Social Media Club Den Haag- Serious Request en Oxfam Novib

Social Media Club Den Haag- Serious Request en Oxfam Novib
, Freelance
@tjans

Op 19 april was de tweede Social Media Club Den Haag (#smc070). Ondanks het mooie weer was elke stoel bezet voor de verhalen van Serious Request (3FM, Rode Kruis en Hyves) en Oxfam Novib. Dit was via Twitter te volgen (met dank aan oa @MadelonNK ). Hierbij een verslag met de hoogtepunten van de presentaties.

Oxfam

Gisèle Mambre (@gismis) van Oxfam Novib trapte af met een openhartig verhaal over hoe Oxfam tijdens de actie voor Haiti van Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) is begonnen met webcare. De organisatie werd er eerder eigenlijk toe “gedwongen” door een kritische blog, waarop de eerste reactie neigde naar negeren of in het defensief gaan. Uiteindelijk hebben ze wel degelijk de webcare toegepast met de volgende acties en lessen:

  • Ze hebben de criticaster uitgenodigd met hen de dialoog aan te gaan (wat hij weigerde)
  • Er is met vallen en opstaan gezorgd voor snelle afstemmingslijnen binnen de organisatie (in plaats van het lange afstemmen met alle lagen)
  • Persvoorlichting moet ook social media monitoren
  • Online reageren/terug praten is zinnig
  • Het webcare-team moet in een ruimte bij elkaar zitten, zodat ze kunnen sparren
  • Beslissen of je wel of niet reageert moet veel sneller
  • Het hebben van een uitgeschreven webcare-beleid is belangrijk (zonder nou te vervallen in het opstellen van regels, want dat geeft teveel beperkingen en dat is ook niet handig).

Haiti

Bij de SHO-actie voor Haiti bleek dat er nogal wat kritische tweets waren over de besteding van het hulpgeld, zeker omdat veel mensen meenden dat de hulpgelden van de tsunami (Azie) nog op een grote hoop lagen of slecht waren besteed. NB: de monitoring ging toen nog via Google alerts!
Het webcare-team is toen de dialoog aangegaan en heeft wel degelijk een aantal opbouwende discussies kunnen voeren en de informatievoorziening kunnen bijsturen. Toch bleek het feitelijk en kalm reageren bij webcare best moeilijk, je bent ook maar een mens, met een oeps-reactie vanuit het webteam als gevolg.

Uiteindelijk heeft dit geleid tot Haïtinu.nl; opgericht om duidelijk te zijn over de bestedingen, waarbij ervaringsverhalen van getroffenen essentieel waren.

Praat mee

De goede en minder goede ervaringen met webcare hebben er ook voor gezorgd dat ‘online’ beter in de organisatie is ingebed en Oxfam nu zelfs een
campagne is gestart om de dialoog aan te gaan: via het ‘praat mee’ platform kan iedereen die kritisch is op ontwikkelingssamenwerking de mensen achter het fonds te bevragen.

Hiervoor zit een getraind webcareteam klaar om de vragen te beantwoorden. Vanuit de zaal kwamen kritische vragen over de keuze voor een eigen platform. Waarom niet gewoon een facebookpagina? De reden daarvoor is dat Facebook niet voor iedereen open is, op Facebook zit nou eenmaal nog niet heel (vooral ouder- en daarmee de doelgroep) Nederland en moet je inloggen.
‘Praat mee’ is geslaagd als terug- en meepraten een tweede natuur is geworden. Als de achterban voor Oxfam Novib gaat praten (op andere fora), en Oxfam Novib ook daadwerkelijk kan innoveren met input van de achterban. Het helpt daarnaast als ook de hele ontwikkelingsbranche zich meer open gaat opstellen.

 

Serious Request

Serious Request werd een optreden van een 3-boyband: Jeroen Beelen (@Beelies) van het Rode Kruis, Lukas Pauka (@lukaspauka) van Hyves en Kris Sloot (@krisus) van 3FM bleken een gouden trio met een mooi verhaal met inspirerende filmpjes en jaloersmakende conversiecijfers. Het mooie van deze case is de crossmediale insteek en de goede combinatie van online en radio, die maximaal is benut. Prachtig om te horen, en zien.

Brievenbus

Men begon met een leuke anekdote over hoe de Serious Request-case is gestart. Toen het Glazen Huis net stond, in 2004, zat daar al de brievenbus, bedoeld voor post uiteraard. Het was wel even schrikken toen daar ineens geld door gestort werd! En waar laat je die emmers met muntgeld dan op kerstavond?  Daarna volgden de indrukwekkende cijfers: van de 11,3 miljoen mensen die de Serious Request-actie volgden kwam 1.3 miljoen via internet. De bijbehorende website was mooi vormgegeven, maar ook duidelijk gericht op actie: vraag een plaat aan (voor geld), start zelf een actie of doneer direct. De site werd aangejaagd via de DJs op de radio, en op hyves. 

Webcare

Naarmate twitter populairder werd, is in 2008 gestart met twitteren door de DJ’s.  Daar kwamen veel reacties op, zoveel, dat er al snel een serieus webcare-team achter de serious request twitter zat. Leuk detail is dat ze webcare bij 3FM de “Sociale Dienst” noemen. Momenteel is de Sociale Dienst tijdens Serious Request een fulltime activiteit, die op alle sociale netwerken de dialoog aangaat. Monitoren gebeurt met een zelfgemaakte mash-up, op een groot scherm in het glazen huis. En sinds kort ook met een betaald systeem.

Leen je vrienden uit

Serious Request startte de actie “leen je vrienden uit”, later ook door Artsen zonder Grenzen gebruikt als “doneer je profiel”. Hierbij kon je je facebook of hyvesprofiel uitlenen aan 3FM, die op jouw profiel één bericht per dag plaatste namens jou. Later in het proces werden dat wel verschillende berichten per account, omdat anders je timeline volliep met telkens hetzelfde bericht van mensen die aan de actie meededen.Het conversiepercentage vanaf de landingspage van deze actie tot daadwerkelijk uitlenen was 22% en #rodekruis was trending topic op twitter, wat natuurlijk fantastisch was. Van deze actie is wel geleerd, dat als Giel Beelen (met ruim 90.000 followers) de oproep via twitter doet,  je wel moet zorgen dat je server het verkeer aankan… Ook aan bedrijven was gedacht. Die konden tijdens Serious Request hun homepage uitlenen. Voor de eigen homepage was een splashpagina geplaatst die direct opriep tot doneren.

Hyve5

In 2010 vroeg men zich af hoe social media ook fondsenwervend ingezet kan worden. Hiervoor is het Rode Kruis een samenwerking aangegaan met Hyves. Na wat pittige discussies over en weer over de aanpak en de hoogte van het donatiebedrag kreeg Hyves het vertrouwen om het op hun eigen manier aan te pakken. Ze startten met een lager minimaal donatiebedrag en begonnen de Hyve5 actie.

Hierbij kon je allereerst zien welke vrienden al meededen aan de actie om een plaatje aan te vragen en je profiel te pimpen op Hyves. Elke dag om 5 uur werd er een Hyver die een plaatje had aangevraagd gebeld vanuit het Glazen Huis. Verder, als je niet alleen je profiel pimpte (en daarmee al exposure aan de actie gaf) maar ook doneerde, kwam er een officiele “donateur” badge op je profiel te staan. Iedereen zag dus duidelijk verschil tussen de sympatisanten en de echte donateurs, en mooi voorbeeld van peer pressure.. De profielpimps waren een succes met 7% conversie vanaf de actiepagina, met een donatiepercentage van 2,4%, 4200 donateurs en ruim 53.000 euro.
Uiteindelijk is met Serious Request ruim 7 miljoen euro opgehaald. Voor een campagne die voornamelijk liep via Radio, Social Media en free publicity een mooi resultaat!

Het leuke aan het Oxfam Novib verhaal was dat dit traject toch ook voor veel mensen herkenbaar was. Je moet/wilt iets met online, de organisatie weet nog niet hoe (of verzet zich er gewoon tegen), maar inmiddels zijn er al wel bewezen successen! Serious Request komt gewoon met keiharde, en heel interessante, conversiecijfers, wat de inzet van social media weer heel meetbaar maakt. Toch de wal en het schip waar we met elkaar nog tussen bivakkeren?
De presentaties van Oxfam en Serious Request vind je hier en hier.

Kortom, een weer zeer geslaagde editie van de Social Mediaclub Den Haag. Op 21 juni gaan we nog even verder over zaken als peer pressure met het thema pyschologische beïnvloeding via Social Media met M! collegablogger Mischa Coster.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.