State of the Dutch Gaming industry (Deloitte)

State of the Dutch Gaming industry (Deloitte)

De gaming industrie zal de komende jaren blijven groeien, met name op het gebied van casual, mobile en social gaming en de volgende generatie consoles, schrijft Deloitte in een gisteren gepubliceerde studie naar de Nederlandse game industrie. Nederlanders zijn actieve gamers, in 2010 werd er gezamenlijk voor 626 miljoen euro aan games en bijbehorende hardware besteed. Daarbij worden worden games in toenemende mate verspreid via de digitale kanalen. Dit biedt kansen voor Nederlandse game ontwikkelaars. In het kader van de samenwerking met Marketingfacts, hieronder een take-out van het rapport.

Ontwikkelaars

De 160 Nederlandse ontwikkelaars behaalden in 2010 een omzet van 125 tot 150 miljoen. De focus van de meeste Nederlandse ontwikkelaars ligt wel op online en mobile. Social gaming zal naar verwachting de grootste groei beleven de komende jaren. De huidige omzet van social gaming is 13 miljoen. Volgens Deloitte zal de omzet in 2013 ruim 153 procent hoger liggen dan die van het afgelopen jaar. In 2013 zal de game industrie groeien naar 805 miljoen euro. Social, mobile en casual gaming zal voor een kwart van deze omzet zorgen.

In lijn met de groei van online casual gaming zal de distributie van games steeds meer digitaal plaatsvinden. De fysieke distributie van console games zal in 2014 afnemen tot 36 procent (nu is dat nog 61 procent). Groei zit hem in digitale verspreiding van console software, online PC games en mobile games. De 160 ontwikkelaars die actief zijn in Nederland hebben 2500 FTE’s in dienst. Digitale publishers zoals SPIL Games nemen 220 FTE’s voor hun rekening. De omzet van de digitale publishers kwam in 2010 neer op 35 tot 45 miljoen euro.

Social, mobile en casual gaming

Wanneer we inzoomen op social, mobile en casual gaming is te zien dat casual gaming daar de grootste taart wegpakt. Voor mobile en social gaming wordt door Deloitte de grootste groei verwacht (respectievelijk 39 en 36 procent). De omzet zal onder andere toenemen doordat het aantal betalende games stijgt, van 12 procent in 2009 naar 24 procent in 2012. Ook hier wordt met name een groei verwacht voor social en mobile gaming.

De groei van deze markt is te danken aan meer en betere opleidingen, het succes van Lost Boys en de toetreding van onder anderen Spil Games (daar werk ik) en Zylom tot de markt. De cijfers laten wat mij betreft zien, dat mensen een voorkeur hebben voor games waar ze contact met elkaar kunnen maken en met elkaar kunnen communiceren. Gaming en plezier daaruit halen is niet iets wat mensen moeten leren: we doen het al sinds we bestaan.

Mobile

Het aantal smartphones en tablets zal de komende jaren flink gaan toenemen. Dit heeft ook gevolgen voor de game industrie. Deloitte verwacht een groei van 96 procent over de komende jaren.

Hoewel Zynga een marktaandeel van nog geen 1 procent heeft qua omzet, heeft het qua uberbase een marktaandeel van 10 procent. Dit is mogelijk doordat het voor hen vrij eenvoudig is om gebruikers voor nieuwe games te targetten. Daarnaast zijn de ontwikkelingskosten laag. Rovio boekte ook grote successen in de afgelopen jaren, met name met de game Angry Birds. De game (betaald en gratis) is meer dan 75 miljoen keer gedownload. De ontwikkelkosten zijn geschat op 100.000 euro en de omzet op 5 miljoen in de laatste 6 maanden. Een andere trend binnen mobile gaming is dat steeds meer ontwikkelaars worden overgenomen door grote game bureau’s. Zo is Playfish overgenomen door EA voor 400 miljoen euro en nam Walt Disney ontwikkelaar Tapulous over.

Gisteren was ik op het Festival of Games, en mobile gaming was top of mind in veel van de gesprekken die ik had en opving. Er was nogal wat discussie over of native apps of mobile browser based games de toekomst hebben (zie ook deze post gisteren, vooroordeel nummer 10). Maar waar iedereen het over eens was: mobile zal een heel groot onderdeel uitmaken van de gaming experience. Nu en in de toekomst.

Kansen

Sterke punten van de Nederlandse game industrie zijn de ontwikkelde infrastructuur (hoge penetratie breedbrand internet en smartphones) en de hoog opgeleide workforce, zo blijkt uit het rapport. Daarnaast is Nederland geschikt als test markt omdat men open staat tegen nieuwe games en het grootste gedeelte van de bevolking Engels spreekt (dat merk ik iedere dag in mijn werk, erg prettig). In het rapport worden een aantal ontwikkelingen genoemd die kansen bieden voor de Nederlandse games industrie:

To increase growth, Dutch game companies are advised to take the following six steps:
1. Be Innovative
To be successful, developers must continue to develop new, exciting and innovative concepts
2. Create a sound business model Companies which balance creative output with a
sound business model succeed in attracting VC funding
3. Collaborate to create scale
Small local players can work together while negotiating with global publishers. They can also cooperate to benefit from economies of scale relating to finance, costs, tooling and knowledge exchange
4. Leverage country advantages
High broadband penetration, increased smartphone usage and a games community that is willing to experiment make the Netherlands a great testing ground for new concepts
5. Work your strengths
The highly skilled but high cost workforce should concentrate on high value work. Outsourcing low value work to low wage countries should be considered whenever manageable
6. Create national focus
Despite being a small country, multiple Dutch cities claim to be hubs for games development. It would be better to focus resources to create a few hubs

Prettig om adviezen te krijgen van Deloitte, hierboven staan zeker een aantal zeer bruikbare tips. Met Spil Games hebben we onze focus altijd internationaal gelegd en dat is aardig gelukt: op twee landen in Afrika na zijn we een wereldwijde speler geworden (en daar zijn we best trots op hier in Hilversum).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.