelijk hoe zij aan de resultaten gekomen zijn. De betrouwbaarheid van het "onderzoek" is dus op geen enkele manier te controleren.

    Mocht je het toch willen lezen kun je het downloaden door alleen spaties in te vullen in het formulier en bij het veld email een nepmailadres.

    Met vriendelijke groet,
    Wim de Vries

    geplaatst op
  • @ Bram Fasseur
    Directe link naar het rapport: http://www.marketingmonday.nl/download/Downloads/De Social CEO.pdf

    geplaatst op
  • @Gijs bedankt voor de link. Waarom vind jij dit eigenlijk een goed rapport?

    Mijn conclusie na het scannen van dit rapport is dat de CEO's waarschijnlijk niet persoonlijk zijn benaderd. Er is denk ik op sociale netwerken gezocht naar actieve accounts. Een onderzoeksverantwoording kan dit beter uitwijzen. Weblogs, interne sociale netwerken (Yammer) zijn in het onderzoek niet meegenomen en de mate van activiteit en interactie komt ook niet aan bod. Ik heb dus het idee dat het onderzoek niet volledig is.

    Wat me vooral verbaasd is dat ik door dit rapport het idee krijg dat de CEO het aanspreekpunt voor het bedrijf moet zijn door sociale media te gebruiken. 'De CEO als merk' zoals in het rapport staat. In mijn ogen is het bij grote bedrijven in veel gevallen juist niet de CEO maar de brand ambassadors (tevreden klanten) en de medewerkers die het merk dragen. Veel belangrijker is dus dat de CEO gelooft in het gebruik van social media. Ben benieuwd hoe andere mensen hierover denken.

    geplaatst op
  • @ Bram Fasseur
    Ik heb nooit gezegd dat ik het rapport goed vind. Ik vind de resultaten wel interessant genoeg voor een artikel. Misschien kan MarketingMonday hier zelf het onderzoek toelichten, ik ga ervan uit dat zij blogs monitoren en dit zullen lezen ;-).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.