Goed nieuws: Meer werk voor marcommers!

2 mei 2011, 05:35

De arbeidsmarkt voor marketing- en communicatieprofessionals trekt weer aan. Zo is het aantal vacatures voor online marketing managers bijvoorbeeld gestegen met 144 procent. De vraag naar search engine optimization marketeers is zelfs toegenomen met maar liefst 520 procent. De arbeidsmarkt voor marketing- en communicatieprofessionals trekt weer aan. USG Capacity (daar werk ik) analyseert elk kwartaal het aanbod van de marketing- en communicatievacatures in het hoger opgeleide segment en de resultaten van het eerste kwartaal van 2011 zijn enkel positief. Dat is natuurlijk heel goed nieuws.

Immers, als specialist op het gebied van werving en selectie wil je wel voldoende aanbieden. We mogen onze handen dichtknijpen, het aantal marcomvacatures is het eerste kwartaal van 2011 met 28 procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Bovendien overtreft deze stijging ruimschoots het voorafgaande kwartaal, met maar liefst 14 procent. Ons buikgevoel is met harde cijfers bevestigd, het gaat weer de goede kant op voor de marcommers!

Vooral de sectoren industrie/techniek (110 procent), financieel/verzekeringen (91 procent) en media/communicatie (91 procent) laten een goede groei zien in het vacatureaanbod.

De markt voor marketing- en communicatieprofessionals is natuurlijk ontzettend groot en uitgebreid. Niet iedereen kan direct perfect gematcht worden. Als we inzoomen op het type vacatures, is echter direct duideijk dat het aantal vacatures voor online professionals opnieuw flink is gestegen. We leven in het digitale tijdperk en die tijd is nog lang niet voorbij, zoveel is zeker.

Zo is het aantal vacatures voor online marketing managers bijvoorbeeld gestegen met 144 procent. De vraag naar search engine optimization marketeers is zelfs toegenomen met maar liefst 520 procent. Als je nog een carrièreswitch aan het overdenken was, weet je nu welke richting op te gaan. Als we kijken naar de groei per provincie, valt op dat de grootste groei plaatsvindt in Zeeland (80 procent), gevolgd door Friesland (69 procent) en Limburg (61 procent). Dit zorgt voor een iets betere landelijke spreiding.

Met de stijging van het aantal vacatures wordt ook de inzet van intermediairs voor de bemiddeling weer groter. Voor het vervullen van vacatures werd in het eerste kwartaal van dit jaar 16 procent vaker een beroep gedaan op intermediairs dan in het eerste kwartaal van 2010. Wij kijken vol nieuwsgierigheid en goede moed uit naar de analyse van het kwartaal waar we ons momenteel in bevinden. Zouden er dan nog meer marketing- en communicatievacatures in het hoger opgeleide segment zijn? Zouden we dan nog dichter zijn toebewogen naar krapte op de arbeidsmarkt? Voor nu kunnen we enkel gissen, over drie maanden zal de analyse de waarheid uitwijzen. Welke resultaten verwacht jij?

Wout Oosterhof
Bedrijfsdirecteur bij Maintec

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief