Lays en Rio The Movie boeren mee op Farmville

Lays en Rio The Movie boeren mee op Farmville

Heel lang heb ik de verleiding kunnen weerstaan, maar toen collega’s gepakt werden door het Farmville-virus op Facebook werd ik automatisch meegezogen in het spel van zaaien, oogsten en koeien melken. En ik ben niet de enige, met mij heeft Zynga maandelijks 211 miljoen actieve gebruikers die niet anders doen dan veldjes zaaien, beesten voeren en concurrerende maffiosi omleggen in een virtuele bendeoorlog. Het verdienmodel van Zynga is de verkoop van premium goods. Voor vier extra kippen betaal je in Farmville bijvoorbeeld bijna 6 dollar. Mij is het een (al dan niet biologische) worst, ik laat me niet verleiden tot het aanschaffen van welk artikel dan ook.

Deze gastbijdrage op Marketingfacts is geschreven door Marloes Lammers (@loesje) office manager bij Marketingfacts HQ in Arnhem.

Speciaal voor dat soort types als ik, is Zynga onlangs gestart met English Farms. Meer van hetzelfde zul je denken, maar toch niet helemaal. Zynga heeft met een aantal adverteerders een deal kunnen sluiten om Farmville in te zetten. Zynga heeft een creatieve manier bedacht om reclame aantrekkelijk te maken voor haar gebruikers door ze in de game te integreren.

Lays mocht de aftrap nemen. Je wordt uitgenodigd om een kijkje te komen nemen op de Lays Farm waar je in ruil voor het binnenhalen van de oogst een gratis vrachtauto krijgt en een stand met Lays chips voor je eigen Farm. Bovendien verdien je voor de volgende 7 dagen extra punten (masteries) voor alle oogsten die je in die periode binnenhaalt.

Vandaag opent Rio The Movie haar boerderij. Na een bezoekje krijg ik een vlieger op mijn farm, die ik voor behoorlijk wat punten kan verkopen. Daarnaast ontvang ik Instant Grow, een item waar je normaal voor moet betalen.

Deze in-game participatie van Lays en Rio The Movie zou wel eens flink aan kunnen slaan. Omdat het voor de gebruiker niet storend, maar juist interessant is om interactie met het merk te hebben; op het laagste niveau levert het in ieder geval de gebruiker extra goods op. Met behulp van premium goods heeft Zynga in 2009 naar schatting 500 miljoen dollar omgezet. Benieuwd of deze in-game branding binnen social gaming net zo’n succes zal worden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.